חדשות בארץ

נציגי גרמניה בבית הדין בהאג: "ביטחון ישראל חשוב לנו, היינו אחראים לשואה"

ניקרגואה, שהצטרפה לדרום אפריקה בעתירתה נגד פעילות ישראל בעזה, ביקשה לעצור משלוחי נשק מגרמניה לישראל. בית הדין דחה את הבקשה והודיע כי לא יתערב

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: Shutterstock)בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: Shutterstock)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דחה היום (שלישי) את עתירתה של ניקרגואה, להוציא צווי חירום שיאסרו על ממשלת גרמניה לספק נשק לישראל. ניקרגואה היא בעלת ברית של דרום אפריקה, והצטרפה כצד בעתירה שזו הגישה נגד ישראל, בטענה שצה"ל מבצע רצח עם בעזה.

העתירה של ניקרגואה כוונה כנגד ממשלת גרמניה, שבעצמה הצטרפה לעתירה בהאג, לצד ישראל וכנגד דרום אפריקה. המדינה המרכז אמריקנית טענה כי בהספקת הנשק לצה"ל, ברלין מסייעת לרצח עם בעזה.

בית הדין קבע, ברוב של 15 שופטים מול אחד, כי התנאים המשפטיים להוצאת צווי הביניים אינם מתקיימים. השופטים ציינו עם זאת כי הם עדיין "מודאגים עמוקות מהמצב בעזה".

משרד החוץ של גרמניה, שביקש לדחות את העתירה, ציין כי "גרמניה אינה צד בסכסוך במזרח התיכון – להפך, אנחנו פועלים יומם וליל למען פתרון שתי המדינות. אנחנו התורמים הגדולים ביותר של סיוע הומניטרי לפלסטינים. אנחנו פועלים להבטיח שהסיוע יגיע לתושבים בעזה. עם זאת, אנחנו רואים גם שמתקפת הטרור של 7 באוקטובר נתנה את האות למעגל חדש של סבל, שמולו ישראל חייבת להגן על עצמה. יותר מ-100 חטופים עדיין נמצאים בידי חמאס, שמנצל את תושבי עזה ומשתמש בהם כמגינים אנושיים".

במהלך הדיונים אמרה ראש הצוות המשפטי המייצג את גרמניה, טניה פון אוסלר-גליישן, כי לטענותיה של ניקרגואה אין שום בסיס עובדתי או משפטי. אוסלר-גליישן הדגישה כי ייצוא הנשק כולו עובר בדיקה דקדקנית כדי לוודא שהוא עומד בחוק הבינלאומי, וכי במקביל למשלוחי הנשק לישראל גרמניה היא גם התורמת הגדולה ביותר של סיוע הומניטרי לפלסטינים, כך שהיא "עושה את המרב כדי למלא את המחויבות שלה הן כלפי ישראל והן כלפי העם הפלסטיני". היא הוסיפה שביטחון ישראל הוא סוגיה הזוכה לעדיפות בגרמניה בשל הנסיבות ההיסטוריות ואחריותם של הגרמנים לשואת העם היהודי: "גרמניה למדה מעברה, עבר שכלל אחריות לאחד הפשעים המחרידים בהיסטוריה האנושית, השואה".

חבר אחר בצוות המשפטי הגרמני, כריסטיאן טאמס, אמר במהלך הדיונים כי מאז פרוץ המלחמה באוקטובר אישרה גרמניה ארבעה משלוחי נשק בלבד לישראל, וכי שלושה מהם היו משלוחי נשק למטרות תרגול ואימונים. ככלל, לדבריו, 98% מהנשק שיוצא לישראל מאז 7 באוקטובר היה "ציוד כללי" כמו אפודים, קסדות ומשקפות. הוא גם הציג לשופטים תמונה של סיוע גרמני מוצנח ברצועת עזה, והדגיש כי ברלין ממשיכה לספק לפלסטינים סיוע הומניטרי מדי יום ביומו ותחת תנאים קשים ביותר.

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגניקרגואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה