חדשות כלכלה

7 סיבות לכך שמחירי הדירות לא ירדו בטווח הקרוב

האם מחירי הדירות בישראל עומדים לרשום תפנית בטווח הקרוב, ולהתחיל לרדת? אין סימן למגמה כזו: תנאי השוק והמשק מכתיבים המשך עלייה של המחירים, וגם פעולותיו של שר האוצר לשם מיגור העלייה לא תשפענה על המחירים בטווח הקצר

אא

יזהר קנה, רואה חשבון, סגן נשיא לשכת רואי החשבון וג'ק בלנגה, עורך דין ורואה חשבון, חבר בוועד המרכזי של לשכת רואי חשבון מציגים ב- TheMarker7 סיבות לכך שמחירי הדירות לא צפויים לרדת בטווח הקרוב.

1. היצע הדירות אינו גדל באופן משמעותי. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מסוף 2014 נרשמת ירידה בהיצע הדירות.

2. לאור ההיצע הקיים, אין בקרב הקבלנים לחץ לביצוע עסקות. חשבונות הליווי הבנקאי של הפרויקטים "מלאים בכסף", אין מצוקת תזרים לפרויקטים בתקופה הקרובה, והם אינם צריכים להתפשר. להפך, הקבלנים שמעוניינים למקסם רווחים, לא צפויים לפגיעה אם ימתינו עם מכירת דירות. במצב הקיים במשק, ידם של הקבלנים על העליונה והם לא יורידו את המחירים.

3. המצב בעולם יגביר את העלייה לישראל ויעלה את הביקושים לדירות. עקב הפגיעה המוגברת ביהודים בחו"ל, רבים מהם מבקשים לבצע עלייה, שתגביר את הביקוש לדירות באופן מהותי בשנים הקרובות.

4. הבנקים בישראל מתנגדים להורדת מחירי הדירות. מאחר והבנקים הם בעלים, במובן מסוים, באמצעות המשכנתאות, של רוב הדירות בישראל, הם יתנגדו באופן נחרץ להורדת מחירי הדירות.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

5. איכות חיים גבוהה עולה יותר. רוכשי הדירות כיום מבקשים לקבל מפרטים של אבזור וגימור ברמה גבוהה מאוד, הן בתוך הדירה והן בשטחים הציבוריים בסביבתה. דרישות אלה מתומחרות באופן מידי במחירי הדירה, ומשפיעות באופן מהותי על מחירה הסופי.

6. המדינה אינה קבלן בניין ולא יכולה לבנות דירות לכל תושביה. המהלכים שנוקטת כיום הממשלה מסתמנים כמהלכים נכונים, אך הם דורשים תקופת הבשלה ארוכה מאוד. המדינה אינה מסוגלת לספק דירות לכל הזקוקים להן. בניית דירות צריכה להישאר בידיים פרטיות. ייתכן כי פוליטיקאים מנצלים את המצב כדי לזכות בקולות הבוחרים, אבל בפועל, השפעתם על מחירי הדירות בטווח הביניים היא שולית לחלוטין, ובטווח הארוך לא בטוח שזה מעניין את הפוליטיקאים לשנות את המחיר.

7. העלאת מס הרכישה ביוני ייקרה את הדירות והפכה לחלק משוויין. לא יהיה מחיר שונה לדירות דומות, והמחיר יתייצב ככל הנראה לפי דירות להשקעה, כולל מס רכישה. העלאה זו לא צפויה להשפיע על ביקוש הדירות. מרכיב השינוי במס הרכישה מהווה אובדן דמי שכירות של כשנה, ובהיעדר אלטרנטיבת השקעה עדיין כדאי לרכוש את הדירה; והטלת המס הנוסף אין בה טעם, חוץ מלגבות עוד מסים לאוצר. כמו כן, מס הרכישה יהווה חלק מעלות הדירה, ולכן הטלת המס צפויה לייקר את כל הדירות בכ-5% בתקופה הקרובה.

תגיות:דיורדירותיוקר מחיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה