זוגיות ושלום בית

4 סיבות למה חשוב להתחתן!

מנגד לתופעת הרווקות המאוחרת שנפוצה בדורנו, חשוב להכיר את הסיבות למה כן כדאי וחשוב להתחתן, ומהי המשמעות הרוחנית שבחיי הנישואין לגבר ולאשה

  • ז' תמוז התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נועם שואל:

"שלום רב, הייתי רוצה להבין מדוע התורה מחייבת אותנו להתחתן, ולא נותנת לאדם את הרשות לחיות לבדו? מה טעם המצווה של "פרו ורבו"? אני מכיר את התשובה שאומרת ש"לא טוב היות האדם לבדו", אך אני לא מרגיש שרע לי לחיות לבדי. אשמח לקבל תשובה".

* * *

שלום וברכה נועם, ותודה על שאלתך.

שים לבך לכך ששאלות מסוג זה מושפעות לא מעט מן התרבות המודרנית הלא-דתית. החברה המערבית מאחרת את גיל הנישואין, ומשדרת לצעירים וצעירות את השאיפה "להגשים את עצמם" בקריירה ומטרות אישיות תוך כדי אדישות ואפילו זלזול כלפי התא המשפחתי. זו סיבה נוספת לגירושין הרבים המצויים בדורנו. הנישואין והמשפחה דורשים התפתחות רוחנית אמיתית - לתת, להתפשר, להיפתח, ולאהוב את השני בלב ובנפש, בעוד החברה בימינו משדרת אנוכיות המתרכזת רק ב"אני".

ולכן, לפני מתן תשובה לשאלתך חשוב להקדים ולומר, כי הקב"ה ברא את כל בני האדם, ומסר להם את הוראות היצרן האמיתיות לאושר ומימוש עצמי באמצעות התורה הקדושה. פירוש הדבר, שמי שמקיים את התורה, יזכה למלא את תכלית קיומו בעולם בקדושה ובשמחה, ומי שלא, יאבד חלילה הצלחה רוחנית ויקרה זו. במילים אחרות, בין אנו מבינים או לא מבינים את המטרה של מצווה מסויימת, עלינו לקיימה מתוך ביטחון בקב"ה שברא אותנו ואת העולם, ויודע בדיוק מה טוב לנשמתנו ותכלית חיינו בעולם הזה ובעולם הבא.

וכעת לשאלתך, מהי התכלית בנישואין של גבר ואשה, ומה ישיגו באמצעותם. אוכל להציע לך מספר תשובות:

1. "לא טוב היות האדם לבדו" (בראשית ב, יח).

אולי אינך מרגיש שרע לך לחיות לבד, אך עליך לדעת שהמחלה הכי נפוצה בדורנו היא מחלת הדיכאון, והיא גוברת ועולה, כי אנו חיים בעידן של זוגיות כושלת וגירושין רבים, שנובעים מחוסר הדרכה יהודית בתחום. הרי לך עובדה מעניינת: מחקרים שנעשו גילו כי גברים שהתחתנו סובלים הרבה פחות מתופעת הדיכאון. הסיבה לכך היא שהאדם הוא בטבעו בעל צורך חברתי, הוא זקוק לאישור עצמי וחיבה מהקרובים לו. אדם שאין לו חיי משפחה, בעצם מנותק מחיי הרגש והשיתוף שיש עם בת זוג, מה שבאופן טבעי יגרום לו ברבות השנים לחוש ריקנות ובדידות נפשית, כאילו היה מיותר וחסר חשיבות בעולם. ייתכן שאינך מרגיש זאת כיום, אך אם תגיע לגיל 40-50, ודאי תרגיש את המחסור הרגשי והרוחני בחייך. כך אמרו חז"ל: "כל אדם שאין לו אשה, שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה... בלא תורה, בלא חוכמה, בלא שלום..." (יבמות דף סב, עמוד ב).

אדם חכם שוקל את אורח חייו מראש, ולא מגיע למצב שבו יגיע בעתיד לכדי דיכאון או תחושת פספוס וריקנות בחייו. חשוב גם על שיקול הזמן: עדיף להתחתן בגיל צעיר ולזכות להיות "אבא" לילדיך הראשונים, במקום להתחתן בגיל מבוגר ולהיות "סבא" בעיני כל ילדיך.

2. "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח)

אחת ממטרות החיים המוקדמות והחשובות ביותר נמצאת במידת הנתינה וההתגברות על האנוכיות. היהדות מחנכת את האדם להעלות מעלה, לתקן את מידותיו, ולהשיג קדושה וצדיקות שיביאו לו אושר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. ככל שאדם הוא אנוכי יותר, כך הוא ישיג פחות אושר ושמחה בעולם הזה ובעולם הבא. האדם נברא כדי להתגבר על אנוכיותו ולהשיג את הטוב האלוקי על ידי התורה, אך לשם כך צריך להכשיר את הלב לתורה, ולתקן את המידות.

כאשר אדם מתחתן עם אשה, הוא זוכה לשתף את חייו עם בת זוג ולדאוג לה. במקום לחשוב רק על עצמו, הוא חושב גם על אשתו, הוא לומד להכיר את הצרכים והרצונות של אדם אחר, להתייחס לרגשותיה ולדאוג לה. כשיש אשה בחייך, אתה לומד להתחשב, להתפשר וללמוד מהאחר, דבר שמקדם גם את שכלך ואת לבך, כי הוא מביא אותך להבין את העולם בצורה טובה ורחבה יותר ממה שהכרת. דבר זה מפתח את האישיות של האדם, פותח את לבו לאהבה ואכפתיות, ובונה את האדם. כך לימדונו רבותינו, שהמצווה "ואהבת לרעך כמוך" מתחילה בין גבר לאשתו. כך פסקו חז"ל חיוב של הגבר כלפי אשתו: "אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו" (יבמות, שם). באמצעות הנישואין, גם הגבר וגם האשה מתפתחים מבחינה רוחנית על ידי מידת הנתינה, הזוגיות והאהבה. רק שבעוד הגבר מתפתח בעיקר על ידי אשתו, האשה מתפתחת בעיקר על ידי הנתינה לילדיה. אך מובן ששני ההורים נבנים מאוד בזכות ילדיהם: אנו רואים זאת במציאות, שכאשר אדם מביא ילדים לעולם, הוא בונה את עצמו מחדש בזכותם כי הוא רוצה לשמש להם דוגמה. על ידי חינוכם לתורה ומידות טובות - הוא גם מחנך את עצמו ובונה את האישיות שלו, ובכך הופך להיות אדם טוב יותר.

אדם ללא אשה וילדים נתקע במצבו הנפשי והרוחני, ולא מתקדם ונבנה. המטרה של המשפחה היא לדאוג לאחרים - לאשתך וילדיך, באמצעות הנתינה אתה מתפתח ונבנה.

פיתוח מידות אלה הוא כה חשוב, עד שפסקו חז"ל כי דיין בסנהדרין הגדולה חייב להיות גם אב בעל ילדים, כי אם הוא לא זכה להיות אבא, הוא אינו יודע לרחם כראוי ולהבין את הצד השני. במילים אחרות, המשפחה למעשה יוצרת אצל האדם פעולה בנפש, ופותחת את לבו לעולם חדש של הבנה יושר וחכמה - שלא היו לו קודם לכן. כך כתב הרמב"ם: "אין מעמידין בכל הסנהדרין, לא זקן מופלג בשנים ולא סריס, מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים - כדי שיהא רחמן" (הלכות סנהדרין פרק א, ג).

3. "ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב)

הגבר הוא חסר, והאשה משלימה אותו ומיישרת את לבו. היהדות מגלה לנו שהגבר והאשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, והם מתאימים זה לזה. כך לימדונו חז"ל, שגבר אינו נקרא "אדם" כל עוד אין לו אשה המשלימה אותו, וזהו מקרא מפורש: "זכר ונקבה בראם. ויברך אותם, ויקרא את שמם אדם ביום היבראם" (בראשית ה, א). הגבר והאשה יחדיו נקראים בשם "אדם" על פי התורה, כך גם נאמר בפרק הראשון בתורה: "והיו לבשר אחד".

יחד הגבר והאשה ממלאים את משמעות חייהם בעולם. הסיבה לכך - כי האשה משלימה את הגבר, והגבר משלים את האשה. הגבר לבדו לא יוכל להשיג את התמיכה הרגשית וההבנה שהוא זקוק להם כגבר, כפי שהאשה זקוקה לחיבור הרגשי והביטחון שמקנה הבעל. לכל אחד יש צורך בשני, כפי שאדם זקוק לשתי ידיים, ויהיה מוגבל עם יד אחת בלבד.

גם אין זה סוד שגברים רבים שהגיעו לגיל מבוגר בלא אשה - מגלים התנהגות תמהונית ודעות משונות בכל מיני נושאים ופרטים. דבר זה נובע מכך שהם חיו שנים רבות לבדם, ולא היה מי שיתקן את מחשבותיהם ורגשותיהם, שכן "אין סכין מתחדדת אלא בירך של חברתה", וכמו שאמר שלמה המלך החכם באדם: "טובים השניים מן האחד" (קהלת ד, ט). ככל שאדם חי שנים רבות יותר ללא אשה, כך הוא יתקשה יותר ויותר להיות שמח, להתאים את עצמו לחברה ולהצליח בכל ענייניו.

אלא שהטעם לדבר זה, קשה מאוד להסבירו, כי הוא נוגע במושג נסתר ועמוק שחבוי בנפש. רק מי שכבר התחתן - מסוגל להבחין עד כמה הדבר היה חסר לו! גבר שמרגיש שיש מי שמחכה לו בבית, שדואגת לו, שחשובה לו. פתאום המשמעות של "בית" הופכת למושג אחר לגמרי מזה שרווק מכיר. כך הוא גם אדם שהביא ילד לעולם ונהפך ל"אבא": לאחר שהוא נהפך ל"אבא", הוא הפך לבריה חדשה, וכל תחושותיו משתנות לראיית עולם גדולה ורחבה יותר ממה שהיתה לו. ועניין זה אי אפשר להסבירו למי שלא זכה עדיין להיות אב, ולמי שלא זכה עדיין להיות בעל. זו אינה רק תחושת האחריות והנאמנות כלפי בת זוג ולילד, אלא ראיית מציאות שונה בעלת עולם מושגים חדש, הפותח את עיניו של האדם לראות משמעות בחיים שלא הכיר וידע לפני כן. אך יהיה קשה מאוד להסביר לך עניין זה, ועד כמה הפעולה הזו בנפש חשובה להשלמתך ואישיותך כאדם - כי זהו עניין שתוכל להרגיש רק על ידי התנסות וחוויה כבעל וכאבא. סמוך על הקב"ה שברא את האדם, שהוא מדריך אותך בדרך הנכונה להשלמתך ואושרך בחיים. והוא יתברך מסר לך, כי נשמתך ירדה לעולם כשני חצאים שצריכים להשלים זה את זה כדי להגשים את עצמה.

4. "פרו ורבו, ומלאו את הארץ..." (בראשית א, כח)

זו באמת מטרה חשובה ונעלה מאין כמוה, כי אתה הרי בן לעם ישראל, שהוא העם הנבחר להפיץ את אור התורה בעולם, ולקיים את העולם בכח התורה הקדושה. בזכותך ובזכות אשתך יבואו עוד ילדים יהודים לעולם, ותזכה לגדלם לתורה ומצוות ומעשים טובים. בכך תגדיל את עמו של הקב"ה, ותקדם את עם ישראל כולו לקראת שלמותו. רק חשוב על 6 מיליון היהודים שנספו בשואה הנוראה, חשוב כמה איבדנו, ועד כמה חשוב שנחזור לפרות ולרבות, נגדיל את עמנו ונרבה תורה בארץ ובעולם. מוטל על כל אחד מאיתנו להצטרף למשימה להשיב את העם היהודי לתפארתו והגאולה השלמה בע"ה. עלינו להביא לעולם ילדים ולחנך כמה שיותר ילדים לדרך התורה והמצוות. ובפרט בדורנו, שהרי אנו חיים בדור שבו אנשים כה רבים מקרב בני עמנו מעבירים את חייהם ללא אמונה וידיעה על משמעות החיים. עלינו להשיב את התורה וידיעת השם לעם ישראל, ודבר זה נעשה על ידי חיזוק עמנו בכח התורה - באמצעות ילדינו ונכדינו וניננו שירבו תורה ומעשים טובים בישראל. מי שאינו מתחתן מרצונו, משתמט ח"ו מן התפקיד החשוב לאהוב את עם ישראל ולהרבות תורה בישראל. זוהי זכות גדולה להיות שותף לעם סגולה, להרבות ולהגדיל את התורה באמצעות ילדיך האהובים.

צרף את כל הסיבות שנאמרו יחד, ותראה עד כמה הקב"ה אוהב אותך, ורוצה שתממש את עצמך בעולם, תקדם את נשמתך, ותשיג את מטרתך הקדושה בחיים באמצעות בת-זוג. בהצלחה!

תגיות:חתונהזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה