חדשות בארץ

בג"ץ דחה את הבקשה: אין צו זמני העוצר את הבדיקה על צה"ל והשב"כ

צה"ל והשב"כ דרשו מבג"ץ לחייב את מבקר המדינה לעצור לעת עתה את בדיקת המחדל המודיעיני והביטחוני בשמחת תורה. הגופים הביטחוניים דרשו מבג"ץ להוציא צו ביניים. בית המשפט לא נעתר לבקשה, אך דרש משב"כ וצה"ל להגיש לעיון חומר חסוי התומך בבקשה

מבקר המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)מבקר המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שופטת בית המשפט העליון, גילה כנפי שטייניץ, פרסמה היום (שני) את החלטת בג"ץ, בנוגע לעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מבקר המדינה, בדרישה שיעצור את הליך הביקורת שפתח על כוחות הביטחון והצבא.

לפי ההחלטה, צה"ל ושב"כ יוכלו להגיש חומר חסוי המפרט מדוע לעמדתם אין לערוך ביקורת כעת, ובהמשך יכריע בג"ץ בצו ביניים בנושא. התגובות המעודכנות יינתנו עד 8 ביוני, ובשלב זה אין צו זמני המונע את המשך הביקורת.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בעקבות ההחלטה: "נוכח החלטת בג"ץ מהיום לדחות את הבקשה להוציא צו ארעי כלפי הביקורת בצה"ל, מבקר המדינה מצפה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים להורות לאנשיהם לקיים את החובה המוטלת עליהם, מכוח חוק-יסוד מבקר המדינה, ולשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים".

כזכור, המבקר מתניהו אנגלמן הודיע לפני כחודש כי "ביקורת המדינה מתבצעת על כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי. מתכונת הביקורות בצה"ל נקבעה באופן מדורג לאחר שיח של חודשים רבים עם הרמטכ"ל, ונקבע מנגנון המתאים עצמו להתפתחויות מלחמתיות".

צה"ל והשב"כ פנו לבג"ץ בשבוע שעבר והגישו באמצעות הפרקליטות בקשה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על אירועי 7 באוקטובר, בטרם תוקם ועדת חקירה ממלכתית. לדבריהם, "פתיחת ביקורת המבקר מתעלמת כליל מעמדת צה"ל, לפיה התחלתה בעת הזו תפגע ביכולת הלחימה ותביא להסטת קשב של המפקדים, כולל הדרגים הבכירים המנהלים את המלחמה".

ראש השב"כ רונן בר, וגם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ציינו בתקשורת כי שני הגופים החלו בהליך בדיקה. בר אמר אתמול כי "את חלקו של שב"כ למול מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר אנחנו מתחקרים לעומק. תחקיר כואב ומשמעותי. אנחנו נלמד מזה ונתקן את מה שנדרש. זאת חובתנו לעם ישראל וזאת חובתנו לנופלים".

מבקר המדינה השיב לעתירות וטען כי "הגישה של צה"ל שאין לקיים ביקורת מכל מין וסוג אינה מקובלת על המשרד והיא בלתי סבירה באופן קיצוני. תוצאותיה עלולים להיות אי קיום ביקורת בכלל".

"הניסיון ליטול ממשרד המבקר את הסמכות לקיים ביקורת, ליטול שיקול דעת בתוכנה, בהיקפה או מועדה מאיינת את עצם קיומה של ביקורת המדינה שהיא חלק מרכזי מהמארג החוקתי והדמוקרטי של המדינה", כתב המבקר. לדבריו, "העותרים מבקשים שבית משפט יעניק חסינות מוחלטת מפני ביקורת למגוון גופים למועד בלתי ידוע, אותו יקבעו הגופים המבוקרים ולשיטת העותרים ככל שתוקם ועדת חקירה ממלכתית למעשה לצמיתות". עוד הוסיף כי, "גודל האסון שפקד את אזרחי ישראל באסון שלא נראה כדוגמתו מאז קום המדינה, הימשכות המערכה שאין צפי לסיומה והחשיבות בהצגת הכשלים על מנת לטפל בליקויים קריטיים בזמן הקרוב מחייבת ביקורת במערכת הביטחון וצה"ל בחלוף 7 חודשים מאז ה-7.10".

יש לציין כי בשבוע שעבר הודיע צה"ל על מינוי שורה של קציני לתחקר את הפעולות שביצע צה"ל ביישובי העוטף שהותקפו. בצה"ל אמרו כי תהליך התחקור עתיד להסתיים במהלך חודש יוני, בהתאם לתמונת המצב המבצעית. הקצינים, בדרגות סא"ל ואל"מ, יתחקרו את מהלך הקרבות ביישובים, חוץ מהקרב בבארי שיתוחקר על ידי האלוף במיל' מיקי אדלשטיין.

תגיות:מבקר המדינהבדיקת מחדל שמחת תורהבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה