הום סטיילינג

כולם ביחד: 5 דרכים לעיצוב מוצלח של חדר ילדים משותף

כמה ילדים נכנסים בחדר? אחד, שניים, שלושה? תלוי את מי שואלים, כמובן. בימינו, רוב עיצובי החדרים מותאמים לילד אחד או שניים. אך מה תעשה משפחה ברוכת ילדים שמעוניינת לשכן בחדר שלושה, ארבעה ולעיתים אף חמישה ילדים? איך אפשר לעצב חדר ילדים משותף ולהפוך אותו למרווח ומזמין? חיים ביחד

אא

מה דעתכם, האם יש אפשרות לשכן 5 ילדים בחדר, ועדיין ליצור פינה אישית לכל אחד? האם חמישה או שישה ילדים יכולים לחלוק חדר ולהנות מהחוויה? מתברר ששאלות אלו מעסיקות הורים רבים למשפחות ברוכות ילדים שנאלצות להתמודד עם חדרים קטנים (ואפילו זעירים) בדירות קבלן או דירות שכורות.

מכירים את אלו שאומרים לכם: "אנחנו גדלנו 11 ילדים בחדר והכל היה בסדר?!", ובכן, בתור סיפור מהעבר זה נחמד ומלא נוסטלגיה, אך ספק אם היה מצליח היום. בדור השפע, בחסדי השם, יש לכל ילד ממוצע עשרות חפצים, בגדים, צעצועים, יצירות, טושים, דפים ומה לא. תוסיפו את העובדה שרוב החדרים בדירות הקבלן קטנים מאוד, ותקבלו משוואה כמעט בלתי אפשרית. ובכל זאת מסתדרים - יעידו הורים רבים למשפחות ברוכות שמצליחים איכשהו לתמרן.

אם אתם נמנים עם אותם הורים, תשמחו לדעת שישנם כמה צעדים פשוטים שאותם ניתן לעשות כדי להפוך חדר ילדים סטנדרטי למרווח ונעים עבור כל ילד וילד:

 

1. בחירת הרהיטים

בין אם אתם רוכשים רהיטים חדשים ובין אם אתם רוכשים יד 2 או מסתדרים עם הקיים – שימו לב לגודל הרהיטים. יתכן ויש ברשותכם מיטת קומתיים ענקית שנראית כפתרון נהדר לחדר משותף, ובפועל "תופסת" את כל החדר. לפעמים עדיף לסדר 3 מיטות סמוכות זו לזו, או להשתמש בשתי מיטות יחיד נפתחות, מאשר לסגור את החדר במיטת קומתיים שלא משאירה אוויר לנשימה.

 

2. פינה לכל ילד

במצב אידיאלי היינו יוצרים לכל ילד פינת הכנת שעורי בית מאובזרת בכל טוב, אך המציאות היא שאפילו בחדר המיועד ליחיד לא תמיד ניתן להכניס פינה כזו. אם כך - איך יוצרים לכל ילד פינה אישית? אמנם ילדים רבים מעדיפים להכין את שעורי הבית על השולחן בפינת האוכל במקרה הטוב, או על הרצפה במקרה הפחות טוב, אך אין ספק שהם זקוקים למרחב פרטי משלהם.

הפתרון יכול להיות בדמות מדף או שניים לכל ילד, מרווח מספיק כדי להכיל את ספרי הלימוד והמחברות. כדאי מאוד להוסיף מגירה לחפצים אישיים. אפשר לרכוש שידת מגירות קטנה, או לנצל את שטח הקיר, לתלות מספר מדפים רחבים ולהניח עליהם קופסאות אחסון. החוכמה היא לחפש את השטח בחדר, גם אם נדמה שאין כזה. תתפלאו, אבל חוסר המקום יכול לגרום לכם לפרץ יצירתיות. מי יודע, אולי תגלו כישרון נסתר.

 

3. סידור נכון של החדר

איכשהו, הנטייה המיידית בעת סידור הרהיטים בחדר היא לדחוף אותם לפינות, כביכול כדי ליצור מרחב.  נסו לחשוב מחוץ לקופסה. אם החדר גדול מספיק, אולי אפשר להשתמש במיטת הקומותיים כמחיצה? אם בכל זאת יש מקום לשולחן כתיבה – מדוע להניח אותו עם הפנים לקיר, ולא הפוך? נסו לייצר בעזרת הרהיטים הקיימים מרחב נוח לילדים. שוב, נסו לחפש תמונות להשראה ולחשוב בצורה שונה מהמקובל.

 

4. שטיח או מדף?

גם אם שטיח בחדר הילדים נראה לכם מיותר, כדאי לנסות להניח שטיח ולו בשביל תיחום והגדרת אזורים. שטיח שיונח במרכז החדר יכול להגדיר את אזור המשחקים. ארונית מדפים גדולה צמודה לאחד הקירות יכולה להגדיר את אזור הלימוד או האחסון.

גם כאן, השקיעו מחשבה. יתכן שיש לכם כמה שידות מגירות קטנות שיוצרות "פתרונות אחסון קטנים", כשבעצם שידת כוורת גדולה יכולה להיות פתרון מעולה ולחסוך מקום רב בחדר.

 

5. לשמוח במה שיש

ככל הנראה הסעיף החשוב ביותר – לפני שניגש למלאכת העיצוב, נזכיר לעצמנו: מה שעבורנו מצטייר כ"חדר קטן", נראה עבור מישהו אחר כארמון רחב ידיים. מלבד העיצוב הנכון (שהוא חשוב בפני עצמו), שדרו לילדים מסר חיובי לגבי לינה משותפת. הדגישו להם את הצד הכיפי והנעים בדבר. התרבות המערבית גרמה לכך שילדים רבים שואפים ל"חדר לבד", אך בפועל, יתרונות הלינה המשותפת עם אחים הם רבים ואפילו מוכחים מחקרית. הנה חלק מהם:

  • קשרים חזקים: מחקר שפורסם בכתב העת "Child Development" מצא שלילדים שחולקים חדר עם אחיהם יש קשרים חזקים יותר ביניהם מאשר לילדים שישנים בחדרים נפרדים. המחקר מצא שילדים שחולקים חדר נוטים יותר לשתף פעולה זה עם זה, לעזור זה לזה ולפתור קונפליקטים בצורה יעילה יותר.

  • ביטחון עצמי גבוה: מחקר נוסף, שפורסם בכתב העת  "Journal of Child Psychology and Psychiatry", מצא שלילדים שחולקים חדר עם אחיהם יש ביטחון עצמי גבוה יותר מאשר לילדים שישנים בחדרים נפרדים. הם נוטים לנסות דברים חדשים ולהאמין ביכולות שלהם.

 

  • פחות לחץ: מחקר שפורסם בכתב העת "Pediatrics" מצא שלילדים שחולקים חדר עם אחיהם יש רמות נמוכות יותר של לחץ מאשר לילדים שישנים בחדרים נפרדים. בנוסף מצא המחקר שהם נוטים פחות לחוות חרדה ודיכאון.

מובן שהמחקרים לא סותרים את הצורך של הילדים בפרטיות, ותמיד יש יוצאים מן הכלל. לכן יש לשים לב לצרכים האישיים של כל ילד, ולקבל החלטה משותפת לגבי מה שמתאים לו.

בסופו של דבר, לינה משותפת של אחים בחדר יכולה להיות חוויה חיובית ביותר, שתיזכר לשנים רבות. עם קצת תכנון ותשומת לב, ניתן ליצור חדר שיהיה נעים ומזמין עבור כל הילדים, ויספק להם יתרונות רבים מבחינה רגשית והתפתחותית.

יש לכם טיפים נוספים לעיצוב חדר משותף? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:חדר ילדיםעיצוב חדר ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה