עובדות ביהדות

מדוע האדם לא נברא מהול? 7 עובדות על ברית מילה

מצוות מילה לא נשתכחה מעם ישראל למרות אורך הגלות. מה מיוחד במצווה זו, ומה היא מסמלת?

  • כ"ח תמוז התשע"ה
אא

1. המצווה למול את הילד היא המצווה הראשונה בסדר המצוות המוטלות על כל אב ביחס לבנו.

2. ביום השמיני מלידת הבן על האב להכניסו בברית המילה וכפי שנאמר: "ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר" (בראשית י"ז, י"ב). אם היום השמיני הוא שבת, מצווה למול גם בשבת. לעומת זאת, מילה שנדחתה מסיבות רפואיות שונות אינה נערכת בשבת.

3. מצות המילה נקראת על שם אברהם, כי הוא זה שקיימה לראשונה בצווי ה', ובזאת הטביע בצאצאיו את חותם השלימות.

4. פעולת המילה נקראת ברית, בהיותה "אות ברית" החתומה ומוטבעת בבשרנו, כביטוי לקשר שבין עם ישראל לבורא. שלוש מצוות בתורה נקראו 'אות': ברית מילה, שבת ותפילין, וכולן מקשרות את האדם לבוראו בברית נצח.

אילוסטרציה (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)

5. הקדוש ברוך הוא לא ברא את האדם מהול כדי לתת לו את האפשרות להגיע בעצמו לשלמות. גם ברוחניות, על האדם לעבד את תכונותיו הגולמיות ולמרק את חסרונותיו, וכך יגיע לשלמות הנכספת.

6. יש לערוך סעודת מצווה לאחר הברית. בסעודה זו מראה המשפחה את שמחתה על העובדה שמצטרף עתה חייל ללגיונו של מלך מלכי המלכים. סעודת הברית מכריזה על העובדה שהמצווה מתקיימת בשמחה, כי אנו שמחים להימנות על עובדי ה' ומקיימים את ציוויו בשמחת לב.

7. מסורת היא שאליהו הנביא נוטל חלק בכל ברית. הסיבה לכך היא שכאשר נרדף אליהו על ידי איזבל, קיטרג הנביא על העם באומרו "כי עזבו בריתך" (מלכים א' יט, י). השיב לו הקב"ה: חייך, שאני פוקד עליך לבוא ולהתייצב בכל מקום ובכל שעה, שבהם עתיד עם ישראל לכרות עמי ברית מחודשת, ותיווכח שהם לא עזבו את בריתי. אליהו הנביא הוא עד בלתי נראה בכל ברית מילה, המהווה חידוש של הברית בין העם לבוראו. זהו מקור המנהג להניח בברית "כסא של אליהו", כאילו אנו מכינים מקום מזומן לאליהו מלאך הברית.

צפו בסרטון המרגש:

 

תגיות:ברית מילהמצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה