גוף ונפש
גם לכם המליצו לאכול כמה שיותר פירות וירקות? לא בטוח שזה מדויק
מחקר חדש מגלה, כי סוגי הפירות והירקות שאנו בוחרים לאכול משפיעים על בריאות כלי הדם הרבה יותר מהכמות הכללית. הכירו את הרכיבים הטבעיים שיכולים להפחית באופן דרמטי את הסיכון לתמותה ממחלות לב
- יצחק איתןלמעקב
- כ"ו סיון התשפ"ו||

במשך שנים התרגלנו לשמוע את ההמלצה הגורפת של ארגוני הבריאות: "תאכלו כמה שיותר פירות וירקות". אלא שמחקר חדש ומרתק, שפורסם בכתב העת המדעי Food - Function, מציע להסתכל על צלחת הירקות שלנו בצורה קצת אחרת. לפי החוקרים, הסיפור האמיתי אינו טמון רק במספר המנות שאנו צורכים ביום, אלא בעיקר באיכות ובהרכב שלהן. מתברר שישנם פירות וירקות ספציפיים המעניקים ללב הגנה חזקה בהרבה מאחרים, הודות לתרכובות טבעיות מהצומח שנקראות פלבנולים.
הפלבנולים הם נוגדי חמצון עוצמתיים המשפיעים לטובה על כלי הדם, מסייעים בוויסות לחץ הדם ותורמים לשמירה על תפקוד הלב. על פי ממצאי המחקר, שהתבסס על נתוניהם של כ-30 אלף משתתפים מארצות הברית ומבריטניה, צריכה יומית של כ-500 מיליגרם פלבנולים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם בשיעור מרשים של עד 27 אחוזים.
החוקרים גילו נתון מדאיג: רוב האנשים אינם מגיעים לכמות היומית המומלצת הזו, גם כאשר הם מקפידים לכאורה על ההנחיות התזונתיות הרגילות. הסיבה לכך היא הבדלים עצומים בריכוז הרכיבים הללו בין הסוגים השונים של המזון מהצומח. כדי לחולל שינוי אמיתי, המומחים ממליצים להעשיר את התפריט המשפחתי במקורות עשירים בפלבנולים.
ברשימת המזונות המצטיינים שהציגו החוקרים ניתן למצוא את השזיפים, שחצי קילוגרם מהם מספק כ-450 מיליגרם של התרכובת המועילה, וחמוציות שמספקות כ-300 מיליגרם. מקורות מצוינים נוספים הם תפוחים עם קליפה, דובדבנים, תותים, אוכמניות ופטל שחור. בגזרת המשקאות והקטניות בולטים במיוחד כוס תה ירוק, המכילה כ-200 מיליגרם פלבנולים, וכן פול ושעועית.
רופאים ותזונאים מדגישים כי אין צורך להפוך את המזונות הללו למרכז החיים שלכם, אלא לשלב אותם בתוך שגרת האכילה הקבועה: להוסיף חופן פירות יער לארוחת הבוקר או להחליף משקה ממותק בכוס תה חם.
היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן




