חדשות בארץ

לאור ההסלמה: עד הקיץ תושבי הצפון לא ישובו ליישובים

בממשלה לא לוקחים סיכון ולאור חילופי האש הגוברים בגבול הצפון, והחשש ממלחמה, יוחלט להימנע מהחזרת התושבים לבתיהם. בדרום סוכם כי חלק מהיישובים יאוכלסו מחדש בתוך כשבועיים

איסור גישה ליישובים בצפון (Ayal Margolin/Flash90)איסור גישה ליישובים בצפון (Ayal Margolin/Flash90)
אא

החשש ממלחמה רחבה מול חיזבאללה בגבול הצפון הוביל היום (שני) חלק משרי הממשלה להמליץ על מתווה חדש, לפיו תושבים ביישובי הצפון לא יחזרו לבתיהם לפחות עד יולי. הממשלה תדון בכך בימים הקרובים, והיא צפויה לאשר את המתווה המוצע.

שר החינוך יואב קיש התייחס לכך והצהיר שהתלמידים יסיימו את שנת הלימודים הרחק מבתיהם. במשרד ראש הממשלה אף בוחנים להאריך את הפינוי עד אוגוסט. גורם במשרד ראש הממשלה אמר כי אם התנאים הביטחוניים יאפשרו זאת - יוכלו התושבים לחזור קודם.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שוחח היום עם ראשי רשויות ותושבים בצפון ואמר: "אנחנו מחויבים להשבת הביטחון וליצירת מציאות אחרת לחלוטין. אלה שנמצאים בבתי המלון, עם כל מה שנגזר מזה, בין עם אלה שהלכו לחלופות אחרות במימון המדינה, אנחנו נייצר לכם וודאות ונביא החלטת ממשלה במשאל טלפוני שמאריכה כרגע את הפינוי הזה לפחות עד סוף שנת הלימודים. אני אומר לכם באחריות כפי שאמרתי מהיום הראשון אף אחד מכם לא יפונה מבית המלון בגלל בעיה של כסף".

בדרום, לעומת זאת, הוחלט בשבוע שעבר על חזרת חלק מתושבי העוטף וכן תושבי שדרות לבתיהם. בישיבת ראשי הרשויות עם שר האוצר, מנכ"ל האוצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל מנהלת תקומה, סוכם בהתאם ללוח זמנים שיאושר מול צה"ל, החזרה תתאפשר החל מה-1.3.24. מי שיבחרו להישאר בבתי המלון יוכלו לשהות בהם עד לתאריך 7.7.2024.

במסגרת המתווה יינתן מענק הסתגלות, לדוגמא: יחיד יקבל 15,480, זוג כ-30,960, זוג עם ילד 38,700 וזוג +2 יקבל כ 46,400, זוג + 3 יקבל כ-54 אלף שקלים וזוג + 4 כ-62 אלף שקלים. סוכם שבמסגרת מתווה המענק, ייקבע מדרג בהלימה למועד החזרה והצרכים הנובעים ממשך תקופת ההסתגלות.

במקביל, בשבוע שעבר דובר צה"ל פרסם רשימה של יישובים בעוטף עזה, במרחק של עד ארבעה ק"מ מגבול הרצועה, שלגביהם אין "מניעה ביטחונית" לחזרת התושבים שפונו עם פרוץ המלחמה. הודעת צה"ל התפרסמה ימים בודדים אחרי שנחשף מתווה עידוד החזרה של התושבים ליישובי העוטף, שלפיו החזרה תתאפשר החל מ-1 במרץ – ומי שיבחרו להישאר בבתי המלון יוכלו לשהות בהם עד ל-7 ביולי. מי שיבחר להמשיך ולהשכיר דירה, יוכל להמשיך לקבל מענק יומי – אך במקום 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד, יוכל לקבל 120 שקלים למבוגר ו-60 לילד מדי יום.

סוכם גם על מענקי הסתגלות שיחולקו לתושבים שיחזרו: אדם יחיד יקבל 15,480 שקלים, זוג כ-30,960; זוג עם ילד 38,700 שקלים; זוג+2 כ-46,400; זוג+3 כ-54,000; זוג+4 כ-62,000. למעשה, כל ילד מזכה את המשפחה במענק של כ-8,000 שקלים נוספים. בנוסף, סוכם שבמסגרת מתווה המענק ייקבע מדרג בהלימה למועד החזרה והצרכים הנובעים ממשך תקופת ההסתגלות. יש לציין כי לפי מתווה שסוכם בין משרד האוצר לראשי היישובים המפונים, החזרה תתאפשר החל מ-1 במרץ ומי שיבחרו להישאר בבתי המלון יוכלו לשהות בהם עד ל-7 ביולי. מי שיבחר להמשיך ולהשכיר דירה, יוכל להמשיך לקבל מענק יומי, אך במקום 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד, יוכל לקבל 120 שקלים למבוגר ו-60 לילד מדי יום.

 

צה"ל הודיע ביום חמישי שעבר כי גיבש עמדה ביטחונית להחזרת התושבים ליישובי הדרום שפונו בתחילת המלחמה, זאת בהתאם להערכת המצב הביטחונית ובהנחיית הדרג המדיני. על פי צה"ל, תכנית החזרה גובשה בשיח מלא של מפקד פיקוד העורף עם ראשי הרשויות וההחלטה על עיתוי חזרתו של כל יישוב תתקבל בצורה פרטנית, אל מול הערכת המצב.

היישובים אליהם ניתן לשוב בטווח 0-4 קילומטרים מעזה הם: זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, אור הנר, איבים, שדרות, ניר עם, גבים, מפלסים, סעד, עלומים, רעים, מגן, ניר יצחק, שלומית, נווה ובני נצרים. צה"ל קבע כי אין מניעה ביטחונית לחזור להתגורר ביישובים.

בחוות הדעת הודגש כי היא מתייחסת אך ורק לשיקול הביטחוני, וכי ישנם שיקולים נוספים הקשורים בחזרת התושבים. "מטבע הדברים, חזרת התושבים מצריכה גם בחינה של שיקולים והיבטים נוספים מעבר למישור הביטחוני (כגון חינוך, בריאות, רווחה, תחבורה וכיוצא בזה)", נכתב בחוות הדעת.

תגיות:מלחמת חרבות ברזלפינוי יישובים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה