חדשות ומשמעותן

ההכרה במדינה פלסטינית: ישראל שוקלת לסגור את נציגויותיהן של המדינות שתמכו

אירלנד, ספרד ונורבגיה הודיעו על הכרה רשמית במדינה פלסטינית. בישראל בוחנים להצר את צעדי הנציגים שלהן בארץ, ולנקוט בצעדים דיפלומטיים חריפים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בישראל החלו לבחון באילו צעדים לנקוט, בעקבות ההכרזה המשותפת לנורבגיה, אירלנד וספרד, שניתנה היום (רביעי), על הכרה במדינה פלסטינית.

לאחר ששר החוץ ישראל כץ הורה לזמן אליו את שגרירי שלוש המדינות בישראל, ולנזוף בהם, וכן החזיר לארץ את שגרירי ישראל באותן מדינות, נבחנת כעת האפשרות להכריז על שורה של צעדי "ענישה".

ההודעה של שלוש המדינות האירופאיות לא הפתיעה את ירושלים, שכן הן הכריזו כבר לפני מספר חודשים על כוונתן לבצע את המהלך. מה שהפתיע זה התיאום ביניהן, שהוכיח כי מדובר במהלך שנרקם בשיתוף פעולה, על ידי מדינות שנחשבות למתנגדות הקיצוניות של ישראל באירופה.

יש לציין כי בשני העשורים האחרונים הכירו במדינה פלסטינית לא פחות מ-146 מדינות מתוך 193 המדינות החברות באומות המאוחדות. השינוי הוא בכך שזו הפעם הראשונה שמדינות מערביות אירופאיות הכריזו על הכרה.

מבין מדינות גוש ה-G20, שחברים בו שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של "כלכלות חזקות", עשר מדינות (ארגנטינה, ברזיל, סין, הודו, אינדונזיה, מקסיקו, רוסיה, ערב הסעודית, דרום אפריקה וטורקיה) הכירו בפלסטין כמדינה.

תשע מדינות אחרות בגוש (אוסטרליה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, קוריאה הדרומית, הממלכה המאוחדת וארצות הברית) לא הכירו. אף על פי שמדינות אלו הודיעו כי הן תומכות ב"פתרון שתי מדינות לסכסוך", הן נוקטות בעמדה שהכרתן במדינה פלסטינית מותנית במשא ומתן ישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית.

כזכור, ב-10 במאי העצרת הכללית של האו"ם אישרה את הבקשה הפלסטינית לקבל סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה. המדינות הבודדות שהצביעו נגד, פרט לישראל, היו ארה"ב, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, פלאו ופפואה ניו גינאה. בנוסף, 25 מדינות נמנעו: אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פינלנד, גרמניה, גאורגיה, לטביה, אלבניה, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, אוקראינה, שווייץ, שבדיה, בריטניה, רומניה, ליטא, מולדובה, פרגוואי, איטליה, פיג'י, ונואטו ומלאווי.

בין התומכות בהצבעה היו: צרפת, דנמרק, יוון, אוסטרליה, בלגיה, יפן, הודו, נורבגיה, סעודיה, קטאר, פורטוגל, טורקיה, פולין, סרביה, סין וגם גואטמלה, הנחשבת לידידתה הקרובה של ישראל.

בישראל, השר כץ ביקש לבדוק האם ניתן להקשות על מתן אשרות ותיעוד דיפלומטי לשגרירים של ספרד, אירלנד ונורבגיה במשרדי הייצוג האירופי ברשות הפלסטינית. מהלך כזה יכול להפריע לפעילות הדיפלומטים האירופאיים מול הפלסטינים, אך לא בהכרח ימנע אותה. לגבי נורבגיה ואירלנד, נשקלת האפשרות שלא להשיב את שגרירי ישראל חזרה אליהן, להוריד את דרג היחסים בין המדינות, ולסגור את הנציגות הישראלית בנורבגיה ואירלנד.

בנוסף, נשקלת אפשרות לסרב לבקשה של בכירים משלוש המדינות לבקר בישראל. ביקורים שכבר נקבע יבוטלו.

תגיות:משרד החוץהכרה במדינה פלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה