לאישה

כמים הפנים לפנים

אחת התכונות המופלאות של המים היא יכולת ההשתקפות. שלמה המלך מלמד אותנו, שההסתכלות שלך על חברתך היא דו צדדית

אא

הודו לה נפתחו ארובות השמים, וה הטוב והמטיב ברחמיו, המטיר עלינו גשמי ברכה. מים, מים, מים, משמים.

בואו ונתבונן יחד בתכונה המיוחדת של המים- השתקפות.

שלמה המלך, החכם באדם, השכיל למצוא בתכונת ההשתקפות תורה מדהימה ביחסים האנושיים: "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" (משלי כז, יט).

הגאון מוילנא בפרושו על ספר משלי מסביר: "כמו המים שמראים פני האדם כפי שמראה עצמו למים, אם יעקם פניו גם המים יראו כן, כן לב האדם לאדם – אם ליבו טוב לאדם, אותו אדם גם כן טוב עימו, אף שאינו יודע ליבו".

שלמה המלך והגאון מוילנא מביאים כאן בפנינו פרק יסודי ומופלא בכוחות הנפש של האדם. המשמעות היא שהמחשבות של האדם הינן מציאות ממש, הינם גלים שהמוח שלנו משדר ומפיץ על כל סביבותיו, ובכל העולמות, בעיקר אל תוך ליבם של בני אדם אחרים, קרובים ורחוקים.

בכוחם של גלים אלו יש אף לשנות את המציאות. המשמעות היא שאם אדם חושב טוב על הזולת, אזי בדרכים נסתרות מאיתנו, יוצר הוא מחשבות חיוביות בדומה למחשבותיו, בליבו של הזולת עליו הוא חשב. כך מסביר הגאון מוילנא פסוק נוסף: "ואיש מזימות ישנא", וזה לשונו: "מי שחושב מחשבות רעות בליבו, ולא יגלה לחוץ מחשבות ואף שאין אדם יודע מה שבליבו של אדם, הוא ישנא, כי כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם". זה גם הסוד הגדול של "מי שמעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו". זוהי גם החובה לדון לכף זכות. אין זו רק מידה כנגד מידה אלא זוהי המציאות שהאדם יוצר בעצם מחשבותיו.

כעיקריות הבית, כנשים חשובות שעל ידן בעזרת ה´ מובטחת שתבוא הגאולה, חייבות אנו להתגדל מתובנה זו, ולהתחיל לחשוב רק טוב; על בני זוגנו, ילדינו, חברינו, ועל כלל עם ישראל. זהו צו השעה! בחודש כסליו החודש שבו יחול חג האור, בואו נתאמן כולנו בחשיבה חיובית על כל האנשים היקרים לנו והסובבים אותנו. כדי להצליח במשימה חשובה זו, נתחיל בעצמנו. נתאמן בלחשוב ולמצוא בנו נקודות טובות וחיוביות. כאשר אני רואה בי טוב וחיובי, קל לי יותר לחפש ולמצוא את הטוב באחרים שסביבי.

מומלץ ביותר להקדיש לכך זמן ומחשבה. כשהמשימה קשה, ניקח דף ועט, נכתוב את שמו של האדם שעליו אני רוצה לחשוב טוב - ופשוט נחפש בטוב שבו. כך לאט לאט, מחשבותינו יתרגלו לראות את החיובי באחר, ולחשוב חיובי. כך מגבירים אנו את האהבה מבית, דנים לכף זכות בדיבורינו ובמחשבותינו.

כך יוצרות אנו השתקפויות חיוביות בסביבתנו. כאשר אנו מתקשות מאוד למצוא משהו חיובי, אפשר לחשוב על נשמתם הגבוהה, שהינה חלק אלו-ה ממעל. וכך ישוב ה וירחמנו, ויגאל אותנו גאולה שלמה, וישלח לנו את משיח צדקנו ויבנה לנו את מקדשנו.

תגיות:תקשורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה