חדשות ומשמעותן

דירוג האשראי של ישראל הורד, איך זה ישפיע על האזרחים?

מה המשמעות של הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל, מה הוביל לצעד הדרמטי הזה, והאם יש סיכוי לצאת מן הסבך? חדשות ומשמעותן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם לא היה די לנו במלחמת חרבות ברזל ובתוצאותיה הקשות שאנו חשים מידי יום, כעת מתברר שגם הסיכון הכלכלי עומד לאיים על מדינתנו הקטנה.

מדינת ישראל התוודעה בימים האחרונים למציאות לא פשוטה, לאחר שסוכנות דירוג האשראי מודי'ס פרסמה דו"ח חמור בו היא הודיעה על החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל מחיובי לשלילי. מאז שמדינת ישראל החלה להיות מדורגת, לפני כ-35 שנה היא לא ידעה דירוג כה נמוך.

למעשה, כעת, בעקבות הורדת הדירוג עומדת ישראל במצב דירוג זהה לשל מדינות כמו פולין, צ'ילה וסלובקיה, בעוד שעד עתה היה מצבה זהה לשל סעודיה, סין, יפן וכוויית.

 

ציון כושל למדינה

אז מהו בעצם דירוג אשראי, ומיהי חברת מודי'ס?

דירוג אשראי הוא ציון שניתן למדינות או לחברות שונות במטרה להגדיר את יכולתן לפרוע הלוואות. המטרה היא לאפשר למשקיעים בכל העולם להעריך את יכולת המדינה או החברה להשיב את החובות, ובהתאם לכך לקבל החלטה מושכלת על הענקת הלוואות לאותה מדינה.

כדי לקבוע את דירוג האשראי המדויק משתמשות חברות האשראי בפרמטרים שונים כמו מצב נכסים, היסטוריה פיננסית, היקף התחייבויות שיש למדינה, ועוד. גובה הדירוג הוא קריטי עבור המדינות, כיוון שברגע שמדינות העולם והמשקיעים ייתנו בה אמון,  הן יאפשרו לה ללוות עם ריביות נמוכות ונוחות יותר. מאידך, אם הדירוג ירד, ממילא תיאלץ המדינה לשלם ריביות גבוהות יותר על הכספים שהיא לווה, ואף להוציא לשם כך יותר כסף מקופת המדינה. לעצם העניין, כשמדובר במדינת ישראל הזקוקה כעת לכל שקל כדי להשתקם מהמלחמה ולאפשר לעצמה להיבנות מחדש, זה עלול להיות מכה קשה מאוד.

מהם הפרמטרים שעל פיהם קובעות חברות האשראי את הדירוג?

הדירוג נקבע על ידי חברות האשראי בהתאם למצב הנכסים, ההיסטוריה הפיננסית, היקף ההתחייבויות שיש למדינה, ועוד. חברת מוד'יס נחשבת לסוכנות לדירוג אשראי, בין השלוש המובילות בעולם, כשהיא מחזיקה ב-40% מנתח השוק העולמי בתחום. זו הסיבה שדירוגי האשראי שהיא נותנת כל כך קריטיים ומהותיים עבור המדינות השונות.

ומדוע החליטה מודי'ס להוריד לישראל את הדירוג?

על פניו ניתן לחשוב שזה מגיע על רקע המלחמה, שכן ברור שבזמנים כאלו נראה שהמדינה מאבדת מיציבותה. כל זה נכון, אלא שמסתבר שזוהי רק אחת מהסיבות, שכן עוד לפני פרוץ המלחמה, התריעה מודי'ס על כוונתה להוריד את דירוג האשראי, ובתקופה בה דובר על הרפורמה המשפטית יצאה מודי'ס בדו"ח למשקיעים בו היא הזכירה את מצבה של ישראל ואף ציינה כי "קיים סיכון לכך שמתחים פוליטיים וחברתיים ישפיעו לרעה על הכלכלה בישראל".

בהמשך, לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל, הודיעו שלוש חברות דירוג האשראי הבין לאומיות על הפיכתה של תחזית הדירוג של מדינת ישראל מ"יציבה" ל"שלילית", ומודי'ס בעצם הצטרפה אליהן.

במודי'ס הסבירו את החלטתם להוריד את הדירוג דווקא בעת הזאת בשל כך ש"המלחמה מעלה את הסיכון הפוליטי למדינת ישראל, מחלישה את הרשות המחוקקת והמבצעת, ופוגעת בחוסנה של המדינה בעתיד הנראה לעין". בכך הם בעצם רמזו על כך שהם לא צופים התאוששות מהירה של ישראל מבחינה כלכלית, גם לא לאחר סיום המלחמה.

 

ישפיע על כולנו

האם היה ניתן לעצור את ההורדה?

בוודאי שהיו כאלו שניסו לעצור את ההתדרדרות, שכן החשש כבר קיים מאז פרוץ המלחמה, וכאמור החל לצוץ אפילו לפניה. כזכור, במשך החודשים האחרונים פנה בנק ישראל אל הממשלה בבקשה לקצץ תקציבים ולצמצם את ההוצאות המיותרות, לצד גידול הכנסות. המדינה כנראה לא הצליחה לעמוד בכך, וכעת, כפי שניתן לראות, מגיעות התוצאות הקשות.

האם האזרח הישראלי יחוש זאת בכיסו?

באופן מידי לא צפויה להיות השפעה, אך ברור שבסופו של דבר ככל שהמדינה תוכל לקבל הלוואות ביתר קלות, עם ריביות נוחות יותר, כך היא גם תוכל לסייע יותר לאזרחיה, וממילא הפגיעה תורגש לבסוף בכיס של כולנו. בנוסף, יש לזכור שככל שהמדינה נאלצת לשלם ריבית גבוהה יותר על הלוואותיה, יורד המחיר של אגרות החוב שהיא מנפיקה. בשל כך אנשים ששומרים על חסכונותיהם בקרנות השתלמות או חסכונות פנסיוניים המבוססים בין היתר על אגרות חוב ממשלתיות, עלולים לראות ירידה כבר בתקופה הקרובה.

האם ירידה זו צפויה להימשך לאורך זמן? איש אינו יודע, אך דבר אחד ברור: גם אם בסופו של דבר ישתנו הדברים לטובה ודירוג האשראי ישוב להתייצב, עצם העובדה שישראל הוכרזה ככזו עם דירוג נמוך ותחזית שלילית, עלולה לפגוע בה מאוד, ובימים של מלחמה זהו הדבר האחרון שהיא זקוקה לו.

תגיות:חדשות כלכלהדרוג אשראי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה