הורים וילדים

איך משלבים משחק קופסה עם שמירת הלשון? תשאלו את תמר ושגב

כשזה מגיע לזיכוי הרבים - שגב ותמר סוכוטניק הם לא 'עוד' זוג חרדי, שמסתגר בד' אמותיו. בראיון אישי מספרת תמר על הטריגר שהוביל אותם לפתח את המשחק הייחודי והמושקע 'מי הראשון בשמירת הלשון', ומדוע החליטו לשווק אותו בעיקר דרך הידברות

אא

מה גורם לזוג חרדי מן השורה לזלוג החוצה מגבולות עצמו ו'להמציא' משחק חינוכי לשמירת הלשון ולחיזוק המודעות למצוות ש'בין אדם לחבירו' - לתועלת הרבים? לדברי תמר ושגב סוכוטניק, הורים לארבעה ילדים מכרמיאל - הכל התחיל כשהילדים בגרו, והתעורר בהם הצורך לרכוש משחקים שיהיו גם דידקטיים, ולא רק משעשעים. לאחר חיפושים רבים שעלו בתוהו, החליטו ש'אם אין משחק כזה, אין מנוס. פשוט יוצרים אותו לבד'. "בחרנו בנושא של שמירת הלשון כיוון שזה נושא שילדים יכולים להתחבר אליו מאוד. ראיתי את המשחק בעיני רוחי, ותכננתי אותו לפרטי פרטים לפני שבתי הנלהבת בת השבע, החלה לפתוח בעצמה את הספרים ולחפש שאלות מתאימות. הרעיון היה ליצור משחק לוח על אותו עיקרון של המונופול, כשלאורך הדרך - המשתתפים מרוויחים קניינים רוחניים של מצוות, במקום אלו הגשמיים", משחזרת תמר סוכוטניק (34), מורה למדעים במקצועה.

שגב סוכוטניקשגב סוכוטניק

עם התוכנית הזו, ניגשו האם והבת למלאכה. והנה, למרבה הפלא - לא די בכך שבת השבע ציירה את הציורים במשחק, היא אף הפליאה בחיבור חלק מן השאלות, לאחר שלמדה עם אביה בספר 'אורחות צדיקים'. במשך חודשים אחדים עמלו בני הזוג סוכוטניק על הפיכת המשחק מ'משפחתי' ל'שיווקי' – כשהתכנים עוברים סינון הלכתי קפדני, תחת ידיו המסורות של רב הקהילה אליה משתייכים השניים - הרב אברהם צבי מרגלית, המכהן אף כרב העיר.

להמציא משחק דידקטי-משפחתי, בפרט כזה התורם לחיזוק ערכי הליבה של היהדות - זה רעיון נפלא. מה גרם לכם להפוך אותו ל'שיווקי'?

(מחייכת) "שאלה טובה, שאותה צריך לשאול את אמא שלי. המשחק הזה הפך עד מהרה לשם דבר בבית שלנו, ונהגנו לשחק בו בכל הזדמנות אפשרית. למדנו ממנו המון, וזה היה גם כיף גדול. באחד הביקורים אצל אמי, כשהיא ראתה את המשחק ואת הערכים שהוא מקנה לילדים, היא התלהבה ומיד אמרה לי: 'לכי ותפיצי את זה בכל מקום אפשרי, אבא ואני נשקיע את הכסף'". 

המשחק המקורי והמושקע. מוצע למכירה ב'הידברות שופס'המשחק המקורי והמושקע. מוצע למכירה ב'הידברות שופס'

כך, מצאו עצמם בני הזוג סוכוטניק אצל ציירת מקצועית שציירה את הציורים מחדש, לאחר מכן עבר המשחק למעצבת ולבסוף למפעל שייצר את הקופסא והחלקים כמו שצריך, עם ציפוי למינציה חזק שיאפשר חיי מדף ארוכים. "אמנם מדובר בעלויות גבוהות, אבל מה שעומד לנגד עינינו הוא חיזוק הרבים, בעניין זה של שמירת הלשון ומצוות שבין אדם לחברו. במטרה שנוכל להחזיר לעצמנו לפחות את סכום ההשקעה, הספר אכן הפך ל'שיווקי' - אך השיווק שלו נעשה בעיקר דרך 'הידברות שופס'". 

למה בעצם?

"תוך זמן קצר, המשחק הזה הפך את הבית שלנו לכור היתוך של עבודת מידות. לא שלפני כן זה לא היה, אבל פתאום כל הנושא של שמירת הלשון הפך להיות הנושא המדובר בינינו, בה' הידיעה. למשל, אם ילד חוזר מבית הספר או הגן, ולפני שהוא מדבר הוא עוצר לרגע, חושב ואז אומר 'אספר לך אבל בלי שמות' - זה צעד מאוד משמעותי ויפה לילד. פה הבנו את הפוטנציאל האדיר שטמון במשחק, ונקודת המוצא שלנו הייתה לאפשר לכל בית שהערכים האלה משמעותיים בעבורו, לרכוש את המשחק במחיר נמוך עד כמה שאפשר. מן הסתם, שיווק מוצר כזה בחנויות היה עולה לצרכן, הרבה יותר".

אז במה שונה המשחק הזה מכל שאר המשחקים שקיימים בשוק, באותו נושא? "ראשית, הוא מאגד בתוכו נושאים מגוונים הלקוחים מעולם המושגים הקרוב לעולמו של הילד, ולסיטואציות שהוא נתקל בהן מדי יום", מסבירה סוכוטניק, "מדובר בשאלות שהילד נתקל בהן באזור הבית והמשפחה כמו 'רותי הביאה שקית ממתקים מהגן ורוצה לחלק לאחים שלה – באיזו מצווה תזכה? אבא נכנס הביתה מהכולל – מה הילדים צריכים לעשות?' ועוד. בדרך זו גילינו שהמשחק היא דרך נהדרת להעביר מסרים לילדים. הבית שלנו השתנה פלאים הודות למשחק הזה, וזה מה שאנחנו מייחלים עבור כל מי שירכוש אותו".

לרכישת המשחק פנו להידברות שופסבטלפון 073-222-1250

תגיות:הורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה