חדשות בארץ

הדילמה הלילית: כך החליטה ישראל לא לתקוף באיראן

הבחירה בין תקיפת איראן בעוצמה מול האפשרות להיצמד לדרישת ארה"ב ולתקוף רק בפעולה הבאה, לא הייתה קלה. מה הייתה ההתלבטות, ומה טען ראש הממשלה בתגובה?

התכנסות הקבינט, הערב (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)התכנסות הקבינט, הערב (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
אא

האם ישראל שקלה לתקוף את איראן במהלך המתקפה שבוצעה בלילה שבין שבת לראשון על ישראל? לפי דיווח של דנה וייס וירון אברהם בחדשות 12, התשובה היא חיובית. בישיבת קבינט שהתקיימה בקריה ונמשכה שעות ארוכות נערך, כך על פי הדיווח, דיון לגבי אופי התגובה הישראלית, שעורר מחלוקת בין הנוכחים. חלק מהנוכחים בישיבה חשבו כי המשוואה צריכה להיות "עין תחת עין", תוך חלון הזדמנויות קצר, בעוד אחרים לא הסכימו, וחשבו שלנוכח ההישג של ישראל ובלימת המתקפה, וכן העובדה שהנזק שנגרם לא היה גדול, יש להמתין ולהגיב בשלב מאוחר יותר. לבסוף, כידוע, הוחלט להמתין.

השיקול המרכזי היה הלחץ הבינלאומי. כזכור, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ביקש מנתניהו להמתין עם התגובה עד הפעולה האיראנית הבאה, וטען כי עצם ההצלחה בהגנה היא ניצחון ישראלי במערכה הזאת, ואין טעם שתתפתח מלחמה.

שלשום, סמוך לשעה 23:00, בשעה שהכטב"מים והטילים עשו את דרכם לישראל, טענו השרים גנץ ואיזנקוט שיש לנקוט פעולה מיידית, זאת במקביל לתקיפה האיראנית, מחשש שלאחריה יופעל לחץ בינלאומי, בעיקר מצד ארה"ב, וישראל לא תוכל לסרב לו. השניים טענו כי: "אסור להמתין, צריך להגיב עכשיו".

מנגד, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ויתר שרי הקבינט טענו כי יש להמתין ולא לפעול בפזיזות. אחת האופציות שנשקלו הייתה להחשיך את איראן לחלוטין, זאת על מנת לפעול מצד אחד, אך מצד שני – לא להוביל למלחמה. בסופו של דבר, נוכח נטרול האיום והתערבות של מדינות כמו ארה"ב, ירדן ובריטניה לטובת ישראל, הוחלט להצביע נגד תגובה מיידית.

לאחר הפרסום הודיעו בלשכת ראש הממשלה כי "הפרסום כאילו גנץ ואיזנקוט דרשו תגובה מיידית נגד איראן ולא נענו - שקרי לחלוטין ובדיוק הפוך מהמציאות. מעבר לכך לא נתייחס לדיוני הקבינט".

לגבי השיחה בין ביידן לנתניהו מסרו מטעם הבית הלבן: "שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו, אמרתי לו שישראל הפגינה יכולת יוצאת דופן להגן על עצמה ולשלוח מסר לאויביה שלא ניתן לאיים על ביטחונה. צבא ארה"ב סייע לצבא הישראלי ליירט כמעט את כל הכטב"מים והטילים ששוגרו".

תגיות:בני גנץקבינטג'ו ביידןהשר יואב גלנטהרצי הלויבנימין נתניהולשכת ראש הממשלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה