סמארטפונים ואינטרנט

שו"ת אינטרנט: כל מה שרציתם לדעת על אינטרנט בהלכה

האם מותר להוריד מוזיקה מהרשת? האם ניתן לצפות בהרצאות על יהדות דרך האינטרנט במקום ללכת לשיעורים? ומה דעת הרב על התכתבות בצ'אט? שו"ת אינטרנטי מיוחד

אא

שלום כבוד הרב. האם מותר להוריד שירים מהאינטרנט? אני מתכוונת לא לכמה שירים מדיסק שלם, אלא לרוב השירים מהדיסק כולו. והאם מותר לצרוב, אחרי ההורדה עצמה? אם המחבר מרשה את הצריבה - אין בכך שום בעיה. אולם הצורב למטרות מסחר עובר באיסור גזל גמור, וגם צריבה למטרה אישית לא מסחרית, דעת רוב ככל גדולי הפוסקים שהיוצר יכול לאסור זאת.

האם כשאני צופה בהרצאות באתרכם ובשאר אתרי היהדות, או אפילו קוראת הלכה יומית באחד האתרים, האם זה נחשב לי כאילו למדתי בשיעור תורה שנערך במקום מסוים שאליו אני הולכת (או ללימוד עצמי בקריאה בספרים כמו שולחן ערוך וכן הלאה), או שהערך הוא פחות באינטרנט? אני שואלת כיוון שאם לדוגמא מוותרים על שיעור מאורגן במקום מסוים ומעדיפים לצפות באינטרנט (שזה מן הסתם יותר פשוט ולא מצריך מאמץ) משתמע מכך שזו לא אחרת מאשר סוג של עצלות, מה שאומר שזה בניגוד לעשיית מצוות, כי הרי עלינו להיות זריזים במצוות, ולעשותן במרץ ובאהבה. 
שלום. כחכמת שלמה (קהלת ז יח) "טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחוֹז בָּזֶה, וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ, כִּי יְרֵא אֱלוֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם". ישנה מעלה להרצאות הניתנות באתרי האמונה מאחר והם מדברים עניינים של התחזקות ואמונה שהם כחמצן לנשמה, אולם זה לא גורע מהחובה ללכת לשיעור תורה בכדי ללמוד הלכות ומוסר לחיי היום יום. זה כמו "עזרה ראשונה" מול רפואה מתמדת: צריך את שניהם גם יחד. בכל מקרה ברור כי כל פסיעה ומחשבה של אמונה ויהדות חשובה מאוד אצל הקב"ה, ולפום צערא אגרא, ואין לנו מושג בשכר הנצחי שמקבלים על כך.

* * *

שלום כבוד הרב. האם מותר להתכתב עם בנות באינטרנט דרך תוכנית צ'אטים? קשה לומר שיש איסור הלכתי בעצם הדבר, אבל לא כל מה שלא אסור הופך למותר. זה מביא למכשלות רבים, הן לך והן לבחורות, ניסיונות ועוד. וכבר היו מקרים קשים כתוצאה מהתכתבויות כאלה. דבר נוסף: רבים טוענים שזה ממכר מאוד, ומי שמתחיל עם זה יכול לאבד את כל זמנו לריק בכתיבה.

למדנו שכל דבר קודש כתוב צריך גניזה ואסור במחיקה. מה הדין לגבי אתרי אינטרנט העוסקים בקודש ובכלל לגבי מחשבים - האם כשרוצים למחוק משהו, האם זה מותר?כן. אין זה נחשב ככתיבה. אך שם הויה בצורתו עדיף לא לכתוב כלל. גם לא על גבי המחשב. 

 * * *

שלום רב. הבנתי שבשבת אסור לעשות מלאכה אשר יש בה יצירת מציאות חדשה, ולכן אסור להדליק את האור וכו. האם כאשר האינטרנט, המחשב או הטלוויזיה עובדים לפני כניסת שבת מותר לי להשתמש בהם לאורך השבת?

שלום. גלישה באינטרנט הדלוק מערב שבת אסורה בהחלט, מאחר שכל גלישה ולחיצה פותחת דף חדש ומפעילה מעגלים ומערכות שלימות, ויש בכך משום חילול שבת. טלוויזיה דלוקה במקום אחד, ללא מעבר מערוץ לערוץ - אף שאין בכך משום הפעלת מערכות בשבת, יש בכך משום הנאה ממלאכת שבת הנעשית באיסור, שהיא אסורה בהחלט, וגם זילות השבת.

תגיות:אינטרנטהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה