לומדים מוסר

איבדתם סכום עצום של כסף? כך תתמודדו עם אובדן רכוש

גלו כיצד תורתו של רבנו בחיי יכולה להעניק לכם כלים לשמירה על שמחת חיים ושלווה פנימית, גם בזמני אובדן

אא

במאמר זה, החמישי בסדרת 'שער הביטחון', רבנו בחיי מראה לנו כיצד לשמור על שמחת חיים ושלווה פנימית גם במצבים של אובדן ממוני. באמצעות הבנה עמוקה של תורת הביטחון בה', נלמד לראות את הרכוש כפיקדון מאת ה' ולשמוח בחלקנו בכל מצב. הצטרפו אלינו למסע מרתק שבו נגלה למה באמת כדאי לבטוח בה' וכיצד זה משפיע על כל תחום בחיינו.

למאמר הקודם בספר "שער הביטחון", לחצו כאן>>

"ומתועלת הביטחון בה' בעניין התורה".

רבנו בחיי מבהיר כי בביטחון בה' יש תועלת המסייעת לקיום התורה. 

"כי הבוטח בה', אם הוא בעל ממון, ימהר להוציא חובות האלוהים וחובות בני אדם מממונו בנפש חפצה ורוח נדיבה".

אדם הבוטח בה', אם הוא עשיר, יזדרז לקיים את חובותיו בממונו כלפי האלוקים וכלפי בני האדם בשמחה רבה וביד רחבה.

"ואם איננו בעל ממון, יראה כי חסרון הממון טובה מטובות המקום עליו, מפני שנסתלקו מעליו החובות שהוא חייב בהם לאלוהים ולבני אדם בעבורו, ומיעוט טרדת לבו בשמירתו והנהגתו".

רבנו בחיי מסביר כי אדם הבוטח בה', גם אם איננו עשיר, יבין כי חסרון הממון היא טובה מהטובות שעשה הקדוש ברוך הוא עימו, כי על ידי זה נפטר מהחובות שנתחייב לעשות בממונו, כלפי אלוקים וכלפי בני אדם, ואין ליבו טרוד לשמור על כספו ולנהלו כראוי.

"כמו שנאמר על אחד מן החסידים, שהיה אומר: 'המקום יצילני מפיזור הנפש'. אמרו לו: 'מה הוא פיזור הנפש?', אמר: 'שיהיה לי ממון בראש כל נהר ובראש כל קריה'".

רבנו בחיי מצטט את מה שסופר על אחד מן החסידים שהיה מתפלל: ה' יצילנו מפיזור הנפש. אמרו לו: מהו פיזור הנפש? השיב להם החסד: 'שלא יהיה לי רכוש רב בכל הנהרות ובכל הערים'. כלומר, גם המחסור ברכוש הינו לטובה מאת ה'.

"והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה: 'מרבה נכסים מרבה דאגה', ואמרו: 'איזהו עשיר השמח בחלקו'".

ועל כך אמרו חז"ל: 'מרבה נכסים מרבה דאגה', ואמרו: 'איזהו עשיר השמח בחלקו'. כלומר, הבוטח בה' ישיג רק את התועלת מן הממון, היינו שישיג את הנצרך לו לפרנסתו, אולם תימנע ממנו הדאגה המלווה את העשיר והדאגה לממונו.

הבוטח בה' אינו סומך על עושרו, והוא חש כי רכושו הינו פיקדון מאת הבורא. כה דברי רבנו בחיי:

"ומהם, כי הבוטח בה' לא ימנעהו רוב הממון מבטוח בה', מפני שאינו סומך על הממון, והוא בעיניו כפיקדון צווה להשתמש בו על פנים מיוחדים ובעניינים מיוחדים לזמן קצוב".

ותועלת נוספת מביא הביטחון לעבודת ה', שהבוטח בה' לא ימנע ממנו עושרו הרב מלבטוח בה', כי הוא אינו סומך על העושר, והוא בעיניו כפיקדון שבעליו ציווה עליו להשתמש בו בתנאים מסוימים ולמטרות מסוימות לזמן קצוב.

"ואם יתמיד קיימו אצלו לא יבעט בעבורו, ולא יזכור טובתו למי שציווה לתת לו ממנו, ולא יבקש עליו גמול הודאה ושבח. אבל הוא מודה לבוראו יתברך אשר שמהו סיבה לטובתו".

וגם אם יתקיים הממון בידיו זמן רב לא חיטא בגללו, למרות שהעושר גורם לאדם פעמים רבות להזניח את קיום המצוות, כמו שנאמר בפסוק: 'וישמן ישורון ויבעט'. ולא יזכיר את הטובות שעשה למי שהוא מצטווה לתת לו מממונו, ולא יבקש ממנו בתמורה שיודה לו וישבח אותו, אלא יודה לבורא יתברך על שעשהו שליח ואמצעי להיטיב עימו.

מה יעשה בוטח בה' כאשר איבד את ממונו?

"ואם יאבד הממון ממנו, לא ידאג ולא יאבל לחסרונו, אך הוא מודה לאלוהיו בקחתו פיקדונו מאתו, כאשר הודה בנתינתו לו, וישמח בחלקו. ואיננו מבקש היזק זולתו ולא יחמוד אדם בממונו. כמו שנאמר החכם (שם יג) 'צדיק אוכל לשובע נפשו'"

רבנו בחיי מלמד אותנו כיצד להתמודד עם אובדן ממון, והוא מעניק 5 דרכי התמודדות, בהם יכול להיעזר אדם הבוטח בה':

אם יאבד הממון: גם אם האדם יפסיד את רכושו וכספו, הוא לא צריך לדאוג או להתאבל על כך.

1. לא ידאג ולא יתאבל: הביטחון בה' מאפשר לאדם לא להיות מושפע באופן שלילי מאובדן חומרי, ולא לחוות צער או דאגה מכך.

2. יודה לאלוקים כשנלקח ממנו הפיקדון: האדם המאמין רואה את רכושו כפיקדון מאלוקים. לכן, כשהרכוש נלקח ממנו, הוא מודה לאלוקים על כך באותה מידה שהוא מודה לו כשהוא מקבל את הרכוש.

3. שמח בחלקו: אדם הבוטח בה' שמח בחלקו ולא מחפש יותר ממה שיש לו. הוא מרוצה ומסופק ממה שיש לו, אפילו אם יש לו פחות ממה שהיה לו קודם.

4. אינו מצפה להפסד חברו: הוא לא מקווה או מצפה להפסדים של אחרים. אין בו קנאה או שמחה לאיד כאשר אחרים מאבדים את רכושם

5. לא יחמוד את ממונם של אחרים: האדם הבוטח בה' לא חומד את מה ששייך לאחרים. הוא לא מרגיש צורך לרצות את מה שיש לאחרים אלא שמח בחלקו.

וכך מקיים את הנאמר: "צדיק אוכל לשובע נפשו" - הצדיק, שהוא אדם המאמין ובוטח בה', נהנה ומסתפק במה שיש לו. הוא אוכל לשובע נפשו ולא מחפש יותר מזה.

בדברים אלו רבנו בחיי מסביר שביטחון בה' מעניק לאדם יציבות נפשית ורוגע גם במצבי אובדן, ומבטיח שהוא ישמור על שמחת חיים והכרת טובה לאלוקים בכל מצב.

איך מגיעים לדרגת ביטחון אמיתית בהשם? הרב יגאל כהן מסביר מהי הדרך לבטחון, אילו מחשבות צריכות ללוות את האדם, ומהי ההבנה שתעזור לו להגיע לדרגת ביטחון:

לפרקים קודמים בסדרה:

איך אמונה וביטחון בה' מביאים רוגע ושפע?

כך תשיגו שלוות נפש אמיתית

היתרונות המדהימים של ביטחון בה'

מדוע ביטחון בה' הוא המפתח להצלחה?

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:רכוששמחת חייםרבנו בחיישער הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה