ונשמרתם

תכננתם לנתק את הגז בפסח? חכו, יש משהו שאתם חייבים לדעת

משרד האנרגיה מזהיר מפני סכנת דליפת גז בעת הניקיונות או במהלך חג הפסח. מה צריך לעשות כדי למנוע אסון?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חג הפסח מעבר לפינה, רבים מאיתנו החלו בניקיונות לקראת החג ומחליטים לנקות גם את מערכת הגז הביתית. משרד האנרגיה והתשתיות מזהיר מאסון שעלול להתרחש.

גז הבישול הינו אחד ממקורות האנרגיה המרכזיים בבית הישראלי, והוא זמין ובטוח כאשר נוהגים בו על פי התקנים. עם זאת, חשוב לזכור שהוא מוגדר כחומר מסוכן, שיש להשתמש בו בצורה מושכלת, תוך שמירה על כללי הבטיחות והקפדה על תחזוקה נכונה. שימוש נכון מונע תאונות גז ביתיות ומציל חיים.

לגבי בטיחות הכיריים, הרי שאין לנתק את צינור הגומי המחבר בין הכיריים לברז הגז ללא מתקין מוסמך. בנוסף, היזהרו ככל הניתן בעת הזזת הכיריים. אם קניתם כיריים חדשות אל תתקינו אותן לבד. דרשו מהספק התקנה על ידי מתקין מוסמך. יש לרכוש גז רק מספק מאושר ולא להתפתות לרכוש גז ממוכרים לא מורשים במחיר זול יותר. בנוסף,  השימוש בפלטה המונחת על גבי אש הכיריים (פלטת "בלעך") - מסוכן ועלול לגרום הן לפגיעות מיידיות בנפש והן לנזק בטיחותי לטווח ארוך כתוצאה מבלאי.

כמובן, יש להשגיח על ילדים הנמצאים בקרבת הכיריים - אסרו עליהם לשחק באביזרי הגז כגון בלונים, שסתומים ועוד. חומרי ניקוי עלולים לגרום לקורוזיה (דמוי חלודה) בברזי הגז ולדליפת גז, ולכן צריך לנקות את הכיריים, ברזי הגז ויתר האביזרים הנלווים בחומרי ניקוי עדינים שאינם מכילים כלור ושאינם מתבססים על בסיס חומצי.

"במקרה של דליפת גז, ניצוץ קטן יכול לגרום לפיצוץ ולסכן חיים. לכן, כל פעולת פירוק, הרכבה, חיבור או ניתוק בכיריים ובמערכת הגז, תתבצע על ידי איש מקצוע בלבד", מסבירים במשרד האנרגיה.

לגבי הצינור המקשר בין ברז הגז לכיריים, הרי שמרבית אירועי הגז מתרחשים עקב תקלות ובעיות עם צינור הגז הגמיש. כאשר צינור הגז איננו מותקן כנדרש, עלולה להתרחש דליפת גז. כמו כן, אין לנתק את הצינור הגמיש בעת הניקיונות לקראת חג הפסח.

כזכור, חל איסור מוחלט (בחוק) להחזקת מכלי גז בתוך בניין ולא רק בדירות ומרפסות, כלומר גם לא בחדרי מדרגות ולא על גגות בניינים. אין לקנות מכלי גז מגורמים שאינם מורשים, אלא מחברה מוכרת בלבד. ספק הגז מחויב לחתום על חוזה התקשרות בכתב עם הצרכן טרם אספקת הגז לצרכן. עוד נמסר כי "התחברות לספק גז שאינו מורשה מסוכנת מאוד, היות והוא לא מפקח על מערכת הגז ואיננו בעל בדיקות עמידות מערכות הגז בתקן הישראלי. לפיכך, לספקים שאינם מורשים אין אחריות וביטוח בעת התרחשות אירועי גז".

לסיום, מה עושים בעת דליפת גז?  פנו את כל הדיירים ממקום הדליפה. יש לסגור, ככל האפשר, את ברז הגז בדירה הקרובה לנקודת הדליפה. אם ניתן, יש לפתוח את החלונות והדלתות הפונים כלפי חוץ, על מנת לאוורר את הדירה. מנעו את מעבר הגז לחללים סגורים אחרים (בהיותו גז כבד מהאוויר, יזרום הגז לחלל סמוך אחר ונמוך כמו חדר מדרגות או מרתף). 

הימנעו מהפעלת או כיבוי מכשירים חשמליים. יש להזעיק גורם מוסמך בכדי שינתק את אספקת החשמל למבנה (כיבוי אש, נציג חברת חשמל) ולסגור את הברז הראשי המזין גז לדירה או לבניין. לסיום, יש להתקשר באופן מיידי לספק הגז ולמכבי האש ולדווח על הדליפה.

תגיות:גזפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה