חדשות בארץ

"הגיע הזמן שהכנסת תסדיר את הג'ונגל בענף המסעדנות"

הכנסת תצביע היום בעד חוק זכויות המלצרים. יוזמי החוק: "מדובר בחוק היסטורי שישים סוף לניצול בענף המלצרות"

אא

הכנסת תצביע היום (ב) בקריאה ראשונה על הצעת חוק "זכויות המלצרים". הצעת החוק קובעת כי יש לחייב תשלום שכר בסיס שלא יהיה תלוי בדמי השירות (טיפ) שיתקבלו מהלקוח. בנוסף תכלול ההצעה תשלום על שעות כוננות (סטנד ביי). יוזמי החוק מסרו כי "מדובר בחוק היסטורי שישים סוף לניצול בענף המלצרות".

הצעת החוק, אותה יזם ח"כ דב חנין, נוסחה לאחר התייעצות עם מלצרים ופעילים בענף המסעדנות, ונועדה, כלשון מחבריה, "לתקן עוול של שנים שבגינו הועסקו מאות אלפי מלצרים ללא זכויות סוציאליות ומבלי שמקום עבודתם משלם להם שכר". ההצעה קובעת כי על המעסיק לשלם לעובדים שכר בסיס, בגובה של לפחות שכר מינימום, וכי דמי השירות (הטיפים) יהיו שייכים למלצרים נותני השירות ולא יחשבו כחלק מהשכר.

נתונים שנאספו על ידי ארגון "מלצרים עם כבוד", מלמדים כי רובם המוחלט של המלצרים, ברמנים, מארחים, טבחים, עוזרי מטבח ושוטפי כלים לא נהנה מזכויות סוציאליות בסיסיות כגון תשלום בעבור שעות נוספות, שעות שבת וחג, ימי מחלה וחופשה, דמי נסיעות, פנסיה ודמי הבראה.

הדבר נובע מכך שמעסיקים רבים בענף מנצלים את הוואקום החקיקתי בתחום, ונוהגים להישען על הטיפים שמגיעים למלצר כמקור לתשלום שכר הבסיס, ביטוח לאומי וזכויות סוציאליות. המצב הנוכחי מוביל לכך שהמלצר לא זוכה לשכר ממקום עבודתו והמעסיק זוכה לכוח עבודה בעלות נמוכה ולעיתים אפסית.

על פי הצעת החוק, יחויבהמעסיק לשלם על שעות כוננות (סטנד ביי) למלצר בבית העסק או בביתו מתחילת המשמרת, ולא יוכל לעכב את שעת הכניסה לעבודה. הצעת החוק קובעת אף הטבת הקלה בתשלום במס לבעלי העסקים בענף המסעדנות למשך חמש שנים, על מנת לסייע להם ביישום החוק החדש.

אלון-לי גרין, פעיל חברתי, מיוזמי הצעת החוק ואיגוד המלצרים, אמר: "יש לנו מסר מאוד בסיסי וברור לכל המעסיקים והמסעדנים: טיפ הוא לא שכר והזכויות של המלצרים הן לא הפקר. הגיע הזמן שהכנסת תידרש לסוגייה ותסדיר את הג'ונגל שמשתולל בענף המסעדנות. הגיע הזמן לצדק חברתי למלצרים".

תגיות:מלצרותזכויותחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה