הרב יצחק זילברשטיין

לאחר שהדיאטה הצליחה לזמן מה, חזר המצב לקדמותו

והנה, לאחר שמירה קפדנית על הדיאטה במשך חודשים ארוכים, האיש אכן ירד במשקל באופן מדהים, ולעת עתה היה נראה שהדיאטה הצליחה מעל ומעבר!

אא

מעשה ביהודי שניסה זמן רב להרזות, אך ללא הצלחה. באחד הימים החליט להתחיל בדיאטה מיוחדת. נשא תפילה נרגשת להצלחת הדיאטה, ובסיומה קם ונדר: ריבונו של עולם, אם הדיאטה תצליח, אתן אלפיים דולר לצדקה!

לאחר כמה ימים הרזה בכמה קילוגרמים, והתעורר בספק: מה נחשב להצלחת הדיאטה, האם גם הכחשה מועטת מחייבת אותי לקיים את נדרי? -

ובכן, מצינו שכבר דן בשאלה זו הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה יו"ד ח"א סי' קנ"א), והשיב: "מדת ההכחשה פשוט שאינו במשהו, אלא כפי מה שבני אדם יאמרו שנתכחש, דהיינו שיהיה דבר ניכר". וזאת לאור ההלכה שבנדרים 'הולכים אחר לשון בני אדם', וכוונת הנודר היתה מן הסתם להרזייה בולטת, שתֵחשב בעיני בני אדם כהצלחת הדיאטה.

והנה, לאחר שמירה קפדנית על הדיאטה במשך חודשים ארוכים, האיש אכן ירד במשקל באופן מדהים, ולעת עתה היה נראה שהדיאטה הצליחה מעל ומעבר!

אלא, שהיה זה רק לזמן קצר מאוד, כי לאחר שהרזה כל כך, הרגיש שיכול להרשות לעצמו לאכול מעדנים ומיני מגדים, וכעבר תקופה קצרה של כמה שבועות, חזר האיש למצבו הקודם, ואף הוסיף לעלות קצת במשקל...

כעת בא לפני מו"ר שליט"א, וביקש לשאול: באותם ימים שהפכתי לרזה, טרם הספקתי לשלם את נדרי, וכעת אני מסופק אם אני חייב בזה, כי למעשה התברר שהדיאטה לא הועילה לי במאומה...?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

יש ליתן את הצדקה, כי האמת היא שהדיאטה הועילה לשעתה, ומה שחזר והשמין, אין זה פוטרו מקיום הנדר שכבר נתחייב בו.

זאת ועוד, שההצלחה הזמנית הועילה גם לעתיד, כי כעת, לאחר שהאיש ראה שבכוחו לעמוד בדיאטה ולהרזות, יהיה לו יותר קל לעשות שוב דיאטה ולהרזות.

ומובא בגמרא (נדה ל':), שמלמדים את העובר במעי אמו את כל התורה כולה, וכיון שיוצא לאוויר העולם, בא מלאך וסוטרו על פיו ומשכחו את כל התורה שלמד. ומקשים המפרשים - אם סופו לשכוח את כל מה שלמד, מה תועלת יש במה שמלמדים לו את כל התורה?

והיו שביארו, שבכל זאת מלמדים אותו את התורה כולה, כדי להודיע לבאי עולם, שכל אדם יש בכוחו ללמוד את כל התורה, ולא יוכל האדם לטעון אני לא מסוגל לכך, שהרי כבר למד את התורה כולה... ובדרך נוספת ביארו, שמלמדים אותו את התורה כדי להקל עליו, שכאשר לומד איזה דבר, גם לאחר ששוכחו, יהיה לו יותר קל לחזור וללמדו, כי כבר למד עניין זה בעבר.

כעין זה נאמר גם לענייננו – לאחר שהדיאטה הצליחה, הגם שכעת חזר האיש והשמין, בכל זאת בוודאי שיש רווח גדול במה שכבר הצליח להרזות, כי כעת מבין שמסוגל לעמוד בכך ולהכחיש, וגם קל לו יותר לחזור ולהצליח להרזות!

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה