המצעד

המצעד: 5 בעלי חיים אינטליגנטיים שפיתחו מיומנויות יוצאות דופן

בעלי חיים רבים ניחנו באינטליגנציה שמאפשרת להם לפתח מיומנויות ולהשתמש בכלים, לא פחות טוב מבני אדם. הנה הצצה לכישורים של כמה מהם

אא

מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים נסובו סביב השאלה האם ישנה אינטליגנציה בבעלי החיים, ואם כן - מהם המאפיינים שלה. רבים מאותם מחקרים מצאו כי בעלי חיים מסוימים ניחנו באינטליגנציה יוצאת דופן, ולא, לא מדובר רק בידידו הקרוב של האדם, הכלב. 

בין המחקרים המעניינים ביותר נמצא מחקר שבדק את דרך החשיבה של בעלי חיים, דרך האופן שבו הם משתמשים בכלים שונים כדי לשרוד בטבע. כך למשל מצא המחקר כי ישנם בעלי חיים שיודעים לצייר, בעלי חיים שיודעים לנגן בפסנתר ובעלי חיים שהם ארכיטקטים לא רעים בכלל כשזה מגיע לתכנון חדרי הבית שלהם. ידוע שקופים, למשל, יודעים לעשות שימוש בכלים כמעט כמו בני אדם: הם יודעים לגרד ירקות בפומפייה, לאסוף ארגזים ולסדר אותם למגדל ועוד. יכולת פנומנלית שנצפתה בשימפנזים היא לעיסת עלים מיוחדים שאותם הקוף הופך לספוג, ובעזרתם הוא שואב מים מתוך נקיק בסלע. מדהים, לא?

בכתבה זו נדבר על בעלי חיים יוצאי דופן שניחנו ביכולת להשתמש בכלים, כמעט כמו בני אדם. למעשה, יש הרבה הרבה יותר מהרשימה המאוד מצומצמת שבחרנו להביא לכאן: אם תחפשו מידע על כך ודאי תמצאו ברשימה דגים, תרנגולי בית, קופים, כלבים, ציפורים, דבורים, נמלים, חתולים ותוכים. 

הראשונים: פילים 

רבים מאיתנו ראו את הסרטון הוויראלי של הפיל מהודו שלמד להשתמש בחדק שלו כדי לצייר. אבל זה לא הדבר היחידי שפילים יודעים לעשות בעזרת החדק שלהם. כמו הקופים, גם הפילים לועסים עלים וקליפות כדי להפוך אותם לספוג שיספוג את מי הנהר. פילים ששמעו לראשונה צלילי פסנתר, ידעו לחקות את המנגן בעזרת החדק שלהם. יתירה מזאת: פיטר, פיל צעיר מתאילנד, הפגין כישרון יוצא דופן בניגון על פסנתר, כפי שניתן לראות בסרטון הזה שזכה ליותר משני מיליון צפיות והפך לויראלי. 

 

 

השניים: דולפינים

כולנו כבר יודעים כמה חכמים הם היונקים הללו, שמצליחים להפתיע עם פעלולים מפעלולים שונים. אך האם מלבד הפעלולים, הם באמת יודעים להשתמש בכלים? אז זהו, שכן. מחקר שנעשה באוסטרליה על קבוצת דולפינים הצליח לתעד מספר התנהגויות מדהימות בהקשר זה. 

ההתנהגות הראשונה, שמאפיינת דולפינות וככל הנראה מועברת בצורה תורשתית מאימהות לבנות: הדולפינות נצפו כשהן קורעות חתיכות ספוג שאותן הן מלפפות סביב האף כדי למנוע פציעות בזמן שהן צדות בעלי חיים בקרקעית הים. 

התנהגות נוספת מרשימה לא פחות היא האופן שבו הם לוכדים דגים שמסתתרים בקונכיות: הדולפינים נצפו כשהם אוספים את הקונכיות מקרקעית הים, שוחים איתן למעלה ומרוקנים אותן היישר אל תוך פיהם באופן כזה שלא יהיה לדגים לאן לברוח. 

מספר שלוש: תמנונים

התמנונים כבר הוכיחו כי הם חסרי החוליות האינטיליגנטיים בתבל, לאחר שהצליחו לצאת מתוך חרכים צרים, לשחק בכדור, לפתוח צנצנות, להשתמש בכלים שונים ואפילו - לצאת ממבוכים. תמנונים ניכרים גם ביכולת החשיבה הפנומנלית שלהם, וכך למשל הם ישחררו דיו כהה שיגן עליהם מפני טורפים או מפני סכנות אחרות, ויסתתר מאחוריו כדי למצוא דרך מילוט. במספר מחקרים מעניינים תועדו תמנונים כשהם מצליחים לשאת קונכיות בזרועותיהם, ולהפוך אותן למעין צלחות שישמשו לאגירת מזון. 

מספר ארבע: סרטנים

בדומה לתמנונים, שמשתמשים בזרועותיהם כדי למצות את כישוריהם, גם הסרטנים פיתחו מיומנויות זהות עם הטפרים שלהם: סרטנים מקשטים את עצמם על ידי כיסוי כל גופם באצות, זאת, בין היתר, על מנת להסוות את עצמם, ועל מנת להטיל פחד על האויבים שלהם. זאת ועוד: הסרטנים מצאו דרך יעילה בניצול הזיהום בחופים, בצורה שתיטיב איתם: הם משתמשים באי אלו חומרים, לרבות פלסטיק, כדי להסתיר את הבית שלהם מפני טורפים.

מספר חמש: בונה 

הבונה, כשמו כן הוא, אחד ממשתמשי הכלים המפורסמים ביותר, למרות העובדה ששימוש בכלים בקרב מכרסמים הוא נדיר ביותר. הבונים ידועים כבנאים מעולים, שנוהגים לבנות סכרים כדי להגן על עצמם מפני טורפים, וכן כדי לספק לעצמם גישה נוחה למזון. חלק מהסכרים שנבנו על ידי בונים הגיעו לגודל בלתי נתפש של 850 מטרים. 

תגיות:בעלי חייםהמצעדאינטליגנציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה