חדשות בעולם

העם אמר לא: מפלה לארדואן בבחירות לפרלמנט הטורקי

בבחירות שנערכו אמש בטורקיה נחל ארדואן מפלה צורבת וזכה ב-40.3% מקולות הבוחרים

אא

מפלגתו של נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן, מפלגת הצדק והפיתוח’ נחלה אמש (א) מפלה צורבת ביותר ואיבדה מושבים רבים בפרלמנט. את המושבים שאיבדה קיבלה המפלגה הכורדית הלאומנית, המתנגדת הגדולה ביותר לנשיאותו של ארדואן.

'מפלגת הצדק והפיתוח', מפלגתו האסלאמיסטית של הנשיא, זכתה ב-40.3% מקולות הבוחרים, ‘מפלגת העם הרפובליקאית’ – מפלגת האופוזיציה הראשית והחילונית, השיגה 25.3%, ‘מפלגת התנועה הלאומנית' קיבלה 16.6% ו’מפלגת העם הדמוקרטית’ של הכורדים זכתה בהישג עצום, כאשר עברה לראשונה את אחוז החסימה הגבוה (10%) והשיגה 12.3% מקולות הבוחרים.

רג’פ טאיפ ארדואן (צילום: פלאש 90)רג’פ טאיפ ארדואן (צילום: פלאש 90)

בשל אחוז החסימה הגבוה, היו בפרלמנט עד כה 2 או 3 מפלגות, ובשנים האחרונות נהנתה מפלגתו של ארדואן מרוב מוחלט, מה שאפשר לו למשול ביד חזקה. עתה ייאלץ ארדואן לבנות קואליציה יחד עם מפלגה נוספת, ככל הנראה התנועה הלאומנית, הימנית-קיצונית.

לו היה מקבל 330 מושבים, היה ביכולתו של ארדואן לשנות את חוקת טורקיה ולהפוך למנהיגה למשך שנים רבות נוספות. זכיה זו הייתה מעניקה למפלגתו רוב של שלוש חמישיות הנדרש כדי לערוך משאל עם לביצוע שינויים בחוקה. רוב של שני שלישים, כלומר 367 מושבים היה מאפשר לארדואן לשנות את החוקה הטורקית ללא צורך לקיים משאל עם.

ארדואן, שקיווה לקבל 400 מקומות בפרלמנט, ייאלץ למצוא שותפה קואליציונית ולהתרחק מאוד מהשגת יעדו המרכזי: שלטון ללא מיצרים ושינוי חוקתהּ של טורקיה על פי נטיות ליבו. 

תגיות:טוריקהארדואן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה