מעניין

10 עובדות מעניינות שלא ידעתם על האף שלכם

מלבד חוש הריח, מסתבר שהאף שלנו מתמחה בעוד כמה 'כישורים מולדים'. סקרנים לדעת מהם? בבקשה

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

1. סוציולוגים, היסטוריונים ואחרים, מאמינים כי האף שלנו אינו רק סמל לביטוי כזה או אחר של יופי ואסתטיות - כי אם גם לכוח ועוצמה מולדים.

2. מממצאי מחקרים שנעשו בתחום, עולה כי האף שלנו הוא בעל יכולת הרחה פנומנלית, ומסוגל 'לזהות' טריליון (!) סוגי ריחות. 

3. אם כי צורת האף מתעצבת אצל כולנו, בערך עד גיל 10 - ישנם אנשים שהתהליך הזה נמשך אצלם, אף לגילאים מאוחרים יותר. אצל נשים יכול התהליך להגיע עד גיל 17, ואילו אצל גברים - עד גיל 20.

4. התעטשות המלווה בצעקה, התעטשות 'מופנמת' או התעטשות עם שיעול - הידעתם שסגנונות התעטשות מושפעים במידה ניכרת מתכונות גנטיות שעוברות בתורשה?

5. 'ירידת הדורות': ירידה ברמת קולגן ואלסטין בעורנו, גורמת לאפנו 'לצנוח' כלפי מטה. הרופאים מזהים את התופעה עם הליך ההזדקנות הטבעי של העור. 

6. שערות באף - לא לקישוט: האוויר שנכנס דרך אפנו, לא פעם מגיע עם חיידקים וחלקיקים מיקרוסקופיים אחרים כמו אבק. השערות שבתוך הנחיריים שלנו, נועדו לעצור את דרכם ולמנוע 'פלישת' גופים זרים אל מערכת הנשימה.  

7. האם ניסיתם פעם לחשוב מדוע ריחות מסוימים מעלים בנו זכרונות שונים ואף מעוררים בנו רגש? קרוב לוודאי שזה קשור לעובדה שחוש הריח, הוא היחידי שמחובר הישר להיפוקמפוס (חלק במוח, השותף ליצירת זיכרון) ולאמיגדלה (החלק במוח שאחראי על חיבור בין זיכרון לרגשות).

8. ביטוח רפואי לאף? יש 'חיה' כזו. יש אנשים - בעיקר כאלה שתחום עיסוקם קשור בהרחה של בשמים או יינות - שמבטחים את האף שלהם. יינן הולנדי בשם איז'ה גורט, לדוגמא, עשה לאפו ביטוח רפואי על סך שמונה מיליון (!) דולר. 

9. עונת מעבר, אלרגיות, חיטוט באף ושימוש בתרופות מדללות דם - כל אלו גורמים לדימומים באף. ישנם גם את יוצאי הדופן שאפם יכול לדמם גם כשמדובר בהצטננות קלה, אבל זה כבר נדיר יותר. חשוב לדעת שיש דרכים רבות להתמודד עם הבעיה, אך רובן ככולן - הוכחו כבלתי יעילות, ולעתים אף מזיקות. אז מה עושים? אין פתרונות קסם ולא מומלץ לתחוב נייר יבש לאף, כדי לעצור את הדימום. העצה הטובה ביותר היא לשבת על כיסא ולרכון קדימה, עם הפנים למטה, למשך כעשר דקות. באופן כזה, טיפות הדם יטפטפו החוצה בחופשיות וללא מעצור. לאחר מכן, מומלץ להניח רטייה ספוגה בקרח או מים קפואים על גשר האף. במידה וגם זה לא עוצר את הדימום - יש לפנות לרופא. 

10. חסד ה' הוא שאפנו נברא באופן כזה שלא יוכל להריח ריחות קטלניים - הגז שבו אנו משתמשים לבישול, הוא דוגמא טובה לכך. בשל כך החליטו חברות אספקת הגז, להוסיף לגז הטבעי רכיב שנקרא 'מרקפטן' - וזאת כדי שבמקרה של דליפת גז, נוכל לטפל בבעיה מבעוד מועד ולא נסתמך על חוש הריח שלנו. 

תגיות:מעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה