חדשות בארץ

כך תימנע המלחמה בין העצים למדרכות

היער העירוני: משרד החקלאות בפיתוח חדשני שיאפשר ליצור הצללה מלאה לכל אורך הרחוב בתוך 5 שנים מנטיעת העצים

אא

עצי המדרכות בערים בישראל סובלים מבית גידול דחוק וצפוף. כתוצאה מתת תנאים אלו, העצים הנטועים אינם מסוגלים להגיע לשיא גודלם ותפארתם, הם הופכים שבירים ומנוונים ויוצרים רחובות ללא צל. בנוסף, שורשי העצים מרימים את המדרכה ותשתיות אחרות בחיפוש אחר אוויר ומים, וגורמים למפגעים עירוניים או פשוט מפסיקים להתפתח.

כדי לפתור בעיה זו, פותח מודל ראשון מסוגו בארץ, של בתי גידול לנטיעת עצי רחוב, בתוכו יינטעו עצי העיר העתידיים. המדובר בקונסטרוקציה ייעודית, המספקת לעץ תנאי גידול מיטביים במדרכות הערים, ומהווה אינקובטור טוב לשורשי העץ. הפיתוח נועד להגדיל ככל הניתן את בית הגידול התת-קרקעי של העץ לאספקת תנאים נאותים להתפתחות השורשים, כגון: אוורור גזים וחלחול מים, בד בבד עם היותו תשתית הנדסית תומכת לריצוף המדרכות.

אילוסטרציה (צילום: רוני שיצר / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: רוני שיצר / פלאש 90)

בימים אלה מעביר משרד החקלאות ופיתוח הכפר את שיטת ייצוב המדרכות והרחבת בית הגידול למתכנני ערים ואדריכלי רשויות, ומדריך את הרשויות כיצד ליישמו. משרד החקלאות אף יחייב פרויקטים לאומיים חדשים לנטוע עצים בשיטה זו. כך לדוגמה, במסגרת העבודות על תוואי הרכבת הקלה בתל אביב, מחויבת חברת נת”ע לנטוע את העצים בתוואי המסילה בשיטה זו. גם רחובות שלב ב’ של העיר חריש תטענה עצים בשיטה זו.

מדובר בשיטה הפועלת כעת ברחובות שטוקהולם, בירת שבדיה, כאשר מתחת לשכבת המדרכה העליונה מפזרים שברי סלעים, המונעים מהמדרכה לשקוע ובו בזמן מאפשרים אוורור נאות וחדירת מים לשורשים. בין חללי שברי הסלעים מחדירים את הקרקע המתאימה לגידול.

מעבר ליתרון המובנה של בית גידול שלא "מרים" מדרכות, יתרון מהותי נוסף של השיטה הינו היכולת לנטוע עצים במרחק של כ- 10 מטר האחד מהשני, וכך ניתן לנטוע עצים גדולים יחסית, שיוכלו ליצור רצועת צל לאורך כל הרחוב בזמן קצר. יתרון נוסף של השיטה, הינו חיסכון בתחזוקת מדרכות.

מדובר בפתרון זול יחסית ושאינו דורש התמחות מיוחדת או ציוד מיוחד מטעם קבלני הפיתוח. הן החומרים והן שיטות היישום אינן דורשות כלים או טכנולוגיה מיוחדת. 

תגיות:חקלאותעצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה