סיפורי אמונה

סיפור לשבת: הנה זה עומד אחר כתלנו

"בחצות הלילה שמעתי בת קול שמנהמת כיונה", שח המקובל הספרדי לרעהו, הגאון האשכנזי. "הקריאו לי משמים את הפסוק בשיר השירים". וכאן אמרו שני הצדיקים מילה במילה את אותו הפסוק. לכבוד יום פטירתו של רבי ידידיה רפאל אבולעפיה, היר"א, שחל בט"ו סיון

  • י' סיון התשע"ה
אא

דממת מוות שררה ברחובות ירושלים של לפני מאה וחמישים שנה. השנה תרכ"ו, מגיפת החולירע פרצה בסופה אימתנית וגבתה חללים רבים. אחד מגאוני ירושלים של אז, הגאון רבי מאיר אוירבך מקאליש, בעל הספר "אמרי בינה", החליט שאי אפשר עוד לחשות. חייבים לעשות מעשה.

הוא ניגש בלאט לידידו הקדוש, ראש ישיבת המקובלים "בית אל", רבי ידידיה רפאל אבולעפיה – שנודע בפי כל בכינויו "הַיָרֵ"א" (ראשי תיבות של שמו, שביטא אף תואר כבוד ליראת השמים שקיננה בו), ונועץ עימו כדת מה לעשות.

היר"א יעץ לרבי מאיר אוירבך שיערוך "שאלת חלום". סדר זה מקובל אצל גדולי עולם: הם נוהגים מספר ימים בפרישות, טובלים במקווה מספר פעמים מסוים ובכוונות טמירות, צמים מעלות השחר ועד צאת הכוכבים, והולכים לישון כשהם בתענית, את שאלתם הם כותבים בצורה מיוחדת בכתב קולמוס על גבי עור צבי ומניחים אותה מתחת למראשותיהם. מי שראוי לכך זוכה שמן השמים יגלו לו את התשובה לשאלתו באמצעות פסוק.

הפסוק אינו אומר בצורה מפורשת את התשובה, אלא רומז עליה. על החכם שקיבל את התשובה מונחת האחריות לפענח בצורה נכונה מה התכוונו לרמוז לו מן השמים. לאחר הדרכה מגדול המקובלים – היר"א, ערך רבי מאיר אוירבך שאלת חלום.

בחלומו הוא רואה אש שחורה מרצדת על גבי אש לבנה, האותיות רושפות ובוערות, הוא מרגיש את גודל המעמד כאשר הוא קורא את הפסוק משיר השירים: "הנה זה עומד אחר כתלנו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים" - - -

נבעת קם ה"אמרי בינה" משנתו, נטל את ידיו ומיהר לביתו של היר"א. כבר חצות לילה כעת, ודאי קם ראש ישיבת המקובלים לערוך תיקון חצות, הוא קיווה שלא יצטרך להפריעו באמירת הפסוקים. להפתעתו הרבה – חיכה לו היר"א בבית המדרש כשכולו אחוז שרעפים.

"בחצות הלילה שמעתי בת קול שמנהמת כיונה", שח המקובל הספרדי לרעהו, הגאון האשכנזי, עוד טרם שזה האחרון פתח את פיו, "הקריאו לי משמים את הפסוק בשיר השירים", וכאן אמרו שני הצדיקים מילה במילה את הפסוק שהזכרנו, נוכחים לדעת שמן השמים מכוונים אותם אל הפתרון.

אך מהו הפתרון? לא עמדו עדיין על סודו.

שקעו הצדיקים איש איש במחשבותיו, כשלפתע ננער היר"א ואמר בלאט: "במדרש דרשו חז"ל "הנה זה עומד אחר כתלנו – זה הכותל המערבי שלא זזה ממנו שכינה לעולם". הרב מקאליש הנהן וחיכה להסבר, והיר"א המשיך: "לבי אומר לי, רבה של קאליש, שחוטאים חטא כבד בני ירושלים בכך שמצויים הם ליד שריד בית המקדש, מקום קדוש ממנו לא זזה השכינה, ואינם נוהגים בו כבוד".

קיבל רבי מאיר אוירבך את דברי רעהו, ונפרד ממנו כדי לכנס באישון לילה אסיפה של רבני העיר וגאוניה, יחדיו יטכסו עצה מה לעשות. לאחר דיונים רבים נפלה ההחלטה: בכל חתונה אנו אומרים "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". מעתה ועד עולם – קיבלו עליהם עדות יוצאי אשכנז בירושלים עיר הקודש, עליהם ועל זרעם – שלא לערוך חתונה עם יותר מכלי זמר אחד. קבלה שעומדת בתוקפה עד היום!

מספר ימים עברו והמגיפה נעצרה כליל, או אז נוכחו בני ירושלים לדעת שאכן הכותל המערבי היה זה שתבע את עלבונו, וגאוני הדור הם שמנעו את אסונם הכבד.

תגיות:סיפור לשבתהרב מאיר אוירבך מקאליש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה