חדשות בארץ

פרס ישראל על תקומה וגבורה אזרחית יוענק ל"צוות אלחנן"

השניים, יחד עם קרוב משפחתם אלחנן קלמנזון הי"ד, הגיעו בשמחת תורה מיוזמתם לקיבוץ בארי ותחת אש הצילו כמאה אזרחים. אלחנן נהרג באחת הגיחות האחרונות להוצאת אזרחים מתוך הקיבוץ

צוות "קלמנזון", מנחם מימין, אלחנן משמאל (צילום: באדיבות המשפחה)צוות "קלמנזון", מנחם מימין, אלחנן משמאל (צילום: באדיבות המשפחה)
אא

שר החינוך יואב קיש בישר היום (שלישי) כי פרס ישראל בתחום תקומה וגבורה אזרחית יוענק השנה לגיבורים מנחם קלמנזון ואיתיאל זוהר מ"צוות אלחנן".

מנחם, אחיו אלחנן הי"ד ואחיינם איתיאל זוהר יצאו בשמחת תורה מביתם בעתניאל כדי להציל חיים של תושבי היישובים בעוטף עזה. על אף שאמרו להם שהם לא נצרכים, הם הגיעו לקיבוץ בארי ונכנסו פעם אחר פעם, במשך שעות ארוכות, לתוך הקיבוץ המותקף וכך הצילו עשרות מתושבי היישוב. בבית האחרון אליו נכנסו ארב להם מחבל, שירה והרג את אלחנן קלמנזון הי"ד.

כזכור, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", שר החינוך החליט כי הפרס יוענק השנה לאזרחים ישראלים שהפגינו "אחווה ורעות הדדית מעוררת השראה, הפגינו גבורת רוח יוצאת דופן, הפיחו תקווה עצומה בעם ישראל ותרמו תרומה משמעותית לתקומה מהשבר הנורא שפקד אותנו".

אלחנן הי"ד, בן 42, אחיו מנחם בן 35 ואחיינם אתיאל בן 23, יזמו את ההגעה לבארי. אלחנן היה איש שרותי הביטחון, תושב עתניאל ומומחה בהגנה על יישובים. הוא שמע על ההתקפה והחליט בשבת לרדת דרומה. הוא סימס לאחיו 4 מילים: "אני יורד לדרום, בוא". השניים הגיעו ב 18:30 לקיבוץ בארי. בדרך דרומה הם ביררו איפה הכי קשה והלכו לשם. הם מצאו רכב משוריין ללא שימוש, לקחו נשק וקסדות מהפצועים שפונו והחלו לחלץ משפחות מהבתים תחת אש. בשעה 22:30 אחיינם הצטרף אליהם. כך הם פינו למעלה מ-100 נשים, ילדים, תינוקות, גברים וקשישים לפי הכוון שקיבלו מהתושבים ומהצבא. הם נכנסו לתופת ויצאו עם משפחות, נכנסו ויצאו.

באחד הממ"דים בני המשפחה סירבו לפתוח את הדלת, שכן הם פחדו שמדובר במחבלים מתחזים. הם אמרו להם "אנחנו משפחת קלמנזון מעתניאל, חגגנו עכשיו שמחת תורה", אך לא הצליחו לשכנעם. ואז אלחנן צעק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", והדלת נפתחה. הם לקחו את המשפחה והוציאו אותה מהתופת. סמוך לשעה 9:30 בבוקר למחרת, אחרי 15 שעות של פינויים, הם נכנסו לאחד הבתים ומתוך הבית נורתה אש תופת על אלחנן, שנהרג במקום.

שלומית קלמנזון, אלמנתו של אלחנן, הגיבה על ההחלטה להעניק את פרס ישראל על גבורה אזרחית לאחיו ולאחיינו. "קיבלתי את ההודעה ברגשות מעורבים - התרגשות, געגוע וגאווה. אלחנן אהב את המדינה וכל כך מגיע לו לקבל את הפרס הזה. זה המקום שלו בשרשרת הדורות של עם ישראל. ברמה האישית, הוא כל כך חסר", אמרה.

שר החינוך קיש אמר: "היה לי הכבוד לשוחח עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית. אנו אומה של גיבורים, הזוכים הם חלק משורה ארוכה של גיבורים שחירפו את נפשם למען העם והמולדת ואל לנו לשכוח זאת".

תגיות:פרס ישראלמלחמת חרבות ברזלהאחים קלמנזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה