חדשות כלכלה

החוק שכולנו נרגיש במרכולים: אין שקיות ניילון חינם

היום ההצבעה בכנסת: בית עסק יחויב לגבות מהצרכן תשלום עבור שקיות הניילון

אא

"חוק השקיות" יובא הבוקר (ב') לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. מטרת החוק, שגובש בכנסת הקודמת על ידי המשרד להגנת הסביבה, היא לאסור חלוקת שקיות ניילון ללא תשלום ברשתות השיווק. המהלך עשוי לגרום להקטנה משמעותית בזיהום הנוף ולחסוך עשרות מיליונים לסופרים ולצרכנים - שכן עלות השקיות, כ-80 מיליון שקל בשנה, מגולמת במוצרים הנמכרים בחנויות.

הישראלי הממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה ובסך הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה.

לפי הצעת החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה לצרכן של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. כמו כן, בעל בית עסק יהיה חייב לגבות מצרכן תשלום בעד כל שקית נשיאה חד-פעמית שעובייה בין 20 ל-50 מיקרון, ולציין את מחיר השקיות בנפרד בחשבונית לצרכן. הסכום לשקית הינו 30 אגורות. לאחר שנתיים ירד סכום זה ל-20 אגורות, ולאחר שנתיים נוספות ל-10 אגורות בלבד לשקית.

2.2 מיליארד שקיות בשנה (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)2.2 מיליארד שקיות בשנה (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

הסכומים יועברו למדינה, 20% מהם יופקדו בקרן לשמירת הניקיון ו-80% יועברו לאוצר המדינה. בכוונת הממשלה לסייע בעזרת הכספים הללו ליצרנים ישראלים של שקיות נשיאה חד-פעמיות. כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה, והסכום, כאמור, מגולם במחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב הקיים, כך שכל אדם יישא בעלויות השקיות לפי היקף הצריכה שלו.

בנייר העמדה שהפיצו העמותות שמקדמות את הנושא הוסברו הסכנות שבשימוש נרחב בשקיות הפלסטיק והאמצעים שבהם ניתן לצמצמו. נייר העמדה מדגיש כי התשלום על השקיות נועד לתמרץ את הציבור להגיע לחנויות עם שקית רב-פעמית ולא לצרוך שקיות פלסטיק בכלל.

לטענת השר להגנת הסביבה אבי גבאי, "ריבוי שקיות פלסטיק היא תופעה של השנים האחרונות והן מהוות זיהום מיותר מאחר שיש להן חלופה פשוטה ונוחה לא פחות באמצעות סלים רב פעמיים".

תגיות:חוקשקיות ניילון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה