חדשות כלכלה

כמה עולה להיות קשיש בישראל?

קשה להיות קשיש בישראל: קצבת הזקנה לא מספיקה כשההוצאה רק גדלה בגלל הצרכים הרפואיים

אא

קשה להיות קשיש בישראל: קצבת הזקנה לא מספיקה כשההוצאה רק גדלה בגלל הצרכים הרפואיים. מי שחלילה מאושפז במוסד סיעודי יצטרך למצוא עד עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לממן זאת.

כ-870 אלף אזרחים ותיקים החיים בישראל ואחד מכל חמישה מהם נחשב עני ונזקק לתוספת השלמת הכנסה. המשמעות היא כ-220,000 קשישים עניים בישראל. משרדי הרווחה והבריאות משתתפים במימון ההוצאות הכבדות, אבל זה עדיין לא מספיק.

קשישים החיים בביתם נאלצים לשלם לעובדים, ששכרם צמוד לשכר המינימום במשק (4,650 ₪). הזכאים לקצבת סיעוד מקבלים מהביטוח הלאומי בין 800 ₪ ל-3,000 ₪. במידה ואין לאדם ביטוח סיעוד פרטי, השתתפותו העצמית עבור מטפל לחודש תנוע בין 1,650 ₪ ל-3,850 ₪.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הדרך היחידה להקל על רוע הגזרה היא העלאת הקצבאות: "ברור שבמדינה שהפנסיה שלה נמוכה, וקצבת הזקנה היא מאוד נמוכה, כל שינוי קטן מביא את הקשישים למצב של אי-יכולת לרכוש שירותי סיעוד ולהמשיך לחיות בבית".

קשישים החיים במוסדות לקשישים נאלצים לשלם סכומים גבוהים על השהות. המחיר לחודש נע בין 7,000 ל-13,000 שקלים. במידה והמוסד סיעודי, המחיר לחודש יכול להגיע ל-15,000-25,000 ₪.

הוצאות נוספות חיוניות הן עלויות של תרופות, מזון, נסיעות, הוצאות בלתי צפויות וחיי פנאי.

ההכנסות נמוכות להחריד. גובה קצבת זקנה נע בין 1,530 ל-2,500 שקלים, גובה הקצבה תלוי בגיל ובמצב המשפחתי כך שאדם מעל גיל 80 או אדם שחי בזוגיות יקבל קצבה גבוהה יותר. בכל מקרה, מדובר סכום נמוך בהרבה משכר המינימום שמחייב הישענות על פנסיה וחסכונות במקרה הטוב או על הילדים במידה ואין ברירה.

השרה לאזרחים ותיקים, גילה גמליאל, התחייבה לשפר את המצב: "האתגרים שעומדים לפתחנו זה להוביל לתכנית אסטרטגית סדורה שגם תוצג בישיבת הממשלה הבאה על מנת להוביל מהלכים שבהם יהיה ניתן לממש את הפוטנציאל של האוכלוסייה האזרחית הוותיקה. בין היתר ניתן לקדם פרוייקטים משמעותיים של שילוב האוכלוסייה האזרחית הוותיקה".

תגיות:קשישים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה