חדשות בארץ

מחקר ארכיאולוגי: חומת עיר דוד לא נבנתה בימי חזקיהו, אלא מוקדם יותר

לפי ממצאי מחקר חדש של רשות העתיקות, חומת ירושלים המזרחית נבנתה בימי המלך עוזיהו, ולא מאוחר יותר, על ידי המלך חזקיהו, כפי שסברו עד היום

חומות ירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)חומות ירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

מחקר מדעי חדש של רשות העתיקות, בשיתוף אוניברסיטת תל אביב ומכון ויצמן למדע, הצליח לראשונה, באמצעות שימוש במדעים מדויקים, לקבוע כי חומת ירושלים המזרחית נבנתה בידי המלך עוזיהו ולא על ידי חזקיהו מלך יהודה, כפי שסברו תחילה. המשמעות: החומה עתיקה יורת ממה שחשבו. כך דווח היום (חמישי) בערוץ 7.

במסגרת המחקר החדש הצליחו החוקרים לתארך במדויק את המבנים והחומות שנבנו בירושלים בתקופת הבית הראשון, ולזהות אזורים בהם התקיימה פעילות נרחבת בימי מלכי יהודה. על פי החקורים, בדרך זו, נוצר חיבור בין התיאור התנ"כי של מפעלי הבנייה המלכותיים בירושלים, לבין מפעלי הבניה שהתגלו בפועל בחפירות הארכיאולוגיות בעיר דוד.

במהלך המחקר התגלו מעל מאה תאריכי פחמן 14 שנלקחו מארבעה שטחי חפירה שונים ברחבי עיר-דוד, במורדות המזרחיים והמערביים של העיר הקדומה. תאריכים אלו חושבו באמצעות לקיחת דגימות של ממצאים אורגניים כגון גרעיני ענבים, גלעיני תמרים, ועוד.

כל אלה עברו תהליך איפיון וניקוי במעבדות ולאחר הפיכתם לגרפיט הם הוכנסו לתוך מאיץ חלקיקים, שהפריד את הפחמן 14 מתוך החומר האורגני. מדידת כמות הפחמן שהיה בחומר האורגני, וחישובה יחד עם יתר המשתנים, אפשרו לחוקרים לתארך באופן מדויק ממצאים רבים בעיר דוד.

המחקר קבע בנוסף כי הממצאים מלמדים שבירושלים התקיים בפרק זמן זה יישוב נרחב. לדברי פרופ' יובל גדות, מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, "המחקר החדש מאפשר לנו ללמוד על התפתחותה של העיר: עד כה נהגו מרבית החוקרים לקשור את צמיחתה של ירושלים לכיוון מערב, לתקופתו של המלך חזקיהו - רק לפני כ-2700 שנים. הממצאים החדשים מחזקים את הדעה שירושלים צמחה בגודלה והתפשטה לעבר הר ציון כבר במאה ה-9 לפני הספירה, בימיו של המלך יהואש, כמאה שנים לפני הגלות".

עוד עולה מהמחקר כי חומת ירושלים שהתגלתה בכמה שטחי חפירה במורדות המזרחיים של עיר דוד, אף היא קדומה יותר לתיארוך שהיה נהוג עד היום. לדברי ד"ר ג'ו עוזיאל מרשות העתיקות: "במשך עשרות שנים הניחו שחומה זו נבנתה בידי חזקיהו מלך יהודה, אך כעת מתברר שיש ליחסה כבר לימי המלך עוזיהו, כפי שאף מרומז במקרא: "ויבן עוזיהו מגדלים בירושלים…. ויחזקם".

תגיות:ירושלים העתיקהמחקררשות העתיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה