חדשות בארץ

ארה"ב הודיעה כי תטיל סנקציות על יחידה בצה"ל; נתניהו: "ההחלטה היא שפל ערכי"

לראשונה אי פעם הודיע ממשל ביידן כי החליט להגביל סיוע ליחידה בצה"ל, בטענה להפרת זכויות אדם של פלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד"

חיילי "נצח יהודה" בפעילות בגבול הרצועה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)חיילי "נצח יהודה" בפעילות בגבול הרצועה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

כעס בישראל על הודעת מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, לפיה ממשל ביידן שוקל להטיל סנקציות על יחידה בצה"ל. היום (ראשון) הודיעה ישראל כי תפעל נגד ההחלטה האמריקנית, שצפויה להיכנס לתוקף בימים הקרובים.

הסנקציות יוטלו לכאורה על גדוד "נצח יהודה", שבעבר דרשו האמריקנים הבהרות לגביו, אחרי טענות לפגיעה בפלסטינים. בלינקן התייחס לכך וציין כי ארה"ב מתכוונת להגביל את הסיוע הצבאי ליחידות בצה"ל שהפרו זכויות אדם, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארה"ב. לדברי בלינקן, ההחלטה בעניין התקבלה ותצא לפועל בימים הקרובים.

מזכיר המדינה אמר כי "אנחנו עובדים תחת חוק לייהי, חוק שמגביל סיוע צבאי לכוחות זרים שמפרים את הדין הבינלאומי. זהו חוק חשוב מאוד, ואנחנו מיישמים אותו בכל המובנים. כשאנחנו עושים את החקירות והבירורים זה משהו שלוקח זמן, שצריך לעשות בזהירות רבה, גם באיסוף העובדות וגם בניתוחן – וזה בדיוק מה שעשינו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדיווח האמריקני: "אסור להטיל סנקציות על צבא ההגנה לישראל! ‏אני פועל בשבועות האחרונים נגד הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים, כולל בשיחות שלי עם בכירי הממשל האמריקני. ‏בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי. ‏הממשלה בראשותי תפעל בכל האמצעים נגד מהלכים אלה".

השר בני גנץ הוסיף בתגובה כי "גדוד 'נצח יהודה' הוא חלק בלתי נפרד מצה"ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה"ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה. אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור".

גנץ שוחח הערב עם בלינקן, והתריע בפניו כי ההחלטה המסתמנת בנוגע להטלת סנקציות על גדוד "נצח יהודה" היא שגיאה כפולה, שתפגע בלגיטימציה של ישראל בזמן המלחמה, ושאין לה הצדקה משום שלישראל יש מערכת משפט חזקה ועצמאית. בשל כך, גנץ ביקש מבלינקן לבחון מחדש את הסוגיה.

דובר צה"ל התייחס לדיווחים על הסנקציות שארה"ב צפויה להטיל על יחידה בצה"ל, ומסר: "לוחמי גדוד 'נצח יהודה' משתתפים כעת במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה"ל ועקרונות הדין הבינלאומי". בהודעת דובר צה"ל, צוין כי "בשנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. בהמשך לפרסומים אודות סנקציות נגד הגדוד, העניין לא מוכר בצה"ל. באם תתקבל החלטה בעניין היא תבחן".

תגיות:סנקציותנצח יהודהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה