חדשות בארץ

מבקר המדינה: "הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה - בזבוז כספי ציבור"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח, והתייחס לשיפוצים במעונם הפרטי של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת במקום לתקן את המעון בבלפור. לשכת נתניהו: " למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי?"

מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

עשרות מיליוני שקלים הושקעו במיגון המעונות הפרטיים של ראשי הממשלה נפתלי בנט, יאיר לפיד ובנימין נתניהו. זאת, בזמן שהשיפוץ במעון הרשמי ברחוב בלפור מתעכב והפרויקט לבניית מעון חדש לא מתקדם. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי).

המבקר מתניהו אנגלמן קבע כי "הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה מבטאים חוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור. מדובר בהתנהלות שערורייתית. המציאות הנוכחית לא יכולה להימשך". המבקר נמנע, עם זאת, מלהטיל אחריות אישית על ראשי הממשלה.

על פי דו"ח המבקר, כ-56 מיליוני שקלים הוצאו על בינוי ומיגון המעונות פרטיים של ראשי הממשלה - 27 מיליוני שקלים על מעונו של נתניהו, 25 מיליוני שקלים על מעון בנט ועוד ארבעה מיליוני שקלים על מעונו של לפיד.

לדברי המבקר, גם בעת המלחמה לא קיבל הסבר מדוע מוציאים עוד ועוד מיליוני שקלים על מיגון המעונות הפרטיים של נתניהו, זאת בשעה שהמעון ברחוב עזה כלל אינו מותאם לאיומי מלחמה, "ומשכך בשבועות הראשונים של המלחמה ראש הממשלה לא התגורר בו".

אנגלמן טוען כי משרד ראש הממשלה לא סיפק הסבר מדוע "במקום לבזבז עשרות מיליוני שקלים שיורדים לטמיון על שיפוץ מעונות פרטיים המשרד לא רכש דירה חלופית בירושלים שתהיה בבעלות המדינה ובה יושקעו כספי הציבור והיא תעמוד לרשות כל ראשי הממשלה".

לפי המבקר, יידרשו בין שש לשמונה שנים כדי להקים את הפרויקט האחרון שיזמו בנושא, שתכנונו טרם הושלם.

כזכור, באוגוסט 2015 קבעו גורמי מקצוע כי אי אפשר בפועל להישאר במעון בבלפור, בשל היות הבניין "קטן ומט לנפול". למרות זאת, מתוך כ-37.3 מיליון שקלים שהוקצבו לצורך שיפוץ המבנה נוצלו עד פברואר 2024 רק כ-3.4 מיליוני שקלים. זאת כאשר לפי התוכניות, השיפוץ צפוי להסתיים לכל המוקדם בסוף השנה הבאה.

בשנת 2018 הוחלט כי לצורך השיפוץ של המעון הרשמי יש לפנות את הדיירים מהמקום. במאי אותה שנה הוחלט במשרד ראש הממשלה כי נתניהו ישהה בתקופת השיפוץ במעונו הפרטי בקיסריה, ואב הבית טען כי לשם כך יש לבצע בו עבודות תחזוקה. בשלב זה עבודות התחזוקה התעכבו עד לינואר 2019 בשל קושי בקביעת היקף המימון הציבורי. בנובמבר 2019 בוצעו במעון הפרטי בקיסריה עבודות מיגון בעלות 795 אלף שקלים, ועבודות תחזוקה בשווי 165,200 שקלים – מהם 24,800 שקלים במימון פרטי.

רק במרץ 2022 עודכן הפרויקט בהתאם להנחיות שב"כ, ועלות הפרויקט עלתה מ-54 מיליון שקלים ל-123 מיליון שקלים. בהמשך, בשב"כ צמצמו את הדרישות ל-50 מיליון שקלים (כלומר, כ-40% מהעלות המלאה). בעקבות כך הפרויקט התעכב בכחצי שנה. בשב"כ התנו את צמצום הדרישות בקידום תוכנית "פרויקט שירה" להקמת מבנה מאוחד למשרד ראש הממשלה ולמעון הרשמי, אבל הפרויקט עדיין לא קודם.

בנוסף, בהתאם לדרישות שב"כ, הותקנו במעון הפרטי של בנט ברעננה אמצעי מיגון קבועים בסך של כ-14.5 מיליון שקלים. הוצאו 6.8 מיליוני שקלים על רכישת ציוד אבטחה פיזית, שלפי משרד ראש הממשלה אינו בר שימוש חוזר, ו-5.7 מיליוני שקלים על אמצעים טכנולוגיים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, אבל הם נמצאים באחסון.

המבקר מצא עוד כי הצבת אמצעי המיגון הקבועים במעון של בנט ברעננה לא עלתה בקנה אחד עם דיני התכנון והבנייה. בין היתר, לא הוקנתה הזכות להתנגד עבור מי שעלול היה להיפגע מהעבודות הללו.

את בנט החליף בתפקיד ראש הממשלה יאיר לפיד, כיום ראש האופוזיציה. המבקר מצא כי עלות אבטחת המעון הפרטי בתל אביב בתקופת כהונתו של לפיד, בחודשים יולי-דצמבר 2022 הייתה כ-3.58 מיליוני שקלים. מהם כ-2.79 מיליוני שקלים עבור שכירת אמצעי אבטחה ומיגון זמניים. לפי הדו"ח, לצורך מיגון המעון בתל אביב לא נעשה שימוש באמצעים שפורקו ממעונות אחרים.

לשכת נתניהו: "למה היה צריך להרוס את בלפור?"

לשכת ראש הממשלה פרסמה תגובה לפיה: "ביחס לדו"ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית - למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור? ולמה בחר בנט להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה, עוד לפני הריסת המעון הרשמי על ידי לפיד. כתוצאה מההרס המסיבי במעון בבלפור, ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה. בזמן המלחמה הנוכחית, ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי. לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים. יודגש, כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ, אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון".

בלשכה הוסיפו כי "כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו לפני למעלה משנה, המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון - לרבות הרצפה והתקרה - ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים. לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים".

בנט: דו"ח המבקר מזים לחלוטין קמפיין מרושע כנגדי"

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מסר בתגובה: "המבקר קובע כי לא שיפצתי את ביתי בחמישים מיליוניש קלים וגם לא בחמישה שקלים. המבקר קובע כי ביתי הפרטי לא הושבח, בניגוד לשקרים שהופצו ותפסו אחיזה לצערי. המבקר מאשר כי הכסף הוצא על אבטחה ומיגון של ביתי ברעננה, בזמן שהמעון בבלפור נכנס לתהליך שידרוג בטחוני על בסיס הנחיית השב״כ. יש שקרים רבים שהוזמו בדו״ח, אבל בזמן שחיילנו בחזית אני בוחר לא לעסוק עוד בנושא".

תגיות:דו"חמבקר המדינהמעון ראש הממשלה בבלפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה