מוזיקה יהודית

אמיר בן-דוד: "גם אדם חילוני מרגיש לפעמים צורך עז להתפלל"

גיטריסט להקת אבטיפוס שהתאחדה ושבה להופיע בימים אלה מספר על מה שעומד מאחורי הסינגל החדש של הלהקה: 'שמע אלי'

אא

על להקת אבטיפוס מן הסתם לא שמעתם ב-18 השנים האחרונות: היא התפרקה ב-1997 אחרי אכזבתה מכישלון האלבום השני שלה, שהגיע אחרי האלבום הראשון המצליח מאד: 'מה החזאי מבין'. בקרוב, עם זאת, תוכלו לשמוע שוב על אבטיפוס – או אפילו לשמוע אותה עצמה, בהופעה חיה. חברי הלהקה התאחדו וכבר הוציאו שני סינגלים מהאלבום המתוכנן לצאת בתחילת השנה הבאה.

"בחיים האמיתיים, אפילו שלא היינו להקה נשארנו חברים", מסביר גיטריסט הלהקה, אמיר בן דוד. "אנחנו אפילו שכנים. נפגשו המון, שמרנו על שר, רק מוזיקה לא עשינו ביחד. נשארה לכולנו צלקת מתקופת ההתפרקות".

לפני שלוש שנים הוציא בן דוד ספר, וחשב על רעיון מקורי: סינגל עם שיר נושא לספר. הוא הציע לחבריו התאחדות חד פעמית לצורך הקלטת סינגל כזה, והם הסכימו. "דיברתי עם אייל שכטר וטל יניב והחלטנו לעשות את זה. כשחזרנו לאולפן ההקלטות, נדבקנו שוב בחיידק יצירת המוזיקה. פתאום שאלנו את עצמנו: למה איחוד חד פעמי? למה שלא נעשה את זה עוד פעמים?"

בן דוד אומר שהוא נהנה יותר כיום מהמוזיקה מאשר בשנות התשעים. "אנחנו כבר לא בני 18, יש לנו ילדים ומחויבויות והכל יותר מסובך ולוקח יותר זמן. ועם כל זה – אני שואב יותר עונג צרוף מהעיסוק במוזיקה מאשר כשהייתי צעיר יותר".

הסינגל השני של הלהקה שיוצא בימים אלה, 'שמע אלי', מבוסס על ניסיון חיים של אמיר בן דוד. "לפני מספר שנים עברתי תקופה שהרבה בני ארבעים פלוס יזדהו איתה. אבא שלי נפטר כשאשתי הייתה בהריון, ואימי קיבלה שבץ מוחי בלילה שבני נולד, ומשם התחילה ההידרדרות שלה עד שנפטרה אחרי שנים ספורות. בתקופה הזו שבה אתה עובר מעצב לשמחה, מההורים שלך לילדים שלך, מצאתי נחמה בפרק ג' בקהלת שמזכיר לנו שעת לכל דבר. לכל זמן ועת, עת ללדת ועת למות – אלה החיים וכל הדברים האלה יקרו לך בשלב כזה או אחר".

השיר מתבסס על חלק ממילות הפרק בקהלת, כאשר הפזמון הוא 'שמע אלי כי הנני לבדי'. "אתה מרגיש בדידות איומה כשאתה נשאר בלי אבא ואמא", אומר בן דוד. "זו תחושה פנימית של יתמות שנשארת גם כשאתה מוקף במשפחה וחברים"

על אף שאינו דתי ואף מגדיר את עצמו כאגנוסטיקן, בן דוד לא רואה שום דבר יוצא דופן בפזמון הפונה לאלוקים. "גם אדם חילוני חווה רגעים דרמטיים בהם הוא מרגיש צורך עז להתפלל, להתחנן על נפשו. זו צעקה פנימית של 'הצילו, שמישו יעשה משהו'. ברגעים כאלה אתה לא מתחיל לנהל דיונים פילוסופיים עם עצמך. כשאתה נמצא בבית בוער אתה רק רוצה שהאש תכבה. אתה רק רוצה לומר הצילו, ובאופן טבעי – אומר את זה לאלוקים".

תגיות:מוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה