חדשות בארץ

גם אתם קיבלתם שיחה חשודה מאיראן? זה מה שאתם צריכים לעשות

בימים האחרונים מתרחבת תופעה שמטרתה ליצור בהלה בציבור. למה אתם לא צריכים לחשוש ומה קורה אם קיבלתם שיחה מקידומת 98?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים האחרונים מדווחים ישראלים רבים על קבלת שיחות חשודות ממספרים בחו"ל. מדובר בשיחות ממדינות אינדונזיה וקניה – אבל גם מהמדינה העוינת איראן. מערך הסייבר הלאומי החליט להזהיר את תושבי ישראל מהתופעה המדאיגה, אבל מבהיר במקביל כי אין מקום להילחץ.

חשוב לציין כי אין זו הפעם הראשונה שהתופעה מתרחשת. בתחילת המלחמה היה גל של שיחות וידאו שנשלחו לאזרחים בישראל בוואטסאפ במטרה ליצור בהלה בציבור. בשני המקרים, הישראלים קיבלו שיחה ממספר לא מזוהה, כשבצד השני נשמעים גורמים ערביים עם מסר מאיים.

באחד המקרים, כך סיפרה טלי לחדשות 12, היא קיבלה שיחה מקידומת 98 המזוהה עם איראן. טלי ענתה, אך השיחה נותקה מיד. בפרטי איש הקשר מופיעה תמונה של אישה עם חיג'אב. "אני עובדת במקצוע עם הרבה ספקים אז אני לא שומרת כל אחד בזיכרון. עניתי ומיד ניתקו, זה נשמע לי חשוד ובדיקה קצרה בגוגל של הקידומת העלתה שמדובר במישהו מאיראן", אמרה. אשה נוספת שקיבלה שיחה חשודה סיפרה כי "שאלתי חברים מה הקידומת הזאת אומרת, והם אמרו לי שזה מאיראן. נבהלתי, זה מפחיד".

אז איך תדעו אם אתם מקבלים שיחה כזאת? ישראלים רבים מדווחים כי קיבלו שיחות מהמדינות הבאות: קניה (254+), ג'יבוטי (253+) ואינדונזיה (62+). אם קיבלתם שיחה ממספר עם קידומת כזו, סביר להניח שאתם לא אמורים לענות.

במערך הסייבר הלאומי מבהירים כי הופעת קידומת של איראן אינה מעידה על כך שהשיחה מגיעה משם. בנוסף, תוכלו לפנות לספקית הסלולר שלכם ולבקש לחסום שיחות מאיראן.

בישראל עדיין לא מצהירים באופן גלוי כי השיחות הללו נעשות בשל המלחמה ואם יש קשר ישיר אליה, אך עובדה היא שמאז ה-7 באוקטובר התופעה מתרחבת ולכן ייתכן שהמטרה של העולם הערבי היא לייצר בהלה.

אז מה אפשר לעשות אם קיבלתם שיחה כזאת? לפי מערך הסייבר, עליכם לדווח ולחסום אותו. ראשית, לחצו על כפתור הדיווח לוואטסאפ, ואחר כך חסמו את אותם מספרים. ייתכן ותקבלו שיחות נוספות וגם הודעות ממספרים אחרים. כמו כן, כדאי להסתיר את המספר שלכם בטלגרם, אם אתם פעילים בו. ייתכן מאוד שחלק מההאקרים שואבים משם מידע ולכן מתקשרים אליכם. מספר הטלפון של מערך הסייבר, למקרה שתרצו לדווח, הוא 119.

תגיות:שיחהאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה