אמונה

מדוע הלב נמצא בצד שמאל?

האם הלב באמת נמצא בצד שמאל של הגוף? הנה תיקון מפתיע לטעות מאוד נפוצה

אא

עדי שואל: "שלום וברכה, מה שלומכם? כל הנבראים ובכלל הבריאה כולה היא סימטרית, אז מדוע מיקום לב האדם הוא לא סימטרי בגוף? למה הוא לא באמצע, אלא דווקא בצד שמאל? הקב"ה הרי יכל לברוא אותו סימטרי. תודה רבה על העזרה, יישר כח, אתם מחזקים אותנו מאוד בברכה, עדי".

* * *

שלום וברכה עדי, ותודה על שאלתך המעניינת. שלומנו ב"ה מצויין.

השאלה שאתה מציג בנויה על טעות נפוצה, שגם אני כרבים אחרים, טעיתי להאמין בה כפשוטה. איבר הלב נמצא למעשה במרכז הגוף. אז למה אומרים שהלב נמצא בצד שמאל? ובכן, הלב כידוע מורכב מחדרים, כאשר החדר הגדול ביותר נמצא בצד השמאלי של הגוף, לכן נוהגים לומר שהלב נמצא בצד שמאל. אך מבחינה אנטומית האיבר נמצא במרכז הגוף. כדי לראות את התמונות בוויקיפדיה האנגלית, נא לחפש בגוגל את הערך "wikipedia Heart".

השאלה המדוייקת יותר תהיה, מדוע הבורא קבע שהחדר השמאלי יהיה גדול יותר מהחדר הימני? ולשאלה זו יש עדיין תשובות רבות בקרב החוקרים. בוויקיפדיה נאמר כי: "החדר השמאלי גדול ועבה יותר מהחדר הימני, משום שהוא מזרים דם לכל חלקי הגוף, דבר המצריך התכווצות מכנית חזקה שתדחוף את הדם בעוצמה מספקת כך שיגיע לכל הגוף" (ערך: לב האדם).

במאמר מדעי אחר בשם "הגן של הלב השמאלי" מאת הביולוג סטיבן דיקמן (גלילאו 21, מרץ/אפריל 97), נאמר: "אי הסימטרייה בין שני חצאי הלב מתבטאת גם במבנה: החצי השמאלי שרירי יותר מהחצי הימני. חוסר הסימטרייה הפנימי בא לידי ביטוי גם באיברים אחרים, לעתים מטעמי חיסכון בנפח גוף. בריאה השמאלית, למשל, יש פחות אונות כדי שתוכל לאחסן בחיקה את הלב, וצורת הכבד מתאימה לצורתה המכופפת של הקיבה. באופן כללי, אם כן, אפשר לומר שאי-הסימטרייה שלנו עוזרת לנו להתקיים"

כפי שניתן להבין, חוסר הסימטריה של האיברים נדרש לתפקוד האופטימלי של הגוף, אז הקב"ה דאג לעשותנו סימטריים ויפים כלפי חוץ, ובעלי איברים שימושיים יותר כלפי פנים.

בהמשך הכתבה מסביר הביולוג כי יש חוקרים התולים את הסיבה לגודלו של חדר הלב השמאלי עוד בהתפתחות העובר במעי אמו. המאמר טוען שגם אם אין עדיפות לצד שמאל על פני ימין, ישנה בכל אופן חשיבות לחוסר הסימטריה של הלב (כלומר לכך שחדר אחד יהיה גדול יותר מן החדר השני), כי היא המאפשרת את שילוב האיברים ותיפקודם היעיל ביותר בתוך הגוף. מי יודע אם בעתיד לא יגלו החוקרים את הסיבה המדוייקת לבחירת הצד השמאלי.

מכל מקום למדנו מכאן שאיבר הלב נמצא למעשה במרכז הגוף, כשרק אחד מחדריו נוטה לצד השמאלי. במאמר זה למדנו שגם לחוסר הסימטריה של הלב ישנה מטרה חשובה בגוף, ואין דבר הנעשה לחינם בבריאה. הטיב לומר זאת דוד המלך ע"ה (תהלים קד, כד): "מה רבו מעשיך ה', כולם בחוכמה עשית".

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה