כתבות מגזין

מדריך מושחז: למה לא מזמנים אותי לראיונות עבודה?

במהלך מיון קורות חיים שנשלחו להידברות הגעתי למסקנה עצובה: אנשים מוכשרים רבים לעולם לא יזומנו לריאיון עבודה אם לא ילמדו כיצד להגיב למודעת דרושים

אא

בחודשים האחרונים 'הידברות' פרסמה מספר מודעות דרושים למשרות שונות. כשפילסנו דרך בין המוני המיילים שנחתו בתיבת הדוא"ל בעקבות המודעות האלה, התגלתה אמת עצובה: מאחורי כל מייל עומד אדם מלא תקווה, ורבים מתוך האנשים האלה לעולם לא יזומנו לריאיון עבודה אם ימשיכו לשלוח פניות וקורות חיים מהסוג אותו שלחו אלינו.

זימון לריאיון עבודה איננו הבטחה למשרה, כמובן, אבל הוא שלב מתקדם במסע החיפוש אחרי מקור פרנסה. למרבה הצער, גם אם ניחנתם באישיות קורנת ואתם יודעים היטב כיצד למכור את עצמכם בעל פה, לעולם לא תגיעו לשלב הזה אם לא תצלחו בכבוד את השלב הראשוני: משלוח מייל שיגרום למפרסם המשרה לרצות ללמוד עליכם עוד.

כמובן, יכול להיות שאתם עושים הכל נכון ובכל זאת לא חוזרים אליכם. יכול להיות שאתם מסבירים לעצמכם שמפרסמי המשרות אליהם אתם פונים הם פשוט שוביניסטים (ולא חוזרים אליך כי את אישה) או רוצים רק עובדים-עבדים (ולא חוזרים אליך כי יש לך ילדים) או מעוניינים להעסיק מישהו מתחיל בשכר מינימום (ולא חוזרים אליכם כי יש לכם ניסיון רב מדי). אבל לפני שאתם מאשימים את המעסיקים, את הממשלה ואת מזלכם הרע – קראו קודם היטב את הרשימה לפניכם וודאו שאינם עושים אחת מהטעויות שיגרמו למעסיק פוטנציאלי להעדיף לעבוד שעות נוספות בעצמו מאשר לזמן אתכם לריאיון.

1. מייל בסגנון 'רוצים אותי? חפשו אותי'. מספר מפתיע של פונים שלחו לי מייל שהכיל שורה בודדת או שתיים. דוגמא טיפוסית: 'אני מתאים למשרה, צרו קשר במספר...'. המתאימים הפוטנציאליים הללו לא טרחו לכלול במייל קורות חיים, הסבר מדוע הם חושבים שהם מתאימים, או כל פרט רלוונטי אחר. לפעמים הם אפילו לא טרחו לכלול פיסוק. אז לא, סביר להניח שאף אחד לא ייצור אתכם קשר לנוכח הפנייה המעורפלת.

2. מייל שמשדר: 'לא באמת קראתי את דרישות המשרה'. יכול להיות שיש לכם ניסיון רב במספר תחומים, אבל אם המשרה המתפרסמת היא בתחום הכתיבה, אין שום טעם לשלוח קורות חיים ארוכים ומפורטים על ניסיונכם הרב במחשבים ובהוראת מוזיקה. זה פשוט לא רלוונטי, ולא מעניק למגייס שום מידע על יכולות הכתיבה שלכם. מה שהמייל הזה כן מלמד אותו שהוא שאתם סתם יורים לכל הכיוונים, ללא אבחנה אמיתית.

3. 'יש לי המון ניסיון בדף הפייסבוק הפרטי שלי ובבלוג שפתחתי בבלוגר!'. כשמודעה מבקשת לפרט את ניסיונכם בתחום, היא מתכוונת לניסיון תעסוקתי רלוונטי. משרד שמחפש גרפיקאית לא מתעניין במצגות המהממות שאתם מכינים לכל יום הולדת במשפחה, ומעסיק שרוצה כתב מנוסה לא מתרשם מהגיגיכם על פני פייסבוק. כן, ייתכן שאתם כישרון נדיר שעד עכשיו נותר במגירה, סליחה, בפייסבוק. במקרה כזה, במקום לטרוח לתאר את מעלליכם בבלוג, ברשת החברתית, או במסיבות של הדודה, צרפו חומרים איכותיים למייל ותנו להם לדבר בעד עצמם. רק קחו בחשבון שהקריטריון של מעסיק ל'מעולה' שונה מזה של דודה בלה.

4. 'לא יודע כלום בתחום, אבל לומד מהר'. כשמעסיק מוכן להקדיש זמן ארוך להכשרת עובד שיתחיל מאפס, זה מצוין בפירוש במודעה. ביטויי-מפתח במקרים כאלה הם: 'אין צורך בניסיון' או: 'הכשרה על ידי החברה'. מצד שני, כשמעסיק מציין שהוא מחפש עובד עם ניסיון בתחומים ספציפיים, משלוח מכתב וקורות חיים שאומרים בפירוש או בין השורות שכל קשר בינכם לבין התחום מסתכם ב: 'אני מאד אוהב את המוצרים שלכם' או: 'מחשבים תמיד ריתקו אותי' לא יביא אתכם לשום מקום. משיכה לתחום היא דבר חשוב, אבל אם אתם לא באמת מכירים את סוג העבודה ואין לכם שום ניסיון, זה פשוט לא מספיק. לא, גם לציין שאתם לומדים מהר ובעלי יחסי אנוש מעולים לא יציל את המצב. רוצים לעבוד במחשבים/כתיבה/עיצוב? תתחילו ללמוד את התחום (לאו דווקא באופן פורמלי) - ולצבור ניסיון או לייצר עבודות שיסללו לכם את הדרך הלאה.

5. 'יש לי בת דודה נהדרת שתתאים לכם בול'. ישראל מלאה באנשים טובים שמחפשים עבודה לא לעצמם אלא לבני משפחות ולחברים. אין שום רע בכך שאתם מעבירים קורות חיים של מישהו אחר, אם יש באמת התאמה טובה בין דרישות המשרה לקורות החיים – ואם אתם יודעים שבן המשפחה/החבר אכן מעוניין במשרה חדשה. לעומת זאת, לשלוח למעסיק מיילים המספרים על בת דודה 'חכמה מאד' או חברה 'ממש מוכשרת' ולבקש עבורה עבודה ממש לא יעזור לאלה שאתם חפצים ביקרם.

העולם מלא בבנות דודות חכמות וחברות מוכשרות: אם אין לכם קורות חיים רלוונטיים או לפחות רשימת עובדות יבשות מרשימה ('היא עבדה ב-X במשך Y שנים...יש לה תואר ב...') פשוט חבל על הזמן שלכם ושל הצד השני. ועוד טיפ אחד אחרון: את העובדה שהדודה היקרה אופה עוגות משהו-משהו, באמת שאין צורך להזכיר.

בהצלחה!

תגיות:עבודהראיון עבודההידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה