חדשות בארץ

מאמר בארה"ב: "נתניהו צודק, לא יהיה ביטחון לישראל ללא כניסה לרפיח"

במאמר דעה של ההיסטוריון ישראלי בני מוריס, נטען כי חיוני עבור ישראל להיכנס לרפיח. בין היתר כתב מוריס: "לאפשר לחמאס לצאת מנצח יחדד את כישלונה המכריע של הציונות"

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ה"ניו יורק טיימס" פרסם היום (חמישי) מאמר דעה של ההיסטוריון בני מוריס, שכתב כי "חיוני עבור ישראל להיכנס רפיח, אחרת חמאס ישרוד ויוכל לשוב ולתקוף את ישראל". מוריס הינו פרופסור להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת באר שבע וכתב בין היתר ספר על המלחמה בין ישראל למדינות ערב.

במאמר הדעה כותב מוריס כי "ישראל צריכה לכבוש את רפיח ולהשמיד את גדודי חמאס שמבוצרים בעיר הזו, בקצה הדרומי של רצועת עזה, ואת המחבלים המוגנים על ידי מגן אנושי של כ-1.4 מיליון תושבים ופליטים מהצפון. אם זה לא יקרה, חמאס ישרוד כדי להילחם ולרצוח ביום נוסף - ומנהיגו, יחיא סינוואר, יצא ממחבואו ויכריז על ניצחון. והוא יהיה צודק. כדי ששלום פלסטיני-ישראלי יהיה בעל סיכוי כלשהו, ליציבות אזורית ולרווחה עתידית של ישראל והישראלים, במיוחד אלה שחיים בדרום המדינה, חמאס חייב להימחק".

על פי כותב המאמר, "השאלה אם ישראל תתקוף בפועל את רפיח או אם היא תוכל לבצע מתקפה כזו, עדיין תלויה ועומדת. השבוע, ממשל ביידן הזהיר בתוקף מפני פלישה מלאה לרפיח, באומרו שהיא עלולה להיות מזיקה מאוד לאזרחים ובסופו של דבר לפגוע בביטחון ישראל. נתניהו אמר ביום שני כי נקבע תאריך לפלישה, אם כי הוא לא ציין מה הוא. כמובן, ישנן סיבות כבדות משקל עבור ישראל להימנע מפלישה לרפיח. ראשית, מעל לכל, זהו המגן האנושי. אבדות אזרחים נוספות יגבירו את הגינויים להתנהלות ישראל על ידי בעלות בריתה המערביות".

"שנית", הוסיף, "במשך חודשים מצרים אומרת לישראל להתרחק מרפיח. קהיר חוששת שמתקפה ישראלית תחלחל לחצי האי סיני ותביא לשפיכת פלסטינים למצרים. זה עלול להוליד גם משבר הומניטרי חדש וגם אתגר פוליטי, בהינתן קשרי המשפחה של חמאס עם תנועת האחים המוסלמים החזקה, אך כיום אסורה, במצרים. מצרים רמזה כי מערכה כזו של ישראל עלולה אפילו לערער את הסכם השלום ישראל-מצרים בן 45 השנים, הנתפס על ידי ממשלת ישראל כאבן יסוד לביטחון הלאומי שלה".

"עצם תחילתה של מתקפה על רפיח עלולה לדחות בחודשים, אם לא שנים, עסקה עם חמאס להשבת חלק או כל בני הערובה. לבסוף, המתקפה הצפויה, עם ההבטחה שלה להשמדה סופית של חמאס - עלולה אפילו להצית מלחמה מלאה עם חיזבאללה בלבנון, שעד כה הסתפקה בהטרדת יישובי הצפון ועמדות צבאיות".

לסיום כותב מוריס: "ובכל זאת, למרות הסיבות העוצמתיות האלה להניח את הנשק, ישראל חייבת לכבוש את רפיח אם היא רוצה להרוס את חמאס כארגון צבאי ושלטוני. ועבור ישראל, תוצאה פוטנציאלית זו גוברת על הסיכונים הרבים".

תגיות:בני מוריסניו יורק טיימסמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה