חדשות כלכלה

כאב הראש של שר האוצר: יש יותר מדי כסף בקופה

שנת 2015 הייתה טובה מהצפוי, ובקופת המדינה נותרו 10 מיליארד שקל מיותרים. במקביל מנסה ראש הממשלה לסגת מההבטחות הקואליציוניות

אא

משרד האוצר צפוי להציג הבוקר (א') בפני הממשלה את תקציב 2015-2016, בתוספת בשורה טובה: 10 מיליארד שקל נותרו בקופת האוצר. עם זאת, יש לא מעט שותפים קואליציוניים שמבקשים חלק מהעוגה לעצמם. התמונה שיציגו בכירי האוצר בפני השרים משקפת עודף תקציבי גבוה מהצפוי - לאחר שהכנסות המדינה ממסים ואגרות ב-2015 עולות על התחזיות המוקדמות היקף ההוצאות בשנה החולפת נמוך מששוער, אבל הבעיה היא שההסכמים הקואליציוניים יצרו ציפייה למיליארדים רבים שיינתנו לשותפים הקואליציוניים - מחיר ההסכמים הקואליציוניים להרכבת הממשלה.
בשבוע האחרון נתניהו וכחלון לשכנע את ראשי הבית היהודי והמפלגות החרדיות לוותר על חלק ניכר מהצעדים שהובטחו להם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. היקף ההתחייבויות הנגזרות מההסכמים עומד על בין 8.5 ל-9 מיליארד שקל בשנה, וראש הממשלה ושר האוצר ביקשו לצמצם את ההתחייבויות הללו במחצית, על מנת לצמצם את הצורך בקיצוצים והעלאות מסים. השיחות בנושא תימשכנה עד לפתיחת הישיבה מחר ופערים גדולים מידי בין ראשי הסיעות אף עלולים להביא לכך שהצגת מסגרות התקציב תידחה לשבוע הבא.

יותר מדי כסף בקופה. <a class=בנימין נתניהו ומשה כחלון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)" src="https://storage.hidabroot.org/OLD_MEDIA/ScreenHunter_14%20Jul.%2012%2010.04.jpg">יותר מדי כסף בקופה. בנימין נתניהו ומשה כחלון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

שנת 2015 הייתה טובה מהצפוי: היקף הכנסות המדינה גבוה בכ-4.6 מיליארד שקל מהתחזית הראשונית, שעל בסיסה נבנה התקציב המקורי לשנת 2015. נוסף לכך, התווסף בחודשים האחרונים בקופת המדינה עודף גבייה של 3.6 מיליארד שקל. עודף זה נבע בעיקרו מעודף של 4.4 מיליארד שקל בגביית מס הכנסה, מס חברות, מס רווחי הון ומסי נדל"ן. בנוסף, רשמה המדינה עודף של 200 מיליון שקל בגביית אגרות. מנגד, גביית מע"מ, מכסים ומסי קניה הייתה נמוכה בכמיליארד שקל מהצפוי.

עם זאת, העודפים שנוצרו בשנת 2015 לא מספיקים כדי לממן את ההבטחות שניתנו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. וכן, ההבטחות הקואליציוניות רלוונטיות, ברובן, החל משנת 2016 ואילך.

במשרד האוצר מנסים למצוא את המנגנון שיאפשר העברה של עודפים משנת 2015 לשנת 2016, בתקווה שהסכומים יספיקו כדי לכסות את כל ההתחייבויות.

תגיות:שר האוצרביבי נתניהומשה כחלון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה