פורים

הסוד שכולם יודעים - ובכל זאת, רק מעטים זוכרים אותו

אנשים בימינו פותחים עיתונים, קוראים חדשות, שומעים רדיו, ומתווכחים ביניהם על החלטותיו של בנימין נתניהו, של יואב גלנט, של ביידן, של פוטין... והיכן הקב"ה בכל התמונה הזו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נסו לשאול אנשים: "היכן מוזכר ה' במגילת אסתר?", וישיבו לכם ללא היסוס, כי שמו של ה' מוסתר לכל אורך המגילה, בשמו של המלך, בפסוק: "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" (אסתר ד', י"ד), וכמובן בהשגחה הפרטית הנגלית בכל פרטי המגילה: לדוגמה, כשהמן מגיע אל המלך אחשוורוש כדי לבקש את רעתו של מרדכי, נשאל להפתעתו: "מה לעשות באיש אשר המלך חפץ ביקרו?". המן סמוך ובטוח שאחשוורוש מתכוון אליו, בזמן שאחשוורוש חשב על מרדכי שהצילו – אותו יהודי שהמן בא לבקש את רעתו!

ומדוע נזכר אחשוורוש לפתע במרדכי? כי "במקרה" נדדה שנתו באותו לילה, וביקש לשמוע את ספר זכרונותיו. ומה היה באותו ספר? "מקרה" מפתיע שבו הציל מרדכי את המלך משני סריסיו שניסו להורגו, ובאופן מפתיע, לא קיבל מרדכי את שכרו באותה שעה...

המן לא מבין את המתרחש, ומציע עצות למלך כיצד לכבד את עצמו, וכל עצותיו מתממשות במרדכי: הוא עצמו נשלח להלביש את מרדכי בלבוש המלך, להוליכו על סוס המלך ברחובות העיר, ולקרוא בקול: "כָּכָה יֵעָשֶׂה לאיש אשר המלך חפץ בִּיקָרוֹ"! מי הוא אפוא המלך האמיתי שהיה חפץ ביקרו של מרדכי, אם לא הקב"ה?

המן הכין עץ בגובה חמישים אמה (25 מטר) כדי לתלות עליו את מרדכי, ולאחר סדרה של "מקרים" בלתי צפויים אשר התחברו כמו פאזל, נתלה המן על העץ אשר הכין למרדכי!

זהו מעשה אמן, שבו כל פרט קשור בפרט אחר, המוביל אל התוצאה המתוכננת ביד ה'. את הסוד הזה כולנו יודעים, אך האם זהו סוד שכולנו זוכרים?

אנשים בימינו פותחים עיתונים, קוראים חדשות, שומעים רדיו, ומתווכחים ביניהם על החלטותיו של בנימין נתניהו, של יואב גלנט, של ביידן, של פוטין... והיכן הקב"ה בכל התמונה הזו? מסתתר במגילה של חיינו... מי יודע, אולי גם על תקופה זו עתידה להיכתב באחד הימים איזו "מגילת אסתר", ויהודים מן העתיד לא יבינו כיצד לא ראינו את ההשגחה המכוונת בכל פרט ופרט שהוביל לעבר הגאולה השלמה.

כך אמרו חז"ל על אחרית הימים, במידה שנתעכב לשוב בתשובה: "הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן, וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב" (סנהדרין צז, ב'). אם נתעכב, המן שהיה – עוד ישוב.

זהו הסוד שכולם יודעים, אבל רק מעט זוכרים אותו: ה' מסובב את המאורעות בעולם, את כל מה שנראה לנו כ"טבע". גלגלי ההיסטוריה מובילים אל גאולתנו, ואם רק נזכור את ה' ונישא עינינו אליו, במקום אל האירועים והאישים על לוח השחמט, אז לא נזדקק לכל הגלגולים הקשים וההסתרה; בין רגע יתהפכו היוצרות, יוסרו המסכות, ואז יתגלה הבורא יתברך בכל הודו ותפארתו, ונזכה כולנו לאורה ושמחה וששון ויקר. חג שמח.

תגיות:פוריםמגילת אסתר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה