חדשות בארץ

הערכה בכנסת: קושי להשיג רוב שיתמוך בהדחתו של ח"כ כסיף

מליאת הכנסת תתכנס ביום שני הבא לדון בהחלטת ועדת הכנסת להדיח את עופר כסיף, ולמהלך דרוש רוב של 90 חברי בית המחוקקים. היעדרותם של חלק מהם, והתנגדותם של כ-20 חברי כנסת, מקטינים את הסיכוי להדיחו

עופר כסיף (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)עופר כסיף (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

הדיון במליאת הכנסת וההצבעה בסופו על הדחת חבר הכנסת עופר כסיף צפויים להתקיים ביום שני הבא. היום (רביעי) התברר, כי קטן הסיכוי שכסיף יודח.

על מנת להדיח חבר כנסת דרוש רוב של 90 מחברי הבית. המפלגות הערביות, המונות עשרה חברים, הודיעו כי לא יתמכו במהלך, ואליהן הצטרפה סיעת מפלגת העבודה על ארבעת חבריה. בנוסף, סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי הודיעו כי יאפשרו "הצבעה חופשית ולא סיעתית". לפחות ארבעה מחברי יש עתיד צפויים להיות בחו"ל ביום ההצבעה ולהיעדר מהדיון.

מספר חברי כנסת במחנה הממלכתי הביעו דעה, לפיה יש להתנגד להדחה מהטעם המשפטי, שכן היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית לכנסת הביעו התנגדות למהלך ההדחה. לטענתן, התבטאויותיו של כסיף נגד מדיניות ישראל בעזה וחתימתו על עצומה הקוראת להפסקת אש אינן בגדר "הפרת חוק התמיכה בטרור", ועל כן יהיה קושי להגן על מהלך ההדחה בבג"ץ, אם וכאשר כסיף יעתור לבית המשפט העליון.

כזכור, לפני שבועיים דנה ועדת הכנסת בהדחה, וזאת לבקשתם של 85 מחברי הבית. בעד הדחת כסיף הצביעו 14 חברי ועדה: היו"ר אופיר כץ וחברי הכנסת זאב אלקין, בועז ביסמוט, עמית הלוי, ארז מלול, שרון ניר, משה סעדה, צביקה פוגל, אריאל קלנר, משה רוט, מתן כהנא, סימון מושיאשוילי, נאור שירי ומיכל וולדיגר. חברי הכנסת וליד טאהא ואחמד טיבי הצביעו נגד. מירב בן ארי, מסיעת יש עתיד, לא השתתפה בהצבעה, ונראה כי תצביע נגד גם בדיון במליאה.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, ציינה בדיון כי ישנו קושי משפטי לאשר את הבקשה. לדבריה, "עוצמת שאט הנפש וההתקוממות ממעשהו של חבר כנסת אינן מדד לביסוס עילה להדחה של חבר כנסת מכהן. סלידה מהמעשים וגינויים לחוד, והתגבשות עילה משפטית להדחת חבר כנסת מכהן – לחוד".

נציגת היועצת המשפטית לממשלה אמרה כי היא לא מקלה ראש בתמיכה הרחבה שלה זוכה בקשת ההדחה, והבהירה: "הזכות לבחור ולהיבחר היא נשמת אפו של כל משטר דמוקרטי, ומבוססת על עקרונות יסוד של שוויון וחופש ביטוי פוליטי. אין חולק שאין מדובר בערכים מוחלטים, נדרשים סייגים מהותיים שימנעו שימוש בכלים הדמוקרטיים כדי לפגוע במדינה או בעקרונות היסוד שלה. במוקד בקשת ההדחה עומדת החתימה של כסיף על העצומה, אך לא בוססה תשתית לראיות של תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור או מדינת אויב נגד ישראל".

עמדתה של סומפולינסקי תואמת את זו של היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, שהגישה חוות דעת לחברי הוועדה וציינה כי "הראיות להדחת כסיף לא די חזקות כדי לעמוד בעילות שנכללות בחוק להדחת חבר כנסת".

כסיף, מצידו, אמר בדיון בוועדה: "ההאשמה בבקשת ההדחה, שאני תומך במאבק המזוין של חמאס נגד ישראל, היא שקר מובהק ובוטה במיוחד, סילוף פרוע שאין בו אטום של אמת, רדיפה פוליטית והשתקה של כל קול ביקורתי בכלל ושל נציגי הערבים בכנסת בפרט. בכל מקום גיניתי את טבח שביצע חמאס, באופן חד-משמעי. חמאס פוגע באזרחים חפים מפשע, חתמתי על העצומה מתוך אמונה שרק הפסקת אש תביא את החטופים הביתה ותמנע הרג מיותר של פלסטינים וישראלים".

תגיות:עופר כסיףהדחה מהכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה