סיפורים אישיים

מפתח ללב: ראיון עם הרב זמיר כהן

"בעקבות שיחות אישיות רבות עם ציבור רחב ומגוון, התבררו הבעיות המרכזיות המציקות לרוב בני האדם. כך עלה הרעיון לחבר ספר שירכז את התשובות - מפתחות לחיים". הרב זמיר כהן בראיון מיוחד לרגל צאת ספרו החדש

אא
הוא עומד בראש המהפכה השקטה העונה לשם "ערוץ הידברות", מופיע ברחבי הארץ והעולם בהרצאותיו המרתקות, מתפקד כראש ישיבה ומחבר ספרים בזמנו הלא פנוי. לאחר שכבש את העולם היהודי עם רבי המכר "המהפך", "הצופן" ועוד, הוא מגיש את התשובה האמיתית לחיי איכות של אושר בספר חדש - "מפתחות לחיים".
 
"מסע אל האמת", "שיר השירים המבואר", "הלכה כסדרה", "הצופן" ו"המהפך" הם רק חלק מסדרה ארוכה של חיבורים שנכתבו על ידי מי שנוהג לחתום בהקדמה לספריו "זמיר כהן". בפשטות ונועם האופייניים לו הוא מסביר ומבאר את נפלאותיה של היהדות לכל הצמא למידע יהודי אמיתי. ספרים, כנסים, דיסקים, ערוץ טלוויזיה – כל הדרכים כשרות, ובלבד שעוד יהודי יבין את תפקידו ותכלית קיומו בעולם.
 
מתוך תוכן ספריו, ניתן היה לשער כי הרב בוגר מחלקה למדעים מדויקים, או לכל הפחות בוגר המחלקה לחקר הטבע. אך ההפך הוא הנכון: הרב זמיר כהן, חרדי מבטן ומלידה, למד כל חייו במסגרות תורניות, עבר מהישיבה לכולל, שימש כראש כולל וכראש ישיבה, עד ש... הקים ערוץ טלוויזיה. אכן תקדים – ככל הנראה האיש הראשון בעולם שמחזיק ערוץ טלוויזיה, אך לא מחזיק טלוויזיה בביתו.
 
הצמאון הגדול המצוי בדורנו להבין את סוד האושר האמיתי הוא שהניע את הרב זמיר כהן להיכנס לעולם התקשורת בכלל, ולכתיבת ספרים בנושא בפרט. ספרו "המהפך", שסיקר את נקודות ההשקה בין תורה למדע באופן מדויק ומפליא, תורגם למגוון שפות, ביניהן אנגלית, פרסית, איטלקית, צרפתית ואנגלית. את ספר "הצופן" הקדיש הרב, רובו ככולו, לצפונות המוסתרים באותיות הקודש, כולל המסרים שבהם ומשמעות שם האדם. ספרו החדש, המכיל 315 עמודי צבע, מעניק את התשובה היהודית ליצירת חיים של סיפוק ומיצוי הפוטנציאל העצמי. "פרקים מיוחדים בספר החדש הוקדשו לחיפוש הרוחני הגדול שיש היום", מסביר הרב זמיר. "הושם דגש מיוחד על הסבר טעמי המצוות, התועלת שיש בהן לאדם בעולם, ועל כך שהן מאזנות בין צרכי החומר לבין צרכי הרוח".
 
 
ב"מפתחות לחיים" ניתן למצוא נוסחאות לחיי זוגיות מאוזנים, טיפים בחינוך ילדים, יעוץ בנוגע לבריאות הגוף והנפש ואף פריסת שלבים הכרחיים בעיצוב האישיות. הרב זמיר מסביר כי הרעיון לכתיבת הספר נולד דווקא מדרישת הציבור לקבלת תשובות בנושאים ספציפיים. "בעקבות שיחות אישיות רבות כמעט מידי יום עם ציבור רחב ומגוון, בגילאים ובמעמדות שונים, התבררו הבעיות המרכזיות המציקות לרוב בני האדם", הוא מספר. "כך עלה הרעיון לחבר ספר שירכז את התשובות שהן בבחינת מפתחות לחיים. אדם שנמצא בבעיה מרגיש נעול גם כאשר הוא אדם חכם ונבון, בבחינת 'אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים'. בתורה ישנה הדרכה שיכולה לשמש כמפתח לפתיחת השער הנעול. הטוב והאושר אכן נמצאים בהישג יד, אך יש שער נעול שחוצץ. זוהי בעצם מטרת הספר – לתת כלים להתמודדות עם כל התחומים המרכזיים בחיים".
 
הספר פונה גם לאלו המתעניינים בהסבר המיסטי העומד מאחורי ההדרכה היהודית. "השתדלתי לשלב בפרקים אלה גם את הזווית הקבלית של המצוות", מסביר הרב, "כדי לרומם את ההבנה שבכל מצווה ישנו עומק אלוקי נעלה המיועד לטובת האדם. כמו כן, הוקדשו פרקים מיוחדים לפיתוח האישיות ולהתגברות על כעסים, פחדים, סיבות אפשריות לעיכוב במציאת זיווג, כיבוד ההורים וזקנים, מכובדות עצמית וכדומה".
 
בספר מובאים מחקרים רבים. כיצד אדם חרדי כמוך, שאינו מחובר לאמצעי התקשורת, מגיע לחומרים כל כך "חמים" ועכשוויים?
 
"אינני מקדיש זמן לשוטטות אקראית אחר מחקרים, אך לאחר שהתורה הביעה את דעתה בנושא כלשהו, אני משתדל לחפש את המחקרים העדכניים באותו תחום. למרבה הפלא זכה דורנו שהמדע יתקרב בצעדי ענק לעמדות התורה כמעט בכל התחומים. אין הכוונה כמובן שהתורה זקוקה, חלילה, לאישור החוקרים. הרי החוקר רק מנסה לגלות מה ברא הבורא בעולם, והוא בוודאי לא יידע טוב יותר מהבורא עצמו שנתן את התורה. אך ישנם אנשים רבים שלא נחשפו ליופייה ולאמיתותה של התורה, והשילוב שבין תורה ומדע מאד מדבר אליהם. ישנם גם מקרים שמחקרים נשלחים אלי מאנשים שרואים קשר בין הנושאים המובאים במחקרים לבין התורה, וחלקם שולבו בספר זה או באחרים.
 
"על התורה נאמר 'הפוך בה והפוך בה דכולה בה'. אכן, מעצם היותה תורתו של הבורא, היא משמשת כהוראות יצרן בכל תחומי החיים. וממילא מי שעוסק בה נחשף לכל התחומים הללו. למשל, משניות סדר זרעים עוסקות רבות בבוטניקה. מסכתות סדר נזיקין, במשפטים ועריכת דין. ספר משלי ומסכת אבות ורבים ממאמרי חז"ל עוסקים בכל ענפי הפסיכולוגיה האנושית, כולל בהיבטים הזוגיים והחינוכיים - ומדייקים יותר מזו הנחשבת מודרנית. לימוד הלכות חולה בשבת, מעשיר בידע רפואי נרחב. ספרי המוסר הנלמדים בהיכלי הישיבות מעצבים את אישיותו של האדם ומחנכים אותו לדחיית סיפוקים, וכן הלאה".
 
מה היעד הבא?
 
"היעד הבא הוא סיום ספר 'המהפך 2' בע"ה, שבו, מלבד המידע המפליא אודות נתונים מדעיים חדשים שכבר מופיעים בתורה, ישנה גם התייחסות נרחבת לסתירות לכאורה בין התורה למדע. כגון: שאלת גיל העולם, דינוזאורים ועוד, כאשר מתברר שבכל אלה לא רק שאין סתירה, אלא התורה הקדימה את המדע וגם השיבה בבהירות על שאלות שהינן עדיין בלתי פתורות מבחינה מדעית. אקווה שהספר יצא לאור בע"ה במהלך הקיץ הקרוב". 
 
ובכן, עד "המהפך" הבא, העתיד לצנן לנו את הקיץ החם בעובדות מרגשות, כולנו מוזמנים להתענג על הספר "מפתחות לחיים" ולקנות את עולמו על ידי יישום העצות והטיפים שנבחרו בקפידה על ידי הרב זמיר כהן.
 
10 מפתחות לחיים (לקט אקראי מתוך "מפתחות לחיים", הרב זמיר כהן)
1. הצחוק מראה שהכל בעולם הזה הבל, וכל הצער הזמני דמיון (מתוך פרק "השמחה").
2. כאשר הכעס מתחיל להתעורר בליבך כלפי מישהו, הסר מבטך ממנו (מתוך פרק "מידת הכעס").
3. שעועית אדומה נראית כצורת כליה, ולפי הרפואה הסינית אכילתה מחזקת מאוד את תפקוד הכליות אצל אדם בריא (מתוך פרק "עולם הצבעים").
4. יהודי שיבצע ערבוב בין חומרים השונים במהותם הרוחנית זה מזה בקיצוניות, יגרום ל"קצר" בעולמות הרוחניים העליונים ולנזק רוחני (וממילא גם גשמי) אדיר (מתוך פרק "ניגודים מקצרים מול הרמוניה זוגית").
5. המכבד את אשתו במילים טובות, בבגדים ובתכשיטים... פותח לעצמו שערי ברכה ושפע פרנסה (מתוך פרק "מעמד האישה ביהדות").
6. לפני תגובתך, הווה שוקל הפסד כנגד רווח! (מתוך פרק "עצות טובות לשני בני הזוג").
7. חשוב לכלה להדגיש לעצמה השכם והערב, כי אהבת הבן את אימו ואהבת הבעל את רעייתו הם שני מסלולי אהבה השונים לחלוטין זה מזה (מתוך פרק "יחסי כלה וחמותה, והבן שביניהן").8. טעות היא לחשוב שאם ברצוני לתת לאחד מילדי את המרב והמיטב, עלי לדאוג לו לחדר פרטי עם ריהוט וציוד אישי בו יוכל להשתמש לבדו (מתוך פרק "משפחה ברוכה").
9. אם לא ניתנת לילד הרגשת שותפות על ידי הסבר ושיחה, הוא נפגע קשות, ונוצר ריחוק מסוכן בינו לבין מחנכיו (מתוך פרק "יסוד יסודות החינוך - חנוך לנער עפ"י דרכו").
10. כל רגע ורגע בו עוסק האדם בלימוד תורה, עוסק הוא בהארת נשמתו, בשיפור מידותיו ובתיקון עצמו (מתוך פרק "אור לנשמה").
 
 
תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה