חדשות בארץ

כצפוי: בית הדין בהאג הורה לישראל להפסיק את המבצע ברפיח

13 מתוך 15 השופטים בבית הדין לצדק בהאג פסקו נגד ישראל. השופט אהרון ברק והשופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה התנגדו להחלטה. בית הדין קרא לחמאס לשחרר את החטופים ללא תנאי

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה היום (שישי) לישראל, בצו ביניים, להפסיק את המבצע הצבאי ברפיח. 13 שופטים הצביעו בעד ההחלטה, מול שני מתנגדים: השופט אהרון ברק והשופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה.

בית המשפט, בראשות השופט הלבנוני נוואף סאלם, טען כי המצב בעזה בכלל וברפיח בפרט "הידרדר באופן חמור מאז תחילת המבצע הצבאי ברפיח, והוא מהווה שינוי לרעה מאז המצב שהוצג בדיונים הקודמים בחודש ינואר".

בהכרעתו קבע סלאם, כי "ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי וכל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסייה האזרחית ברפיח. בית הדין מצווה על ישראל לנקוט בצעדים למנוע הרס וראיות בנוגע לאמנת רצח העם. בנסיבות הנוכחיות, בית הדין קובע שכדי לשמר ראיות על טענות שנופלות לפי אמנת רצח העם, ישראל צריכה לנקוט צעדים אפקטיביים להבטיח גישה מיידית לעזה של כל ועדת חקירה וגופי חקירה שימונו על ידי האו"ם, לחקור טענות על רצח עם".

בית המשפט קבע בנוסף כי על ישראל לפתוח את כל המעברים לעזה, כולל מעבר רפיח, להכנסת סיוע הומניטרי, ולהגיש בעוד חודש דו"ח המוכיח כי נקטה בפעולות הללו, כפי שמחייב הצו.

ללא קשר, השופט הלבנוני קרא לחמאס, בתמיכתם של כלל השופטים, לשחרר מיידית וללא תנאי את כל החטופים הישראליים.

בסוכנות רויטרס דווח כי גורם בכיר בישראל ציין שהחלטת בית הדין לא מחייבת את ישראל, והיא לא תיענה לצו לסיום המבצע ברפיח. ראש הממשלה יקיים דיון בנושא כדי לגבש תגובה.

החלטת השופטים עוברת כעת לדיון במועצת הביטחון של האו"ם, שם מקווה ישראל לווטו אמריקני שיהפוך את החלטת בית הדין לחסרת תוקף.

יש לציין כי השופטים הסתמכו בהחלטתם על גורמים באו"ם, החל מהמזכ"ל אנטוניו גוטרש, דרך אונר"א, הארגון לזכויות הילד, ארגוני הסיוע לפליטים ועוד, שקבעו כי פעולות ישראל הביעו להחמרת המצב בעזה. השופטים ציינו כי ישראל "עקרה" מבתיהם כמעט מיליון מתושבי רפיח והעביר אותם לאזורים "בהם אין כמעט מים ותנאים סניטריים והמצב שנוצר הוא מניעת אוכל וצרכים בסיסיים".

השופט סלאם ציין כי "לא בטוח שמאמצי הפינוי והצעדים שישראל נקטה לצמצם את הפגיעה באזרחים, ובמיוחד אלה שנעקרו, מספיקים להוריד את הסכנה שלה נחשפת האוכלוסייה הפלסטינית ברפיח".

השר בני גנץ הגיב להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג: "אנו מחוייבים להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופינו ולהבטיח את ביטחון אזרחינו, בכל זמן ובכל מקום - גם ברפיח. נמשיך לפעול לפי הדין הבינלאומי ברפיח ובכל מקום שבו אנו פועלים, ולעשות מאמץ להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית. לא בגלל בית הדין בהאג - אלא קודם כל בגלל מי שאנחנו".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, הגיב בחשבון הטוויטר שלו על החלטת השופטים: "‏אנחנו לא בפעילות, אנחנו במלחמה. כשנכריע את הטרור ונחזיר את כל החטופים שלנו הביתה - נסיים את ה'פעילות'".

משפחות חטופים מטעם "פורום תקווה" מסרו בתגובה: "אנחנו דורשים מממשלת ישראל ומקבינט המלחמה לדחות על הסף את הצו שניתן בבית הדין הבין לאומי בהאג. כל עוד יקירנו נמצאים בשבי של החמאס, הממשלה חייבת להמשיך את המלחמה ולהלום בחמאס בצורה הקשה ביותר".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, מסר בתגובה להחלטת בית הדין בהאג:
"המחויבות העליונה של מדינת ישראל היא להגן על אזרחיה, להשיב את החטופים, לחסל את החמאס ולהחזיר את כוח ההרתעה בכל החזיתות, לאחר אירועי השבעה באוקטובר. זהו הצו העליון שעל מדינת ישראל לכבד. ‏כל צו אחר, של כל ערכאה שהיא, לא גובר עליו".

תגיות:החלטהבית הדין לצדק בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה