חדשות בריאות

משרד הרווחה: מתוך 3,800 ששרדו את הטבח, 1,700 מטופלים בהפרעות חרדה

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה לדיון בבקשה לחוות דעת ממבקר המדינה, על הטיפול הממשלתי בשורדי הטבח. נתוני משרד הרווחה חושפים את מימדי אירועי שמחת תורה, מעבר לכמות הנרצחים והנופלים

מיגונית בה הסתתרו שורדים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)מיגונית בה הסתתרו שורדים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה היום (שלישי) לדיון בבקשה לחוות דעת ממבקר המדינה, על הטיפול הממשלתי בשורדי הטבח. משרד הרווחה חשף בדיון את נתוני ההיפגעות בקרב אלה ששרדו את הזוועות, ולא מוגדרים רק כנפגעי גוף.

על פי נתוני משרד הרווחה, יש כ- 3,800 שורדים, שמתוכם יש 180 חיילים שהטיפול ניתן על ידי צה"ל. כל הזכאויות הראשוניות ניתנו ל- 3,700 ניצולים. טיפול במסגרת חרדה ניתן ל-1,700 איש. בנוסף יש עוד כ-500 אנשים שהיו ביצירת קשר עם מרכז החוסן הארצי. בנוסף לכך יש עשרות שורדים שפנו לטיפול בקופות החולים.

גילי גמיש, מעמותת נט"ל, אמרה בדיון כי הם פוגשים תסמינים של התקפי חרדה, פלשבקים, כאבים, נעילת לסתות ועוד. לדבריה, כל מי שמתקשר לנט"ל, מקבל סיוע ויש כיום ביחידה הקלינית 1,900 מטופלים, כולל חיילי מילואים.

במהלך הדיון שיתפו שורדי הטבח את סיפורי הזוועות שחוו ואת הקשיים הרבים איתם הם מתמודדים מאז. "אם יש לי שקט סביבי הראש שלי רועש ואני חוזרת לשם," סיפרה נעמה איתן, שורדת הטבח. "אני צריכה מישהי שתלווה אותי כל הזמן. אם לא הפסיכולוגית שלי לא הייתי פה. יש לי חברים שעוד לא קמו מהמיטה ואין להם שום מענה".

אור נאסא, שורד נוסף, סיפר על הקשיים הרבים שהוא חווה: "לא קמים בלילה ולא יכולים לעשות דבר. חברה הפסיקה לעבוד בגלל התקף נפשי שחוותה אבל הרופאים של ביטוח לאומי לא הכירו בה כנפגעת עבודה. אני צריך ללכת לפסיכולוג אבל יש תור רק לעוד חמישה חודשים".

יובל רפאל, ניצולת נוספת, תיארה את חוויותיה הקשות: "מצאתי את עצמי במיגונית על כביש בארי עם עוד 50 איש, הייתי מוקפת בגופות ובאמצעותם הגנתי על עצמי. כל השורדים עוברים ועדות לקבלת אחוזי נכות, והמינימום הוא הכרה כל החיים הוא 20%. ההתנהלות מול הביטוח הלאומי היא מלחמה".

ליאורה שמעוני, מנהלת חטיבה במשרד מבקר המדינה עדכנה כי הם נמצאים בביקורת מקיפה ומערכתית בכל הנושאים הקשורים למלחמה, בהיבטי ביטחוני, מדיני ואזרחי, "אנו בודקים את הנושא של הטבח בשתי ביקורת: הראשון - הטיפול הנפשי בנפגעי טראומה ומוכנות לעת חירום, והשני - התאמת הדין לנפגעי איבה מאירועי ה-7 באוקטובר. אנו כבר רואים שיש מקום נרחב לטיפול המדינה בניצולים".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "אחרי הטבח נוראי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, נותרו שורדים ומשפחות רבות של נפגעים שצריכים לעבור התמודדויות קשות ביותר. זו סיטואציה מיוחדת שמדינת ישראל עוד לא חוותה, סיטואציה רגישה שמשפיעה ותשפיע על חייהם של רבים. המצב המיוחד מחייב היערכות שונה של כלל משרדי הממשלה. הדו"ח שאנו מבקשים ממבקר המדינה צריך להתייחס לפעולות משרדי הרווחה, הבריאות, החינוך, הביטחון, הביטחון הלאומי, המשפטים, האוצר, הנגב והגליל ומשרד ראש הממשלה. צריך לראות כיצד מתכללים את פעולותיהם, מה נעשה ומה נכון לעשות מכאן ואילך".

תגיות:ניצולים מהטבחהוועדה לביקורת המדינהמשרד הרווחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה