פורים

מה צריך לעשות בפורים? עושים לכם סדר

מהן ארבע מצוות היום של פורים, איך ולמה? כל מה שאתם צריכים לדעת על מצוות פורים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנן ארבע מצוות שהן עיקרו של יום הפורים: קריאת מגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים ומשתה.

1. קריאת המגילה. את המגילה יש לקרוא פעמיים – בליל החג לאחר ערבית, ובבוקר לאחר שחרית. המגילה נקראת מתוך מגילת קלף כשרה, ובעל הקורא חייב להיות בקיא בקריאת טעמים. יש לשמוע את המגילה בשלמותה, ולא לפספס אף מילה אחת מפיו של בעל הקורא. מומלץ לא להתיישב סמוך לילדים קטנים שעלולים להרעיש ולהפריע בשמיעת המגילה. במקרא המגילה מחויבות גם כן נשים, למרות שזוהי מצווה שהזמן גרמה (= תלויה בזמן), וזאת משום שגם הנשים ניצלו בנס שהתרחש בפורים, וגם כן משום שאסתר המלכה היתה דמות מרכזית בהשתלשלות האירועים שהובילה לנס ההצלה.

2. משלוח מנות. משלוח המנות מורכב מדברי מאכל ומשתה, וחייב לכלול מינימום של שני סוגי מזון. החיוב הוא להביא לאדם אחד משלוח מנות, אבל כל המרבה – הרי זה משובח. המטרה של משלוח המנות היא להרבות באהבה ואחווה בעם ישראל, וזאת משום שבימי אחשוורוש היינו מפורדים ומפוזרים בין מדינות וערים שונות, כפי שאמר המן הרשע: "יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד", והאלשיך הקדוש מבאר על זה: "מפורד – בעלי פירוד, בלתי מתקשרים זה עם זה".

התיקון לפירוד שהיה בימי אחשוורוש הוא החיבור והאחדות בינינו, ולכן באה מצוות משלוח המנות, שמטרתה ליצור קירוב לבבות. אם יש לכם מכר שיש לכם איתו קצת מתחים, זאת ההזדמנות המושלמת להפשיר על הקרח ולהביא לו משלוח מנות בפורים. נצלו את הרגע והביאו משלוחי מנות דווקא לאלה שאיתם היחסים קצת צולעים, ולא רק לאלה שאיתם הכול פורח ומלבלב. זאת גם הזדמנות טובה להוקיר טובה לאנשים מסוימים בחיינו, או לעשות טוב על הלב לאנשים שהם קצת בודדים ואין מי שישמח אותם.

3. מתנות לאביונים. לא שוכחים את אלה שאין להם, ובפורים ישנה מצווה להעניק לעניים 'מתנה'. מתנה זו אינה חייבת להיות מוצרי מזון, אלא יכולה להיות תרומה כספית ואף רצוי שכך תהיה. סכום המתנה צריכה להיות כעלות מנת ארוחה, ויש לתת זאת לשני אביונים. את דמי המתנות נהוג למסור כמה ימים לפני פורים לגבאי בתי כנסיות, רבנים או ארגונים אמינים, שמרכזים את הכסף ומוסרים לעניים בו ביום, בפורים, שהרי זוהי מצווה שצריך לקיים באותו יום ולכן המשלוח צריך להתקיים בפורים עצמו.

הרמב"ם כותב על מצווה זו: "מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר (= על השכינה): 'להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים'" (הלכות מגילה וחנוכה, פרק ב', הלכה י"ז).

4. משתה.סעודת פורים נערכת ביום, בדרך כלל בשעות הצהריים, עם אוכל משובח ומפנק, יין, שירים והרבה הרבה שמחה.

לאורך הדורות נוצר פולקלור פורימי והווי תרבותי של שמחה והומור ביום זה. אחד מסמלי החג, שאיננו מצווה, הוא התחפושת, שמרמזת על יסוד ה'ונהפוכו' שהתרחש בפורים בימי אחשוורוש – יום הגזרה הפך ליום שמחה, כפי שמובא במגילת אסתר: "והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב".

ומהי הסיבה למאכל המסורתי של פורים – אוזני המן? ישנם כמה הסברים, והמטרה בכולם היא להזכיר את מפלת המן. אחד ההסברים לקשר בין מאכל זה להמן הרשע הוא, שכאשר נכנס המן אל גנזי המלך כדי להביא למרדכי בגדי מלכות היו אוזניו מקוטפות מבושה וצער.

משלוח מנות, מקרא מגילה, משתה ומתנות  לאביונים – כל מה שחשוב לדעת. הרב זמיר כהן מבאר את ההלכות הבסיסיות החשובות לפורים:

תגיות:פוריםמגילת אסתרמתנות לאביונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה