כתבות מגזין

"אנשים התנדבו לשפץ את בית הכנסת, וזכו לראות ניסים וישועות"

כשהרב העשל רייחלביץ קיבל לידיו חמישה משרדים כדי להופכם לבית כנסת, הוא לא שיער את כמות בעלי המקצוע שיירתמו לעבודה ללא כל תמורה. גם הם לא שיערו את הניסים שייראו באופן מוחשי במהלך הבנייה

אא

"אני מגיע לבית הכנסת שמוקם בימים אלו בלב רמת גן ולא מפסיק להתרגש", אומר הרב העשל רייחלביץ, כאשר הוא מציג לפנינו את המבנה המהודר ורחב הידיים. "זכיתי לראות כל כך הרבה סייעתא דשמיא בהקמת בית הכנסת, זה משהו שבכלל לא מובן מאליו", הוא אומר.

 

בית כנסת בלב רמת גן

כשפוגשים את הרב רייחלביץ עם חזותו החרדית וזקנו הארוך, קשה להאמין שבעבר הוא נראה לגמרי אחרת. "נולדתי בתל אביב וגדלתי ברמת גן", הוא מספר, "במשך השנים זכיתי לעבור חיזוק גדול ביהדות ועברתי לבני ברק, אלא שלפני עשר שנים קיבלתי הוראה מהרב דב קוק לעבור בחזרה לרמת גן. האמת היא שלא ממש התחברתי למגורים בעיר שאינה חרדית, אך עשיתי זאת וזכיתי לברכה חמה שהרב העניק לי: 'יהי רצון שתחזיר את כולם בתשובה'. לא התאפקתי ושאלתי את הרב: 'למה הרב מברך את כולם בברכות פרטיות, ורק לי הוא נותן ברכות כלליות?' הרב בתגובה צחק והסביר לי שכדי לזכות את הרבים אני חייב שיהיה לי כוח וסייעתא דשמיא".

נושא זיכוי הרבים אכן מעסיק את הרב רייחלביץ במשך כל השנים האחרונות, כאשר כחלק מכך הוא מעביר דרשות ושיעורי תורה בכל רחבי רמת גן, וכן דרך הווטסאפ ואמצעים נוספים. אלא שיחד עם הפעילות שמתפתחת מיום ליום, ביקש הרב רייחלביץ לשכור מקום מסודר בו יוקם בית כנסת עבור התפילות והשיעורים. "מה לא עשיתי לשם כך?" הוא מספר, "פניתי לעירייה ולכל מי שאפשר, אך לא קיבלתי תקציבים. גם כשמצאתי מקום שנראה לי ממש מתאים, כששמעו לצערי שמדובר בבית כנסת, הערימו מכשולים. כך עברו עליי השנים בחיפושים ובהרבה תפילות".

ואיך לבסוף מצאת את המבנה?

"מדובר בסיפור מפעים של השגחה פרטית", הוא משיב, ומשתף באופן בו התגלגלו העניינים: "לפני מספר חודשים, אחרי תקופה ארוכה של חיפושים, קרה הבלתי יאומן וברוך ה' מצאתי חמישה משרדים בבניין בלב העיר וגם קיבלתי את הסבסוד כדי לשכור אותם, אלא שאז הבנתי שאני רק בתחילתה של הדרך, כי כדי שחמשת חדרי המשרדים האלו יהפכו להיכל בית כנסת, חייבים לעשות בהם שיפוץ מקיף, בזמן שאין לי שקל מיותר. איך עושים את זה?"

תקציבים, כאמור, לא היו קיימים כלל, אבל הרב רייחלוביץ לרגע לא התייאש, אלא החליט לבצע את המשימה בכוחות עצמו. "הגעתי עם החברותא שלי למקום ובאמצעות פטישים שברנו את הקירות, פירקנו את הצורה של חדרי המשרדים והפכנו אותם להיכל גדול", הוא מסביר. "בשלב הבא פניתי לבעלי מקצוע שיבצעו את עבודות החשמל, הריצוף וכל מה שנדרש. הזמנתי אותם כדי לתת הצעות מחיר, בזמן שכלל לא ידעתי מהיכן אני הולך לשלם עבור העלות הגבוהה". ואז, לדבריו של הרב רייחלוביץ, התחילו להגיע הניסים שהוא לא פוסק לראות עד לרגע זה. 

ניסים ונפלאות

"כשדיברתי בטלפון עם הרצף הוא דיבר על מחירים גבוהים מאוד", מציין הרב רייחלביץ, "אך בפועל, כשהוא הגיע לשטח וראה אותי ואת חברי עובדים כמו שני פועלים, הוא פשוט נעצר והודיע לי: 'אני עושה לך את הריצוף בחינם, ללא שום תשלום'. הייתי המום, וההלם גדל עוד יותר כשביקשתי ממנו המלצה על מקום שבו ימכרו לי אריחים בזול, והוא צירף אותי לנסיעה לבית שמש, שם הוא נעצר בפתח מפעל יוקרתי והודיע לי: 'תיקח את הכי טוב, אני משלם הכל, כי אני רוצה לקחת חלק בהקמת בית הכנסת'".

הרב רייחלביץ לא הספיק להירגע, שכן כשבעל המפעל שמע על כך הוא התייצב והודיע מיד: "אני תורם שתי משאיות הובלה שיפנו את חומרי הבניין". לאחר מכן הגיע החשמלאי ולמרבה התדהמה הודיע דברים דומים: "אני לא מוכן לקחת שקל, לא מתכוון לתמחר את מצוות הקמת בית הכנסת תמורת כסף". הרב רייחלביץ מציין שהוא הרגיש לא נעים מבעלי המקצוע, אלא שהם לא אפשרו לו לערער על כך. "כל אחד מהם השקיע את כל זמנו ומרצו, ואף הוסיף מעבר למה שהבטיח, כדי להפוך את המקום לבית כנסת מפואר".

הרב רייחלביץ לוקח נשימה עמוקה לפני שהוא מוסיף: "נגעתי כאן רק בקצה הקרחון, שכן במשך כל החודשים האחרונים הגיעו לכאן בעלי מקצוע רבים מאוד, כולם בהתנדבות, ומתוך תחושת שליחות. אפילו המנקה עשתה זאת ללא כל תמורה. באופן מיוחד התרגשתי כשנמצא יהודי צדיק שתרם לנו שני ספרי תורה – אשכנזי וספרדי, כי כפי שהוא התבטא: 'חשוב שכולם ירגישו בבית'". 

אבל לכל סיפור ההתנדבות הפלאי הזה יש גם המשך. "אני יודע שזה נשמע הזוי, אבל שמעתי מיותר מכמה מבעלי המקצוע שהיו כאן על כך שאחרי שתרמו מכספם ומזמנם לבית הכנסת, הם זכו לראות סייעתא דשמיא מיוחדת במגוון תחומים. החשמלאי למשל סיפר לי שבדיוק כשהוא חזר מעבודה אצלי, הוא קיבל טלפון על כך שמגיעים לו החזרים של 30 אלף שקלים ממס ההכנסה, גם עובדת הניקיון סיפרה שכשנכנסה לרכב אחרי שסיימה לנקות התקשרו אליה מחברת הסיעוד שדרכה היא מטפלת, והודיעו: 'הייתה טעות בגבייה, מגיע לך החזר של 1600 שקלים', וכן היו סיפורים נוספים על סייעתא דשמיא גדולה במגוון עניינים, מה שממש המחיש לי כמה ברכה שיש בעבודה הזו, וכמה שהקב"ה שמח במה שנעשה כאן וגומל טוב לכל העוסקים בעניין".

בימים אלו מתקרבות עבודות השיפוץ לסיומן. "אמנם חסרים לנו עדיין ארון הקודש והשולחנות, אך כבר חשים לגמרי בתוך בית הכנסת", אומר הרב רייחלביץ בסיפוק, "והכי מרגש אותי זה שאנשים דופקים על הדלת כל הזמן כדי לשאול מתי יתקיימו כאן שיעורים ותפילות. זהו מקום שנבנה בעשר אצבעות תרתי משמע, בכל כך הרבה זכויות של אנשים, ובחסדי ה' כנגד כל הסיכויים. כעת השליחות שלנו היא לקיים בו כמה שיותר תפילות ושיעורים, למען עם ישראל שמתגלה במלוא הודו ותפארתו".

תגיות:מגזיןבית כנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה