פיתוח האישיות

החלטות מפתח והטבעה מחודשת: מה זה בכלל?

ברור שהחלטה למנוע מעצמנו להיות בקשר קרוב אינה החלטה בוגרת. "היא נובעת מתוך תת המודע של ילדה קטנה, אך היא ממשיכה לנהל את חייך ולהגביל אותך בחייך הבוגרים"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לכולנו יש רגעים בחיים בהם מתרחש אירוע מסוים שבעקבותיו אנו מקבלים החלטה, שממשיכה ללוות אותנו להמשך חיינו ולעצב את כל תהליכי קבלת ההחלטות העתידיים שלנו, וכמובן מעצבות את חיינו.

האירועים האלו יכולים להיות טראומות או חוויות שליליות, בין שאנו זוכרים אותן היטב, ובין שהן אירועים קטנים וכמעט חסרי משמעות שאנו בקושי מסוגלים לזכור וכנראה לא חשבנו עליהם מאז התרחשו.

מה שקורה באותם רגעים הוא שחלק בתת המודע שלנו קיבל החלטה שמעתה ואילך נפעל על פי ההחלטה שקיבלנו בעקבות האירוע .הן מקבעות אותנו בדפוס התנהגות שרוב הסיכויים שבנקודה מסוימת בחיינו לא רק שיפסיק לשרת אותנו, אלא יתחיל להגביל אותנו ולמנוע מאיתנו לחיות את החיים בעוצמה כפי שאנו ראויים.

סיפור מהקליניקה שלי שממחיש ומסביר מהי הטבעה, וכיצד החלטות שקיבלנו בעבר מעצבים את חיינו הבוגרים: אסתי בת ה-38 היא אישה נאה ומוכשרת מאד, בעלת עסק בתחום מבוקש עם כמה עובדים, עסק שמגלגל מחזור כספי לא קטן. היא מצליחה בקריירה שלה ובענק.

"עם כל ההצלחה שלי בעולם העסקים, אני לא מצליחה להיכנס לזוגיות", היא אמרה.

במפגש הטיפולי שאלתי שאלות על קשרים משמעותיים אחרים, לאו דווקא זוגיים.

"אני בהלם. עכשיו אני קולטת שבעצם אין לי קשרים עמוקים ומשמעותיים כמעט בכלל", היא כחכחה בגרונה, ואמרה: "בעצם לא כמעט, אין לי בכלל. אני מנהלת טובה, נחמדה לעובדים וללקוחות שלי, אבל קשר משמעותי אין לי ."

"תראי", היא ניסתה לתקן את העובדות הקשות, "זה בגלל התפקיד שלי. אני חייבת לשמור על דיסטנס, את מבינה".

ברור שהבנתי. הבנתי את זה שיש כאן משהו עמוק יותר שמנהל את חייה, והיא נמנעת מיצירת קשרים עמוקים ומשמעותיים.

צעדנו אחורה בציר הזמן. "כשהייתי ממש קטנה, בת 4 כזה, היתה לי חברת אמת, ציפי. היינו חברות טובות, כל יום שיחקו בגן ובילינו יחד המון, היינו ממש כמו אחיות. ואז...", היא נאנחה בעצב, "עלינו לכיתה א'". שתיקה ארוכה.

"היא מצאה חברות חדשות, וכבר לא התייחסה אלי. נפגעתי כל כך, עברתי תקופה קשה".

החלטת המפתח שאסתי קיבלה היא שהיא לא רוצה לחוות בדידות, כאב ובגידה, ולכן היא החליטה שמעתה והלאה היא לא תיצור יותר קשר עמוק ומסור. היא לא תאפשר לאף אחד לנטוש אותה.

כל אדם חווה פגיעה, אבל מה שמשפיע על איך הוא יחווה את האירוע הוא מה המשאבים שהיו לו באותו זמן, ומה העצימות הרגשית של החוויה .

"ההחלטה הזאת הייתה מצוינת עבורך כילדה. היא נועדה להגן ולשמור עליך", אמרתי ברכות .

ברור שהחלטה למנוע מעצמנו להיות בקשר קרוב אינה החלטה בוגרת."היא נובעת מתוך תת המודע של ילדה קטנה, אך היא ממשיכה לנהל את חייך ולהגביל אותך בחייך הבוגרים."

ברגע שהעלינו את האירוע למודע ושחררנו אותו בעזרת תהליכי nlp של שיחה עם החלק ותהליך הטבעה מחודשת – הקסם קרה. אסתי הבינה את המחירים שהיא משלמת בחייה הבוגרים על ההחלטה שקיבלה בגיל 4. אז היא לא יכלה להתמודד עם האירוע. היום יש בה עוצמות, יכולות וכישורים, שגם אם חלילה היא תחווה נטישה - היא תוכל להמשיך הלאה ולא להתפרק.

אסתי בחרה להיפתח לקשרים חברתיים ולהתמסר אליהם, כי מקסימום זה יצליח לה.

כיום, תודה לא-ל, אסתי נמצאת בזוגיות מדהימה .

האם הסיפור נגע בך?

האם זיהית איזשהן החלטות שקיבלת בילדות ומנהלות את חייך הבוגרים? הגיע הזמן לשחרר דפוסים והחלטות לא אפקטיביות.
 
ד"ר רינה מורדו, phd, היא מאסטר טריינר NLP, יזמת ובעלים של מרכז עוצמות להתפתחות אישית והתנהגותית פורצת גבולות.

תגיות:החלטהקשרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה