חכמת חז"ל

מאין ידעו חז"ל על נרתיק השמש?

למותר לציין כי הבלתי מאמינים לתורת ישראל התקשו לקבל את דברי חז"ל על נרתיק השמש, שהרי השמש גלויה לעין כל, ואין עליה שום סימן של מעטפה או נרתיק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במדרש בראשית (בראשית רבה פ' ו') נאמר: גלגל חמה יש לו נרתיק המדרש מציין בהקשר לכך את הפסוק בתהילים (יט, ה): לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אֹהֶל בָּהֶם ''נרתיק'' זה של השמש מוזכר בעוד מקומות בדברי חז''ל (ראה לדוגמא בבא מציעא פו, ב). מדבריהם מתבאר כי אלמלא ה''נרתיק'' של השמש היו יושבי כדור הארץ ניזוקים בצורה חמורה ביותר. למותר לציין כי הבלתי מאמינים לתורת ישראל התקשו לקבל את הדברים.

שהרי השמש גלויה לעין כל, ואין עליה שום סימן של מעטפה או נרתיק. אך מאידך, חז''ל גם הם ראו שאין על השמש שום סימן של מעטפה או נרתיק, ובכל זאת אמרו את הדברים בהחלטיות, מפני שכך אומרת התורה! * ומה אומרים בנושא זה אנשי המדע בעידן החלליות והצילומים של השמש בקרינת X? הנה מבנה סכימטי של השמש מתוך ספרו של ד''ר נ. וידאל, אסטרונום בכיר במצפה המלכותי הבריטי ''גריניץ'', ופרופסור אורח במרכז לאסטרופיזיקה באוניברסיטת הרוורד, ארה''ב. (''צבא השמים'', חלק א עמ' 27) שירטוט המבנה הסכימטי והכיתוב שמתחתיו המופיעים כאן מצולמים מתוך הספר - באדיבות המחבר.

שרטוט 1: מבנה סכימטי של השמש: איזור א' הוא ''תוך'' השמש והוא בטמפרטורה של 10,000 עד 15 מליון מעלות חום במרכזו. איזור ב' הוא ''הנרתיק'' הסופג את הקרינה החזקה וגלי ההלם הבוקעים מתוך השמש. איזור ג' הוא ''העטרה'' המהווה את ''הילת השמש'' המורכבת גם היא מגאזים שהם דלילים ביותר והרי דבריו של ד''ר וידאל בהסבר הדברים (''צבא השמים'' עמ' 26):

כזכור, השמש היא כדור גאז ענקי שהטמפרטורה של שפתו היא 6000 מעלות חום. מתחת לשפתו גועשים גאזים בטמפרטורה גבוהה עוד יותר. בהתאם לחישובים שבידינו, עולה הטמפרטורה יותר ויותר עד שבמרכז השמש היא מגיעה לכדי 15,000,000 מעלות חום! כיום משערים כי מרכז השמש הוא ''כור גרעיני'' המשחרר כמויות חום אדירות המוצאות דרכן אט אט החוצה. עוצמת הקרינה הולכת ופוחתת לאורך הדרך החוצה עד שהיא מגיעה לשכבות החיצוניות של פני השמש הנמצאות ''רק'' בטמפרטורה של 6000 מעלות חום.

הטמפרטורות הגבוהות האלו בתוך השמש גורמות לכך שהגזים שם גועשים במימדים אדירים ואף יוצרים גלים מתפרצים ההולמים בכוחות אדירים בשכבות הגאזים החיצוניות של השמש. שכבות אלו סופגות את קרינת החום עצמה הבוקעת מתוך השמש, וכן בולמות את הזעזועים שגלים אלה מכים בה. שכבות חיצוניות אלו אנו קוראים בשם ''הנרתיק''.

שרטוט 1 מראה את המבנה של השמש כפי שהוא ידוע לנו היום: איזור א' הוא פנים השמש. שם הטמפרטורה גבוהה מאד (עד 15 מליון מעלות חום במרכז). באיזור זה הקרינה היא חזקה ביותר בקרינה אולטרא סגולה, קרינת X (רנטגן), וכן קרינת גמא. אם קרינות אלו היו מגיעות ישר לכדור הארץ הן היו שורפות את כל העולם. שכבה ב' היא היא הנרתיק האחרון הבולם קרינה זו וכן את גלי ההלם הבוקעים מתוך השמש ''ומרככת'' אותם. שכבה זו נקראת ''פוטוספירה'' והיא בטמפרטורה של 6000 מעלות. עד כאן דבריו של ד''ר וידאל.

 והרי עבורינו הלקח כפול: א. התורה, על המידע המדעי המופיע בה, אין מקורה בגורם אנושי, אלא בבורא העולם אשר גילה בתורתו לעמו את מסתרי בריאתו, ובהם גם את אותם שאינם נראים לעין השטחית. ב. יש להתייחס ברצינות הרבה ביותר ובכובד הראש הראוי לכל מאמר חז''ל, אף אם הדברים נראים בלתי נתפסים במבט פשוט.

תגיות:שמשנרתיק השמש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה