חדשות בארץ

תקדים בבג"ץ: אושרה הריסת בית מחבל שלא ביצע רצח

המחבל חאלד עבד אלפתאח מוחמד אלמחתסב ירה על שוטרים בכניסה לתחנת שלם שבמזרח ירושלים. אחד השוטרים, אופיר חג'בי, נפצע אנושות ועדיין עובר שיקום. השופטים: "המציאות הקשה והמורכבת של ימים אלו מחייבת יצירת הרתעה ממשית"

זירת הפיגוע (צילום: דוברות משטרת ישראל)זירת הפיגוע (צילום: דוברות משטרת ישראל)
אא

בג"ץ אישר היום (רביעי) לראשונה להרוס בית של מחבל שביצע פיגוע ירי שבו לא נרצח אדם. השופטים דנו בבקשת גורמי הביטחון להרוס את ביתו המחבל חאלד עבד אלפתאח מוחמד אלמחתסב, שביצע פיגוע ירי נגד שוטרים בכניסה לתחנת שלם שבמזרח ירושלים.

בפיגוע, שאירע חמישה ימים לאחר פרוץ המלחמה, נפצע השוטר אופיר חג'בי באורח אנוש בראשו, בחזהו ובבטנו, ושוטר נוסף נפצע באורח קל. חג'בי נמצא עדיין בתהליך ממושך של שיקום. השופטים דוד מינץ ויוסף אלרון התירו את הריסת ביתו של המחבל. השופט יצחק עמית היה בדעת מיעוט, וסבר שיש להסתפק באיטום הבית.

השופט אלרון קבע כי "המקרה בכללותו מגלם נסיבות חמורות. השוטר שנפצע אנושות עבר מספר רב של הליכים רפואיים, מצוי בתהליך שיקום ומצבו הרפואי מתואר כ'מורכב'. חומרה משמעותית נוספת ישנה גם בעיתוי הפיגוע – ימים ספורים לאחר 7 באוקטובר. עם זאת, אין לכחד כי בעבר השימוש בתקנה 119 היה מדוד יותר. כעת, בנסיבות הזמן והמצב, הוצג לפנינו הצורך בהגברת השימוש בתקנה. אין ספק כי מצב הדברים אינו כתמול שלשום. אף אין מדובר בתקופה של 'גל טרור'. אנו בעת מלחמה, מלחמה קשה שפרצה ימים ספורים לפני הפיגוע הנידון".

לדברי השופט מינץ, "אין חולק כי הפעלת הסמכות צריכה לעשות באופן זהיר ומידתי, תוך מתן משקל להשלכות הפעלתה, ורק באותם מקרים חמורים המתאימים לכך. המציאות הקשה והמורכבת של ימים אלו, ורמת הסיכון הגבוהה שנאלצת מדינה ישראל להתמודד עימה - בימי שגרה ככלל ועל אחת כמה וכמה בימי מלחמה – מחייבת יצירת הרתעה ממשית מפני ביצוע מעשי טרור נוספים".

מינץ הוסיף כי "הצורך בהרתעה אך גובר נוכח האיומים הביטחוניים החמורים ואירועי המלחמה בה מצויה המדינה בחצי השנה האחרונה. דברים אלה נכונים גם לגבי אזור יהודה ושומרון ומרחב ירושלים, שם על פי האמור בתגובת המשיבים ההסלמה הביטחונית לובשת צורה ומתפתחת, דבר המביא להגברת הסיכון לפעולות טרור ולהגברת הצורך בהרתעה. טענה זו אף נתמכה בחוות הדעת ובחומר הביטחוני החסוי שהוגש לעיוננו".

כזכור, המחבל, בן 21 מבית חנינא, הגיע לתחנת המשטרה חמוש ברובה קרלו וירה לעבר שוטרים בכניסה. אחרי הירי הוא ניסה להימלט לכיוון רחוב סולטאן סולימאן וחוסל על ידי שוטרים. גורמי הביטחון ביקשו להרוס את בית המשפחה וזו התנגדה והגישה עתירה לבג"ץ – שנדחתה היום.

תגיות:בג"ץהריסת בית מחבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה