ט"ו בשבט

ט"ו בשבט: ראש השנה לאילנות

וכמו שהאילן יונק את הנחוץ לו מסביבתו וכמו שמאפייני הסביבה משפיעים על גידולו של האילן, כך גם חברתו הסביבתית של האדם משפיעה על גידולו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש השנה לאילנות'', להגדרה זו ישנם השלכות הלכתיות הנוגעות לנושאים: ''ערלה'', ''נטע רבעי'', ''תרומות ומעשרות'', ''שמיטה''. במאמר זה נבחן אחד מהאספקטים שבאים לידי ביטוי בציון יום ההולדת המיוחד לאילנות. ''כי האדם הוא עץ השדה'', אומר הפסוק (ספר דברים פ' כ' פס' יט') בכך ביטא בורא עולם קשר מסוים שיש בין האדם והאילן. כמה הקבלה יש בין האדם לאילן.

על דרך המשל: ''גרעין'' אותו גרעין קטן שטומנים באדמה ע''מ שממנו יצמח בעתיד עץ אותו גרעין שהוא סיבת יכולת הימצאותו של העץ. אותו גרעין הנושא בחובו את כל פוטנציאל נתוני העץ העתיד לצמוח, אותו גרעין הנרקב באדמה ודווקא מרקבון זה מתפתח העץ העתידי.

גם האדם נוצר מגרעין הטמון עמוק ברחם האשה, גרעין הנושא בחובו את המידע הרוחני והפיזי שישפיע על האדם החדש הנוצר, לכל ימי חייו. אף אחד לא יצפה מגרעין של תפוח להתפתח לתפוז וגרגיר חטה לעולם יצמיח חטה ולא תאנים. (הערה - בצייני ''מידע רוחני ופיזי'' אני מתכוון לכך שייצור אדם הוא כמעט ''תכנית כבקשתך'' כמאמר הרמב''ן ב''אגרת הקדש'' שכתב לתלמידו).

''שורש'', לאילנות שורשים המחזיקים אותו ומאפשרים לו את חיותו, ללא שורשים לא יוכל האילן לגדול, באמצעות השורשים האילן יונק את המים וחומרי הגלם המאפשרים את גידולו. כולנו יונקים מסביבתינו את הנחוץ לנו. לשם כך יש לנו חושים ואינסטינקטים טבעיים הדומים במהותם לשורשים המאפשרים את חיות האילן.

וכמו שהאילן יונק את הנחוץ לו מסביבתו וכמו שמאפייני הסביבה משפיעים על גידולו של האילן כך גם חברתו הסביבתית של האדם משפיעה על גידולו. הן בכל הקשור לאמצעים הפיזיים המתאפשרים והמסופקים לו ובעיקר ואולי החשוב מכל ההזנה הרוחנית של האדם.

הזנה חיובית תגרור תוצאות חיוביות. ''גזע'', זהו למעשה הביטוי העיקרי למציאות העץ על-פני האדמה, ללא גזע אין עץ, ואת הגזע הזה יש לכוון, לעיתים לתמוך, ובוודאי לגזום ממנו ענפים מיותרים ע''מ לאפשר צמיחת עץ חזק ויציב. כמה הכוונה מושקעת בחינוכו של האדם. טיפוח וטיפול נכונים יאפשרו אילן הגדל לגובה בצורה יציבה שיאפשר לנצל את כל הפוטנציאל הטמון בחובו.

''שמאל'' (חלשה) דוחה (את השלילי), ו''ימין'' (חזקה) מקרבת (את החיובי). אין חשיבות גדולה יותר בהכוונת האדם כמו בדחיה עדינה של השלילי וחיזוק גדול לחיובי. מעט ביקורת והרבה מחמאות. טוב לזכור את מכת צפרדע - כש''מרביצים'' יוצאים ''צפרדעים''.

''עלים'', עלים הם ניצני החיות והזיהוי הראשנים של העץ, עץ ללא עלים אינו עץ, עלים מצביעים על חיות העץ ובריאותו, ולעיתים גם מאפשרים את זיהויו. משוב האדם לסביבתו הוא תוצאה ישירה לכל הנזכר לעיל, לגרעין שנטמן והיה לגזע של עץ היונק מסביבתו עפ''י ההכוונה שקיבל.

במשל יהיו אלה העלים המצביעים על חיותו של האילן. הרבה עלים בריאים מצבעים על גידול נכון, עלים חולים מצביעים על צורך בטיפול, מחסור בעלים מצביע על גידול לא נכון.בריאות רוחנית, רגשית, ופיזית, של האדם מצביעים על השקעה וחינוך נכונים.

''שלכת'' ו''נשירה'', ''פריחה'' ו''התחדשות'', מאפיין בולט מאד ברוב העצים, תקופות של שלכת, של ירידה, של נפילה, ולעומם תקופות של התחדשות, פריחה, ושגשוג. כמה נפלא לשאוב עידוד מהתחדשות השנתית של האילן. אלה החיים פעם למעלה ופעם למטה יש תקופות גאות ותקופות שפל. והעיקר לא להתיאש! גדילה כמו העץ, איטית ועקבית מבטיחה יציבות. צמיחה מהירה טומנת בחובה קמילה מהירה.

''הרכבה'', הרכבת העץ היא השלב שלפני מתן הפירות. עץ לא נותן פירות ללא הרכבה או האבקה. ההרכבה, תהליך המאפשר יצירת פירות חדשים המיצגים את יצירת הדור החדש, ללא הרכבה לא תתאפשר צמיחת פירות.

ההרכבה משולה לנישואין אותו מוסד מקודש המבטא את רצון בני הזוג להשקיע זה בזו ולאהוב אחד את השני (האהבה היא תולדת ההשקעה והנתינה), ואת נכונותם לגדל דור המשך.

כעת ברור לנו שהילדים שלנו הם התוצר הפיזי חינוכי שלנו, נשקיע נכון ונקבל תוצאה רצויה. ''פירות'', הפירות הם עיקר מטרת גידולו של העץ. פירות הם סופרלטיב למטרה שלשמה נישתל גודל וטופח העץ, אלה יכולים להיות תוצאה כמו ''צל'', ''נוי'', ''ריח'', וגם פירות ממש

ישנם עצים שמניבים חלק מהמוזכר וישנם שמניבים את הכל. איזה מהם הוא אתה? מברך אני אותך הקורא במאמר המפורסם על ברכת האילן: ''אותו הלך שהיה עובר בדרכים עד שנתיגע ומצא לו פלג נחל ועל ידו עץ פרי עם נוף מוצל גדול.

שתה מן המים, אכל מפירותיו של העץ, וישן תחת צילו, לכשהתעורר משנתו והתכוון לעזוב את המקום ולהמשיך בדרכו הוא ראה לנכון לברך את העץ על כל הטובה שנתנה לו ממנו וכך אמר: אילן, אילן, במה אברכך?, אם שתהיה שתול על פלגי מים, הרי אתה כבר שתול ע פלגי מים.

שיהיה לך נוף המטיל צל גדול, הרי נוף צלך גדול. שפירותיך יהיו טובים ומתוקים, הרי פירותיך טובים ומתוקים. אם כן אברכך שכל צאצאיך יהיו כמוך, שתולים על פלגי מים, עם צל גדול ופירות מתוקים''. יתן ה' ויהיו פירותיהם של כל עם ישראל טובים ומתוקים. בברכת ''שנה טובה'' ו''חג שמח''.

תגיות:ט"ו בשבטראש השנה לאילנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה