חדשות בארץ

השיבוש ב-GPS: צה"ל הודה שמדובר בפעולה יזומה ומציע פתרון

לאור השיבושים אותם חווים תושבי המרכז, ביוזמת צה"ל, מערך הסייבר פרסם שורה של המלצות. גם פיקוד העורף מציע פתרון על ידי הגדרת המיקום הנוכחי בסלולר ל"אזור עניין"

  • כ"ה אדר ב' התשפ"ד
השיבוש ב-GPS (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)השיבוש ב-GPS (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

על רקע הפרסומים היום (חמישי) על שיבושי GPS במרכז הארץ, המצטרפים לאלו היזומים בצפון ובדרום, מערך הסייבר הלאומי פרסם הצעה לפתרון, למשתמשים שחווים שיבושים באפליקציות מבוססות מיקום.

הערב הודה דובר צה"ל כי השיבוש הוא תוצאה של פעילות יזומה בצה"ל. לדברי תא"ל דניאל הגרי: "ביממה האחרונה הפעלנו באופן יזום שיבושי GPS, זה מסייע בנטרול חלק מהאיומים. אנחנו מודעים לזה שהשיבושים האלה גורמים אי-נוחות. אנחנו מתמודדים עם איומים רבים, ובימים האחרונים שוגרו לעבר ישראל איומים ממספר זירות, שרובם תוצר איראן. יירטנו אותם באחוזים גבוהים על ידי מערכות ההגנה שלנו, וגם על ידי המערכות של צבא ארה"ב".

הפתרון המוצע למשתמשים:

בכל הקשור לניווט – מוצע להוריד מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות. ההגדרות: כשאין חיבור לאינטרנט - מפות אופליין - בחירת מפה משלך - בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו. מבערך ציינו כי ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים.

באפליקציות מבוססות מיקום לשירותי הזמנת אוכל: ניתן להזין ידנית את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח.

לניווט בתחבורה ציבורית: ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי של משרד התחבורה: https://bus.gov.il/  או להיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.

ביחס לשיבושי ה-GPS ממליצים בצה"ל להגדיר ביישומון פיקוד העורף את המיקום הנוכחי כ"אזור עניין", כדי לאפשר לקבל התרעות למרות השיבושים.

כזכור, אזרחים דיווחו הבוקר על שיבושי ה-GPS במרכז הארץ, חודשים לאחר שהחלו בצפון ושבועות לאחר דיווח דומה בדרום. השיבוש גורם להפרעות בשימוש באפליקציות מיקום וניווט, בהן waze.

גורמי הביטחון לא אישרו כי הפעולה ננקטה על ידם, אך ההערכה היא כי מדובר בפעולה יזומה שנועדה לשבש חדירת טילים, על רקע החשש מתגובה איראנית בעקבות חיסול הבכירים בדמשק.

בעקבות השיבושים, אפליקציית waze מראה את המיקום של תושבי המרכז כאזור ביירות. תקלה דומה דווחה באפליקציות גוגל מפות ו-moovit. גם נוסעים בתחבורה הציבורית דיווחו כי הם מתקשים להשתמש באפליקציות בשל שיבושי המיקום.

שיבוש יזום בוצע בדרום הארץ עם תחילת התמרון הקרקעי ברצועה, וכן בצפון עם תחילת הלחימה מול חיזבאללה. שיבושים אלו נמשכים עד היום. באחרונה החלו פעולות שיבוש גם בדרום הארץ, עם דגש על הערבה ואילת. מערך הסייבר הלאומי הודיע לפני מספר שבועות כי "במהלך הלחימה מופעלים באופן יזום שיבושי GPS לצרכים שונים. על פי המערך, "על האזרחים להיות מודעים לכך שהפעלת השיבוש יכולה לגרום לתופעות שונות וזמניות ביישומים מבוססי מיקום".

תגיות:GPSמלחמת חרבות ברזלשיבוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה