חדשות בעולם

טראמפ: האיראנים משקרים - הם הסכימו לפיקוח גרעיני לצמיתות

דובר משרד החוץ האיראני ושגריר איראן באו"ם הכחישו את הצהרתו של סגן נשיא ארצות הברית, ג'יי די ואנס, לפיה ארצות הברית מצפה להגעת פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לאיראן

  • ח' תמוז התשפ"ו||עודכן
טראמפ (קרדיט: shutterstock)טראמפ (קרדיט: shutterstock)
אא

על רקע המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן בשווייץ, מתחדדים הפערים בין הצדדים בנוגע לסוגיית הפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית. בעוד בוושינגטון מציגים התקדמות משמעותית במגעים ומדברים על צעדים מעשיים להגברת הפיקוח הבינלאומי, בטהראן מבהירים כי אינם מתכוונים לאפשר לפקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לבקר באתרים הגרעיניים שנפגעו במהלך המלחמה.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב היום (שלישי) בפוסט שפרסם ברשת Truth Social כי איראן אכן קיבלה על עצמה מנגנון פיקוח גרעיני נרחב לטווח ארוך.

בפוסט נכתב: "למרות מחאותיהם והצהרותיהם הכוזבות להיפך, ובסיוע התקשורת המזויפת שעושה הכול כדי להקטין את הניצחון האמריקני, איראן הסכימה באופן מלא ומוחלט לפיקוח גרעיני ברמה הגבוהה ביותר לעתיד הרחוק - לנצח!",פ. לדבריו, "אם הם לא היו מסכימים לכך, לא היו מתקיימים מגעים נוספים".

בהמשך התייחס טראמפ גם לסוגיית מצר הורמוז, והודיע כי החליט שלא לקדם בשלב זה צעדי חסימה נוספים באזור. לדבריו, "בהתבסס על כך ועל ויתורים משמעותיים נוספים שמעניקה איראן, הסכמתי לאפשר למצר הורמוז להישאר פתוח, ללא מצור ימי נוסף". עם זאת, הבהיר כי הנוכחות הימית האמריקנית באזור תימשך וכי כלי השיט של ארצות הברית יישארו בכוננות למקרה שיידרש חידוש של צעדי האכיפה.

טראמפ הוסיף כי כל הקלה בסנקציות או העברת כספים לאיראן תהיה כפופה לפיקוח אמריקני הדוק. לדבריו, הכספים ינוהלו באמצעות חשבון נאמנות בשליטת וושינגטון וישמשו "אך ורק לרכישת מזון וציוד רפואי מארצות הברית, כולל תירס, חיטה ופולי סויה מחקלאי ארצות הברית". הוא תיאר את מצבה של איראן כ"משבר הומניטרי" וציין כי "השיחות מתקדמות היטב".

בפוסט נוסף התייחס טראמפ לתנועת הספנות במצר הורמוז וטען כי נשבר שיא חדש בהיקף מעבר הנפט באזור: "19 מיליון חביות נפט עברו אתמול במצר הורמוז - שיא כל הזמנים". הוא הוסיף כי "מחירי הנפט צונחים והעולם בטוח הרבה יותר".

דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאאי, אמר מוקדם יותר כי איראן דוחה את ההערכות שנשמעו בארצות הברית בנוגע לביקורי פקחים באתרים גרעיניים שנפגעו במהלך המלחמה. לדבריו, לטהראן "אין כוונה לאפשר לפקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לבקר באתרים הגרעיניים שהותקפו במהלך העימות". במשרד החוץ האיראני הוסיפו כי "לא קיימנו כל פגישה עם מנכ"ל הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית בשווייץ".

הדברים עומדים בניגוד להצהרות שנשא אתמול סגן נשיא ארצות הברית, ג'יי די ואנס, לאחר סבב השיחות האחרון. ואנס טען כי חרף ההכחשות מצד איראן, הושגה התקדמות משמעותית בנושא הגרעין: "האיראנים הסכימו להזמין את המפקחים הבינלאומיים למדינתם - זהו צעד חשוב מאוד".

ואנס הוסיף כי הונחו היסודות להסכם כולל בין הצדדים וכי השיחות הטכניות צפויות להימשך במהלך השבוע. "אנו מצפים לביקור של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כבר השבוע, אולי עוד היום". סגן נשיא ארצות הברית התייחס גם להתנהלות המשלחת האיראנית במשא ומתן: "ביליתי הרבה זמן עם האיראנים במהלך החודשים האחרונים, ולפעמים אני מוצא אותם כצוות משא ומתן מבלבל מאוד".

עקבו אחרינו ב-News
תגיות ועדכונים:

היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים