כתבות מגזין

מי אתם, "היהודים הנסתרים"? הרב הראשי של פולין בריאיון נדיר

בריאיון מיוחד להידברות, חושף רבה הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך, את תופעת חזרתם ליהדות של "היהודים הנסתרים", מתרגש מהעדויות המטלטלות שמגיעות אליו ומצהיר: "זו רק ההתחלה"

בעיגול: הרב מיכאל שודריך (צילומים: shutterstock)בעיגול: הרב מיכאל שודריך (צילומים: shutterstock)
אא

את הריאיון עם הרב מיכאל שודריך, רבה הראשי של פולין, אנו עורכים רגע אחרי שהוא חוזר מ'מצעד החיים' בעיר אושווינצ'ים שנערך לרגל יום השואה. זו העיר בה ממוקם מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, הגדול במחנות ההשמדה. "רובם של הנרצחים באושוויץ היו יהודים פולניים. תשעים אחוז מיהודי פולין נספו בשואה, שהם למעלה משלושה מיליון איש", אומר הרב שודריך. "לצערנו, רק עשרה אחוזים מיהודי פולין שרדו את השואה. נותרו בה פחות מ-300 אלף יהודים".

 

"תופעה מרגשת"

עם סיומה של מלחמת העולם השנייה, רוב ניצולי השואה היהודיים של פולין עזבו את המדינה לכיוון ארה"ב. "הם לא רצו להמשיך לפחד מלומר את המילה 'אני יהודי', ולכן הגיוני היה שיברחו", אומר הרב שודריך. "מה גם שעל ממשלת פולין השתלטו פוליטיקאים סובייטים שהנהיגו שלטון קומוניסטי, ולכן היהודים שנשארו במדינה החליטו לא להיות יהודים יותר ולהסתיר את יהדותם לגמרי".

עם נפילת השלטון הקומוניסטי בתחילת שנות השמונים, החלה התופעה המרגשת של "היהודים הנסתרים" שחוזרים ליהדותם. זה התחיל בגל ראשוני של תושבים שגילו במפתיע את יהדותם, והגיעו לרב שודריך אשר למעשה היה הכתובת היהודית היחידה במדינה. "התחילו להגיע אלי מקרים על יהודים ויהודיות מבוגרים מאוד שחיו כגויים, אבל רגע לפני מותם גילו לילדיהם כי הם יהודים. באחת מהפעמים הראשונות הגיע אליי אדם וסיפר לי שהסבתא-רבא שלו נפטרה. במהלך ניקיון הדירה הוא מצא בה חפצי יודאיקה יהודים. הוא הבין לבד שהמשפחה שלו היא יהודייה", מספר הרב.

הרב הראשי לפולין, מיכאל שודריך (צילום: shutterstock)הרב הראשי לפולין, מיכאל שודריך (צילום: shutterstock)
כיצד באמת הם מגלים בדרך כלל על יהדותם?

"יש כל מיני דרכים, אין דרך אחת", אומר הרב. "מה שכן, על פי רוב הדרך הנפוצה ביותר היא כאשר הסבתא הגוססת מגלה לילדים שלה רגע לפני מותה שהיא יהודייה.

"אני יכול לספר לך, למשל, על מקרה מרגש מאוד שהייתי עד לו. זה קרה לפני הרבה שנים, כאשר הגיע אליי אדם וסיפר לי שאימו נפטרה לפני זמן קצר, ולאחר הלוויה השכנים אמרו לו שזו לא באמת האמא האמיתית שלו. הם סיפרו לו שאימו הביולוגית ילדה אותו במהלך המלחמה ומסרה אותו לפולניה גויה כדי שתגדל אותו, וכך ניצלו חייו. אותו אדם אמר לי: 'אם אמא שלי יהודייה אני גם רוצה להיות יהודי, אבל אין לי שום מושג מה עלי לעשות בשביל זה'. זה היה כמו מעמד הר סיני, כאשר עם ישראל אמרו קודם כל 'נעשה' ורק לאחר מכן 'נשמע'".

לשאלה האם נתקל במקרים בהם יהודים גילו על יהדותם בדרך לא שגרתית, משיב הרב שודריך בחיוב: "לא מזמן הגיעה אליי אישה ואמרה לי: 'אני חושבת שסבתא שלי הייתה יהודייה, כי היא הייתה אופה סוג מסוים של קרקרים שאף אחד אחר לא עשה'. היא התכוונה כמובן למצה... בהמשך היא סיפרה שסבתא שלה לא נתנה להם לשתות חלב לאחר שאכלו בשרי, והיא גם הייתה אומרת מילים מסוימות שאף אחד לא הבין, כמו למשל 'משיגנע', או "אוי ווי", מילים בעלות מאפיינים יהודיים מובהקים. כנראה שלסבתא הייתה טראומה כל כך גדולה שהיא לא העזה לומר לנכדים שלה 'אני יהודייה', אבל בכל אופן היא העבירה אליהם בסתר מושגים מהיהדות".

איך הם מקבלים את הגילוי המפתיע על היותם יהודים?

"זה מתחלק לסוגים שונים של אנשים", אומר הרב. "ישנם כמובן את אלו שאומרים לי 'עכשיו אני מבין כמה החיים שלי משמעותיים'. מצד שני יש את אלו שמתנגדים ולא מוכנים לקבל את עובדת היותם יהודים כל עוד לא יוצגו להם הוכחות חותכות לכך. אני שומע כל תגובה אפשרית – וגם לא אפשרית".

 

"הכל חדש וזר בשבילם"

הרב שודריך מספר כי ככל שעוברות השנים בתפקידו כרב הראשי, הוא ממשיך להיות מופתע מהיקף "היהודים הנסתרים" שמגיעים אליו ומגלים לו על יהדותם. "אבל יותר מכך שאני מופתע, זה נותן לי הרבה תקווה. קח בחשבון שאף אחד לא יודע באמת כמה 'יהודים נסתרים' נמצאים ברחבי המדינה, וזה יכול להגיע למספרים הרבה יותר גדולים מאשר מה שאנו חושבים. אנחנו עושים הכל כדי שהם יוכלו לחזור אל העם היהודי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
מה למשל?

"הדבר החשוב והעיקרי ביותר הוא קודם כל שהדלת תהיה פתוחה. לקבל אותם, להקשיב להם, לייעץ. לאחר מכן אני לוקח אותם לתפילות ולשיעורים, ומשם לסעודות שבת קהילתיות בבית הכנסת. מלבד כך שאנו נותנים להם את היכולת לחזור לעם היהודי, עלינו להעניק להם מסגרת קהילתית חמה ואוהבת".

המסגרת הקהילתית שהרב שודריך מעניק ליהודי פולין בכלל וליהודים הנסתרים בפרט הינה מסגרת חווייתית ומרגשת מאוד. "קח, למשל, את סעודת השבת הקהילתית שמתקיימת מדי שבוע. כאשר התחלתי את המיזם הזה לפני עשרות שנים, יהודי הקהילה התיישבו סביב השולחנות הערוכים ולא ידעו מה לעשות. זה היה חדש וזר בשבילם. אבל עם השנים הם למדו כיצד להתנהל, והיום הם כבר עורכים סעודות שבת בעצמם".

"בחג הפסח האחרון, למשל", מספר הרב, "ערכנו ליל סדר קהילתי לכ-400 איש. לא היה מקום בבית הכנסת, וקיימנו אותו בבית מלון. כל כך הרבה אנשים הגיעו, שמחוסר מקום נאלצנו לערוך שני סדרים בשתי קומות נפרדות. אני רוצה לומר לך שלא עשינו סדר אחד, אלא כל שולחן ערך סדר לעצמו עם יהודי מהקהילה שהוביל את הסדר. זה חשוב מאוד שהם ילמדו איך לעשות את זה בעצמם, ללא רב שמנהל אותם".

לדברי הרב שודריך, הסעודות הקהילתיות הללו מהוות בשבילו אתגר גדול. "אז, לפני שלושים שנה, הגיעו לסעודות השבת והחגים יהודים מבוגרים בעיקר. היום כבר הדור שלישי מתחיל להגיע, וזהו שילוב מיוחד שאין כמוהו. מצד אחד של השולחן יושבים מבוגרים שחיים כיהודים כבר עשרות שנים, ומולם כאלו שגילו את יהדותם רק לפני שנה. זה אתגר בשבילי איך לשלב בקהילה הוותיקה את אלו שהם רק בתחילת התהליך היהודי שלהם".

 

"יש עוד הרבה מה לעשות, רק התחלנו"

למעשה, רוב הקהילה היהודית של פולין כיום מתבססת על היהודים הנסתרים. "אני חושב שהרוב המוחלט של הקהילה הנוכחית אכן לא ידעו על יהדותם", אומר הרב. "לפעמים אני שואל את עצמי כיצד העולם היהודי היה נראה אילו היינו יכולים לחזור אחורה בזמן, אל תקופת האינקוויזיציה בפורטוגל. האם היינו יכולים להחזיר את האנוסים ליהדותם? זה הרי לא היה אפשרי בכלל. אבל היום, 500 שנה לאחר מכן, ישנן נשים בפורטוגל שמדליקות מדי ערב שבת נרות במרתף מבלי לדעת אפילו למה. כאן בפולין אנחנו בסך הכל שמונים שנה לאחר השואה, והיכולת היחידה שלנו להחזיר את היהודים הנסתרים אל העם היהודי תלויה אך ורק ברצון שלנו לעזור להם".

לסיום, האם לדעתך ישנו פוטנציאל גדול יותר לגלות עוד יהודים?

"אין לי ספק שכן", מצהיר הרב שודריך. "חזרתם הגלויה של היהודים הנסתרים אל היהדות הינה תופעה שנמשכת עד היום. אמנם אינני יודע במדויק להיכן זה יכול להתפתח וכמה יהודים עוד נגלה בשנים הקרובות, אבל אני בטוח שרק התחלנו".

תגיות:יהודיםפוליןהרב מיכאל שודריך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה