לאחר 3 שנים: האיחוד התימני

שבעה בני משפחה יהודית נמלטו מתימן והשתקעו בלונדון. בזכות תרגיל של עסקן מקומי, הצליחו לאחר שלוש שנים שאר בני המשפחה להתגנב לאנגליה ולהצטרף לבני משפחתם בסגירת מעגל מרגשת

אא

המעגל נסגר: שלוש שנים לאחר ששבעה מבני משפחה שנמלטו מתימן - נקלטו בקרב הקהילה החרדית בלונדון, מתאחדת המשפחה כעת. ובימים אלו שאר האחים והאחיות יחד עם ההורים שנותרו מאחור בתימן, מגיעים אף הם ללונדון.
סיפור קליטתם, התאקלמותם וכעת גם התאחדות של בני המשפחה התימנית, יכול להזין טלנובלה שלמה. עסקנים מקומיים ובראשם עסקני ארגון רב טוב של חסידי סאטמר - שטיפלו בפרשיה, מגוללים את דרך החתחתים הארוכה שעברה המשפחה עד לתחנה הסופית. "בתימן הולך ומחמיר מצב היהודים, ולכן לא הייתה לנו ברירה כי אם להוציא אותם משם, ויפה שעה אחת קודם". הם אומרים.
ראשיתו של הסיפור כאשר לפני שבע שנים, שבעה אחים מאב הגיעו ללונדון. הם בני שתי אימהות. לאחר שאשתו הראשונה של האב נפטרה, נישא הלה בשנית ונולדו להם כמה ילדים. ארבעת הילדים מהנישואין הראשונים ועוד שלושה מהאם השנייה, הגיעו ללונדון כבר לפני מספר שנים.
כעת מגיעים יתר בני המשפחה. אך גם כאן לא היה מדובר בסיפור פשוט: העסקנים לא הצליחו בתחילה לארגן להם ויזות לבריטניה, זולת לארגנטינה, שם כבר נקלטו מספר משפחות תימניות בקהילה החרדית.
העסקנים סידרו להם אשרות כניסה לארגנטינה, והוזמנו כרטיסי טיסה עם חניית ביניים בלונדון. אחד העסקנים התחפש לתייר והגיע לנמל התעופה בעת שהילדים המתינו בו לטיסה הבאה שאמורה הייתה לצאת לאחר מספר שעות. הוא סיפר למאבטח כי לממתינים יש דוד באנגליה, אך אינם יודעים את הדרך אליו, וכי הם מבקשים לנצל את פסק הזמן שנותר עד לטיסה, כדי לבקרו ולאכול אצלו ארוחת צהריים.
מנהל הנמל העניק את האישור והילדים הצטרפו אל התייר המתנדב שביקש לסייע ולהפגישם עם הדוד. "כשהתרחקתי מהנמל", מספר העסקן, " הסרתי את התחפושת וחזרתי לדמותי החסידית המקורית. רק הילדות שישבו ברכבי נותרו עדיין בלבושן הערבי. כשעמדתי באחד הרמזורים, ממתין לאור הירוק , קלטו עיניי זוג הולכי רגל חרדיים, שביקשו לחצות את הכביש, שנעצו בי ובנוסעיי המוזרים עיניים מתמיהות. לפתע שמעתי את הגברת מתבטאת בקול באוזני בעלה: בחיים לא ראיתי דבר כזה, אברך חסידי מסיע קבוצת בנות ערביות. התאפקתי שלא לצחוק". ילדי המשפחה הגיעו לביתו של הדוד ולאחר ארוחת הצהריים בביתו, נותרו שם לצמיתות ולא חזרו לטיסה הבאה. בשלב זה, נכנסו העסקנים לפעולה והצליחו, לאחר מאמצים, להסדיר את מעמדם של הילדים כפליטים. כיום הבת הבוגרת כבר נשואה לבן דודה ולבני המשפחה נמצא דיור מקום הולם בחסות הדודים. לאחר סאגה משפטית ממושכת, שהתנהלה בבית המשפט מול רשויות ההגירה של אנגליה, ולאחר מאמץ בלתי מבוטל, בו היה מעורה עורך דין צמרת, פרקליטם של העסקנים. הצליחו לשכנע את בית המשפט, כי חוק איחוד משפחות מחייב לאפשר את הגעת הורי הילדים לאנגליה, שמעמדם מוגדר כפליטים, מחמת המצב המתוח בתימן. עורך הדין גם הצליח לשכנע את הקונסוליה כי יעניק ויזה גם לאחותו של אבי המשפחה, שטרם נישאה. עורך הדין הסביר כי למרות שהיא בסך הכל דודה, הרי שבגין העובדה שהיא רווקה, עולה חשש גדול לשלומה, שכן אם תישאר בגפה בתימן, עלולים המוסלמים לחוטפה ולאסלם אותה. בשלב זה משתדלים בני המשפחה לשמור על דיסקרטיות וחשאיות מרבית, מחשש פן יבולע להם. מספר מוסלמים מקומיים שחשדו שהללו מתכננים לעזוב ניסו לפרוץ לביתם על מנת לגנוב את חפצי הערך. הפורצים כבר החלו לנסר את הסורגים המקיפים את החלונות, אלא שאיתרע מזלם ואבי המשפחה המצויד בנשק, שמע את הלמות מכשירי הריתוך, ועלה לגג כדי להניסם. מספר יריות שנורו באוויר מאקדחו, הספיקו על מנת להבריח את התוקפים.

בימים אלו כאמור אמורים בני המשפחה להגיע ללונדון ולהתאחד עם משפחתם. לאבי המשפחה יש אבא קשיש. העסקנים פועלים כעת במרץ, לנסות ולהמציא וויזה נוספת גם לו וליתר בניו, במסגרת החוק. מקרה זה מתווסף להצלת משפחה נוספת אשתקד: נודע לעסקנים על אלמנה וחמשה יתומים שמוסלמים תכננו לחטוף מהכפר הקטן בו התגוררו. הם הצליחו להסדיר לאם ולשלושה מילדיה אשרות כניסה לארגנטינה ולשני ילדים נוספים אשרות לבריטניה. גם במקרה הזה, היה העסקן הנ"ל מעורב עד צווארו בעניין והוא גם היה זה שלקח אותם מהנמל אל הבית. "בן הדוד הציע להסיר את הרעלות, מיד עם נחיתתם. זהו לבוש לא יהודי ואין לכם צורך בו, טען. "אבל מפאת הזהירות, היה חשוב לנו שהן ימשיכו לעטות את הרעלות עד הגעתן למקום מבטחים. אני זוכר שכעברתי ברחוב סמוך לכנסיה, בשעה שבדיוק יצאו ממנו מאמינים נוצרים, נרתעתי. פחדתי שיזעיקו את המשטרה שתעצור אותי על סיוע להברחת מוסלמים. אבל בסייעתא דשמיא, גם כאן כמו בכל המקרים שראינו את יד ה, הכל עבר בשלום". שלושה ימים לאחר שהוברחו הבנות, הגיעו מוסלמים לביתה בתימן על מנת לחטוף אותה, אלא שהיא כבר הייתה הרחק באירופה, במקום מבטחים.

פורסם ב"בחדרי חרדים".

תגיות:סיפורתימן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה